Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

BIOSCHIÞE DE INFORMATICIENI ROMÂNI DE SUCCES (8)

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

Am aflat, cu tristețe în suflet, că în joia mare, la 17.04.2014, a trecut în neființă Acad. Dimitrie D. Stancu [1]. Mi-a fost profesor de Analiză numerică la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca (UBB) și apoi președinte al comisiei la care mi-am susținut examenul de licență. Deoarece conducătorul meu de doctorat, prof. univ. dr. Grigor Moldovan, și-a luat doctoratul sub conducerea sa, pot considera că D.D. Stancu este „bunicul” meu științific [2].

Dar nu numai datorită acestor legături m-am decis să-i dedic acest episod, ci mai ales pentru faptul că D.D. Stancu va rămâne în istoria matematicii și informaticii pentru contribuțiile sale științifice și pentru faptul că a jucat un rol important în fondarea și dezvoltarea ulterioară a școlii informatice clujene, după cum putem afla din Conferința prezentată la aniversarea a 35 de ani de la înființarea Centrului de Calcul al UBB Cluj - Napoca, 2 iunie 2010, susținută de prof. G. Moldovan [3].
D.D. Stancu poate fi un model de reușită pentru copiii care se confruntă cu greutățile vieții, dar au dorința și voința de a învinge în viață.
Dumnezeu să-l odihnească în pace. Sincere condoleanțe familiei.
Viața și educația
După cum aflăm din [4], D.D. Stancu a avut o viață zbuciumată. Născut în comuna Călacea din județul Timiș, a rămas orfan de tată de mic copil. Datorită faptului că mama sa a rămas fără un suport material, a fost nevoit să slugărească la un cioban, păstorindu-i acestuia oile. Ulterior, fratele său mai mare îl duce la Orfelinatul „Regina Maria” din Arad.
Primele două clase primare le-a urmat la orfelinat, iar ultimele două clase primare le-a finalizat la Sânnicolaul Mic. A urmat Gimnaziul Teoretic din Aradul Nou și Liceul „Moise Nicoară” din Arad.
A fost un elev strălucit, mai ales la matematică, iar ca urmare a intrat cu succes la Facultatea de Matematică și Fizică a Universității „Victor Babeș” din Cluj (în prezent Facultatea de Matematică și Informatică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca), unde a fost numit încă din vremea studenției preparator, iar la absolvire asistent universitar la Catedra de analiză matematică, condusă de acad. Tiberiu Popoviciu, cu care și-a dat ulterior doctoratul.
A parcurs toate treptele ierarhiei universitare, lector, conferențiar și profesor universitar. A devenit conducător de doctorat și sub conducerea sa 41 de cercetători au obținut titlul științific de doctor în matematică, primul său doctor fiind chiar G. Moldovan [2].
Contribuție la fondarea și dezvoltarea școlii informatice clujene
În [3] G. Moldovan spune: „Începe o activitate în domeniul calculatoarelor doar în momentul în care se înființează în 1962 la Facultatea de Matematică secția de Mașini de calcul la care s-au predat două cursuri în domeniu, unul în anul IV, denumit Mașini de calcul, ținut de conf. Kiss Ernest și un altul de Programare în limbajul FORTRAN predat de profesorul D.D. Stancu, la întoarcerea domniei sale din SUA în 1962”. Deci, D.D. Stancu poate fi considerat unul dintre pionierii informaticii clujene, deoarece a predat primul curs de programare la universitatea clujeană.
Tot de la profesorul Moldovan, primul discipol al lui D.D. Stancu, aflăm despre rolul important jucat de D.D. Stancu: „Dar sunt notabile eforturile pe care le face profesorul D.D. Stancu pentru formarea unor colective de specialiști care să se ocupe de domeniul calculatoarelor. Alături de alți specialiști din țară în domeniul mașinilor de calcul, D.D. Stancu în 1963 și puțin mai târziu Gr. Moldovan, participă la lucrările grupului GAMS constituit la nivelul statelor ce făceau parte din blocul socialist și care se ocupă de programarea automată a calculatoarelor”.
Un alt element de pionierat remarcat de profesorul Moldovan, de data asta la nivel național, este următorul: „La Cluj, profesorul D.D. Stancu, exponent al școlii de analiză numerică, publică pentru prima dată în România, în Gazeta Matematică, seria A, în anul 1965, o suită de 4 articole despre programarea automată și despre limbajul ALGOL 60. În același an, 1965 și tot în Gazeta Matematică, seria A, vol. 65(5), apare primul program elaborat în limbajul FORTRAN înserat într-un articol scris de Gr. Moldovan. Apoi, tot în același an D.D. Stancu și Gr. Moldovan publică: Proiect de terminologie românească pentru limbajul ALGOL-60 cuprinzând și terminologia corespunzătoare în limbile: engleză, franceză, germană, rusă, litografiat la Universitatea din Cluj, 1965”.
Opera științifică
D.D. Stancu a adus contribuții științifice deosebite, mai ales în domeniul Analizei numerice, cu implicații informatice. În special, în aproximarea funcțiilor, numele său a intrat în istoria matematicii. Azi se vorbește despre operatorii Stancu, Bernstein-Stancu, Schurer-Stancu, Stancu-Hurwitz, Durrmeyer – Stancu, Baskakov–Durrmeyer–Stancu, Kantorovich – Stancu etc.
Cei interesați pot afla mai multe despre opera științifică a regretatului profesor Stancu din sursa [5].
Recunoașteri
Pentru meritele sale, în anul 1999, a fost ales Membru de Onoare al Academiei Române [6].
Ioan Dzițac
 
 [1] http://www.cs.ubbcluj.ro/trecerea-in-eternitate-a-acad-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[2] http://genealogy.math.ndsu.nodak.edu/id.php?id=44966&fChrono=1
[3] http://www.cs.ubbcluj.ro/~moldovan/ConferintaAniv35ani.pdf
[4] http://ro.wikipedia.org/wiki/Dimitrie_D._Stancu
[5]  http://www.cs.ubbcluj.ro/academician-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[6]   http://www.academiaromana.ro/bdar/armembriO.php

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 09:48:56 Ora standard a Europei de Est