Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația informală – inovație în formarea profesională și Educația non-formală

Seminar la Primăria Oradea

Educația informală – inovație în formarea profesională și Educația non-formală

La finalul acestei săptămâni, în sala mare a Primăriei Oradea a avut loc un seminar pe tema Educației non-formale și informale ca și inovație în formarea profesională.

Participanții la eveniment au fost preponderent din mediul școlar și preșcolar (de la grădinițele: 20, 47, 12, 45, 23, 30, 28, 31, 54, 51, 56, 53, 44, 10, 34, 52, 19, 25, Grădinița „Betel”, de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” - dna director Bako Liana și consilierul educativ, dl prof. Gelu Serea -, Colegiul Național „Iosif Vulcan” - prof. Simona Martin -, Școala Gimnazială „Avram Iancu”, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”, Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Școala Gimnazială Nr. 11, Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Școala Gimnazială „Oltea Doamna” și de la Inspectoratul Școlar), ONG-uri, centre educaționale, instituții publice, parteneri sociali, furnizori de formare, biblioteci, centre de consiliere, dar și reprezentanți ai Academiei Civice Bihor și Uniunii Femeilor.  
Evenimentul a fost moderat de Anca Sas, purtător de cuvânt al Primăriei Oradea, avându-i ca invitați pe Florica Cherecheș, deputat PNL și președinte al OFL Oradea, Sorina Bradea, manager al  Companiei de recrutare și formare profesională Romarketing, dna Gheorghina Bârlădeanu, director al Școlii Gimnaziale „Avram Iancu”, Monica Ambro, din partea Poliției Locale Oradea și Angela Lupșea, director al Fundației de Protejare a Monumentelor Bihor.
Dna director Gheorghina Bârlădeanu a făcut o prezentare generală a temei, vorbind despre Educația non-formală și informală (asemănări și deosebiri), introducând astfel audiența în tema seminarului. Dna deputat Florica Cherecheș le-a împărtășit celor prezenți din experiența personală și profesională, motivându-i astfel pe cei doritori să se perfecționeze în anumite domenii și să nu renunțe la autodezvoltare și perfecționare, iar Sorina Bradea a vorbit despre Educația non-formală ca metodă de formare profesională, îndemnându-i pe cei prezenți să continue să studieze chiar și după absolvirea școlii, urmând cât mai multe cursuri de perfecționare.
Monica Ambro și Angela Lupșea s-au referit la parteneriatele pe care Primăria Oradea le are cu școlile și grădinițele din oraș, activități de vizitare a Primăriei Oradea, Poliției Locale și turnului primăriei în cadrul „Zilelor porților deschise”, precum și nenumărate acțiuni organizate în săptămâna „Școala altfel”, derulate în cursul lunii aprilie, prilej cu care școlile și grădinițele fac vizite la Primăria Oradea. (S.M.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Educația informală – inovație în formarea profesională și Educația non-formală.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 13:20:04 Ora standard a Europei de Est