Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

BIOSCHIÞE DE INFORMATICIENI ROMÂNI DE SUCCES (8)

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

Am aflat, cu tristețe în suflet, că în joia mare, la 17.04.2014, a trecut în neființă Acad. Dimitrie D. Stancu [1]. Mi-a fost profesor de Analiză numerică la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca (UBB) și apoi președinte al comisiei la care mi-am susținut examenul de licență. Deoarece conducătorul meu de doctorat, prof. univ. dr. Grigor Moldovan, și-a luat doctoratul sub conducerea sa, pot considera că D.D. Stancu este „bunicul” meu științific [2].

Dar nu numai datorită acestor legături m-am decis să-i dedic acest episod, ci mai ales pentru faptul că D.D. Stancu va rămâne în istoria matematicii și informaticii pentru contribuțiile sale științifice și pentru faptul că a jucat un rol important în fondarea și dezvoltarea ulterioară a școlii informatice clujene, după cum putem afla din Conferința prezentată la aniversarea a 35 de ani de la înființarea Centrului de Calcul al UBB Cluj - Napoca, 2 iunie 2010, susținută de prof. G. Moldovan [3].
D.D. Stancu poate fi un model de reușită pentru copiii care se confruntă cu greutățile vieții, dar au dorința și voința de a învinge în viață.
Dumnezeu să-l odihnească în pace. Sincere condoleanțe familiei.
Viața și educația
După cum aflăm din [4], D.D. Stancu a avut o viață zbuciumată. Născut în comuna Călacea din județul Timiș, a rămas orfan de tată de mic copil. Datorită faptului că mama sa a rămas fără un suport material, a fost nevoit să slugărească la un cioban, păstorindu-i acestuia oile. Ulterior, fratele său mai mare îl duce la Orfelinatul „Regina Maria” din Arad.
Primele două clase primare le-a urmat la orfelinat, iar ultimele două clase primare le-a finalizat la Sânnicolaul Mic. A urmat Gimnaziul Teoretic din Aradul Nou și Liceul „Moise Nicoară” din Arad.
A fost un elev strălucit, mai ales la matematică, iar ca urmare a intrat cu succes la Facultatea de Matematică și Fizică a Universității „Victor Babeș” din Cluj (în prezent Facultatea de Matematică și Informatică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca), unde a fost numit încă din vremea studenției preparator, iar la absolvire asistent universitar la Catedra de analiză matematică, condusă de acad. Tiberiu Popoviciu, cu care și-a dat ulterior doctoratul.
A parcurs toate treptele ierarhiei universitare, lector, conferențiar și profesor universitar. A devenit conducător de doctorat și sub conducerea sa 41 de cercetători au obținut titlul științific de doctor în matematică, primul său doctor fiind chiar G. Moldovan [2].
Contribuție la fondarea și dezvoltarea școlii informatice clujene
În [3] G. Moldovan spune: „Începe o activitate în domeniul calculatoarelor doar în momentul în care se înființează în 1962 la Facultatea de Matematică secția de Mașini de calcul la care s-au predat două cursuri în domeniu, unul în anul IV, denumit Mașini de calcul, ținut de conf. Kiss Ernest și un altul de Programare în limbajul FORTRAN predat de profesorul D.D. Stancu, la întoarcerea domniei sale din SUA în 1962”. Deci, D.D. Stancu poate fi considerat unul dintre pionierii informaticii clujene, deoarece a predat primul curs de programare la universitatea clujeană.
Tot de la profesorul Moldovan, primul discipol al lui D.D. Stancu, aflăm despre rolul important jucat de D.D. Stancu: „Dar sunt notabile eforturile pe care le face profesorul D.D. Stancu pentru formarea unor colective de specialiști care să se ocupe de domeniul calculatoarelor. Alături de alți specialiști din țară în domeniul mașinilor de calcul, D.D. Stancu în 1963 și puțin mai târziu Gr. Moldovan, participă la lucrările grupului GAMS constituit la nivelul statelor ce făceau parte din blocul socialist și care se ocupă de programarea automată a calculatoarelor”.
Un alt element de pionierat remarcat de profesorul Moldovan, de data asta la nivel național, este următorul: „La Cluj, profesorul D.D. Stancu, exponent al școlii de analiză numerică, publică pentru prima dată în România, în Gazeta Matematică, seria A, în anul 1965, o suită de 4 articole despre programarea automată și despre limbajul ALGOL 60. În același an, 1965 și tot în Gazeta Matematică, seria A, vol. 65(5), apare primul program elaborat în limbajul FORTRAN înserat într-un articol scris de Gr. Moldovan. Apoi, tot în același an D.D. Stancu și Gr. Moldovan publică: Proiect de terminologie românească pentru limbajul ALGOL-60 cuprinzând și terminologia corespunzătoare în limbile: engleză, franceză, germană, rusă, litografiat la Universitatea din Cluj, 1965”.
Opera științifică
D.D. Stancu a adus contribuții științifice deosebite, mai ales în domeniul Analizei numerice, cu implicații informatice. În special, în aproximarea funcțiilor, numele său a intrat în istoria matematicii. Azi se vorbește despre operatorii Stancu, Bernstein-Stancu, Schurer-Stancu, Stancu-Hurwitz, Durrmeyer – Stancu, Baskakov–Durrmeyer–Stancu, Kantorovich – Stancu etc.
Cei interesați pot afla mai multe despre opera științifică a regretatului profesor Stancu din sursa [5].
Recunoașteri
Pentru meritele sale, în anul 1999, a fost ales Membru de Onoare al Academiei Române [6].
Ioan Dzițac
 
 [1] http://www.cs.ubbcluj.ro/trecerea-in-eternitate-a-acad-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[2] http://genealogy.math.ndsu.nodak.edu/id.php?id=44966&fChrono=1
[3] http://www.cs.ubbcluj.ro/~moldovan/ConferintaAniv35ani.pdf
[4] http://ro.wikipedia.org/wiki/Dimitrie_D._Stancu
[5]  http://www.cs.ubbcluj.ro/academician-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[6]   http://www.academiaromana.ro/bdar/armembriO.php

Trimite email
vineri, 28 noiembrie 2025, 00:43:51 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00