Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „Englezã pentru viaþã”

Reușita unui proiect din suflet, cu suflet ºi pentru suflet în Bihor

Proiectul „Englezã pentru viaþã”

Am semnalat la începutul anului calendaristic înființarea Centrului Județean de Voluntariat Bihor din cadrul Proiectului „Englezã pentru viaþã", un proiect din suflet, cu suflet ºi pentru suflet, așa cum este considerat de cãtre coordonatoarele centrului, dna lector univ. dr. Andrada Marinãu, de la Universitatea din Oradea, Facultatea de Litere, Departamentul de limba ºi literatura englezã și de cãtre Dzițac Ioana, elevã în clasa a X-a la specializarea matematicã-informaticã - intensiv informaticã, din cadrul Colegiului Național „Emanuil Gojdu" din Oradea.

Proiectul „Englezã pentru viaþã" este coordonat la nivel național de cãtre Asociaþia Shakespeare School pentru Educaþie ºi presupune un program amplu de voluntariat prin care asociația își propune continuu ca prin intermediul orelor nonformale de limbã englezã sã schimbe viitorul copiilor din medii defavorizate; metodele de predare a limbii engleze folosite stimuleazã interesul copiilor prin cântece, jocuri, didactice, concursuri, orele punând un accent deosebit pe dezvoltarea inteligenței emoționale, prin stimularea abilitãților de relaționare, concentrare, precum și prin dezvoltarea încrederii în propriile forțe. Orele sunt predate de cãtre voluntari tineri, elevi și studenți, selectați cu mare atenție în urma trimiterii unui CV și a unei scrisori de intenție, tineri cu suflete mari, care beneficiazã de o educație aleasã și care dãruiesc din timpul lor liber sãptãmânal, împãrtãșind din cunoștințele lor de limbã englezã unor copii minunați în încercarea de a acumula cât mai multe informații despre limba englezã, precum și de dezvoltare a personalitãții, de formare a caracterului.
Modulul de primãvarã
Am aflat de la Ioana, coordonatoarea Centrului Județean de Voluntariat, cã centrul și-a demarat activitatea odatã cu lansarea modulului de primãvarã a proiectului;  astfel, în perioada martie - iunie 2014, un numãr de 32 de voluntari, elevi și studenți, provenind de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu" Oradea ºi Colegiul Național „Mihai Eminescu", respectiv de la Universitatea din Oradea, au desfãșurat activitãți de voluntariat în cadrul proiectului, prin predarea limbii engleze discipolilor lor, copii din centre sociale ale județului, cu precãdere din Oradea, Beiuș, Tinca, Husasãu de Tinca; copiii, în numãr de aproximativ 200, au fost astfel invitați în universul plin de aventuri al limbii engleze prin intermediul cãrții lansate și pusã la dispoziția voluntarilor de cãtre asociație, „Ziggy & Zaggy - Adventures in Englishland", care i-a avut ca și protagoniști pe Ziggy, veverița cea isteațã și Zaggy, castorul cel ghiduº, cei doi prieteni ai Shakespeare School. Pe lângã lumea de poveste prin care au fost plimbați de cãtre voluntari în timpul orelor de englezã, copiii au mai beneficiat de ore de englezã și în ieșirile lor în naturã, unde voluntarii s-au deplasat la locurile respective, jucându-se cu ei și utilizând vocabular în limba englezã cu privire la activitãțile desfãșurate și natura înconjurãtoare.
Și, cum acest proiect ajutã nu doar beneficiarii direcți, copiii, ci și voluntarii, la finele verii, munca voluntarilor a fost apreciatã prin oferirea de diplome și adeverințe care sã ateste participarea în proiect, documente întocmite în baza contractelor de voluntariat încheiate; documentele sunt deosebit de valoroase pentru CV-ul voluntarilor, deoarece activitãțile de voluntariat sunt recunoscute ca și experiențã profesionalã, conform legii voluntariatului.
„Este minunat... sã poți citi fericirea pe chipul lor!"
De pe pagina de Facebook a Asociaþiei Shakespeare School pentru Educaþie aflãm punctul de vedere al Ioanei despre proiect (a se citi interviul acordat): Ca voluntar am învãțat și conștientizat cât este de minunat sã poți sã vezi licãririle din privirile celor mici, sã poþi citi fericirea pe chipul lor, sã ºtii cã ai aprins o razã de luminã în viaþa lor - toate acestea încãrcându-mã de emoție și energie, determinându-mã sã devin mai bunã, mai responsabilã, mai rãbdãtoare, mai creativã, mai sufletistã, determinându-mã sã pot afirma cã Proiectul Englezã pentru viațã a devenit parte integrantã din viața mea și cã oamenii minunați, implicați în cadrul proiectului și mai ales cei mici, au devenit, în timp, a doua familie a mea, alãturi de care îmi voi continua drumul".
Despre demersurile viitoare
În primul rând aș dori sã-mi exprim bucuria faptului cã Centrul Județean de Voluntariat Bihor din cadrul Proiectului Englezã pentru viaþã, își va continua activitatea începând cu luna octombrie 2014, adicã cu modulul de toamnã. Majoritatea voluntarilor centrului și-au exprimat dorința de a rãmâne în continuare în cadrul proiectului, lor alãturându-se și alți tineri, dornici de a participa la demersurile noastre. Astfel, parafrazându-l pe Henry David Thoreau, putem spune cã „formarea unei echipe este doar începutul, sã poți rãmâne împreunã este progresul, iar sã lucrezi împreunã este succesul". Pe lângã obiectivul lãrgirii echipei de voluntari care va avea ca public țintã cei aproximativ 200 de învãțãcei din centrele sociale ale județului, doresc sã aduc la cunoștințã cã, la debutul modulului de toamnã, se vor lansa și veți afla detalii pe pagina noastrã de Facebook - Proiectul Englezã pentru viațã Bihor - urmãtoarele materiale:
*Broșura de impresii și mãrturii ale voluntarilor noștri, în care veți putea afla punctele de vedere ale voluntarilor despre experiențele de viațã trãite, despre lecțiile de viațã oferite în cadrul proiectului, despre schimbãrile de viziune asupra lumii, despre aprecierea și mai intensã a ceea ce viața le-a oferit pânã acum; vã veți putea convinge de sufletele mãrețe ale voluntarilor noștri, care, uniți ca într-o familie adevãratã și frumoasã, trãiesc cu dorința de a aduce un plus de bine unor copii lipsiți de anumite oportunitãți și, implicit comunitãții în care trãim;
*Hai sã colorãm, sã învãþãm ºi sã ne jucãm! Let's colour, learn and play, 2 volume de carte, materiale  didactice din colecția Metaphora, editate sub Editura Universitãții din Oradea, ale cãrei autoare sunt Dzițac Domnica Ioana, Ionescu Cãtãlina Teodora, traducãtor: Marinãu Andrada; volumele fac referire la douã problematici actuale de mare interes, referitoare la Educaþie netãþeneascã timpurie / Early netizen education, respectiv Educaþie ecologicã timpurie / Early ecological education, volumele fiind realizate în format bilingv, românã-englezã; dupã cum se poate observa, autoarele sunt voluntare ale proiectului și intenționeazã ca, pe lângã materialele oferite de cãtre Asociaþia Shakespeare School pentru modulul de toamnã sã utilizeze și aceste materiale, considerând cã siguranța on-line și ecologia sunt douã domenii cu care copiii trebuie sã se familiarizeze de la vârste cât mai fragede.
Tot din categoria demersuri viitoare amintim decizia voluntarilor de a organiza anumite activitãți cu cei mici, dar și activitãți în scop caritabil, în urma cãrora zâmbetele de pe obrajii micuților sã se înmulțeascã.
Pe final, aș dori sã mulțumesc tuturor oamenilor de bine care au contribuit la reușita implementãrii acestui proiect din suflet, cu suflet ºi pentru suflet la nivelul județului nostru, dnei Andrada pentru coordonare, voluntarilor noștri inimoși, angajaților centrelor sociale, pãrinților, profesorilor și, nu în ultimã instanțã sponsorilor noștri. Sunt convinsã cã și pe viitor colaborarea noastrã va da roade și astfel, doar împreunã, vom reuși sã construim o viațã mai frumoasã pentru cei cãrora ne vom adresa, dar și pentru noi înșine..." conchide Ioana Dziþac, coordonatorul Centrului Judeþean de Voluntariat Bihor. (Ov.D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesaþi Galeria foto: Proiectul Engleza pentru viaþã”.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 13:19:06 Ora standard a Europei de Est