Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Europarlamentarii” gojdiști au adoptat o rezoluție în Parlamentul European

Simulând, ieri, în cadrul Centrului Europe Direct Agora

„Europarlamentarii” gojdiști au adoptat o rezoluție în Parlamentul European

Înscriși în cadrul celei de-a VII-a ediții a Concursului Național pentru liceeni „Euroscola", desfășurat sub genericul „Împreună pentru tinerii Europei - o propunere legislativă de succes", gojdiștii „europeni", coordonați de doamnele prof. Cătălina Georgescu și Livia Mircea, au simulat, ieri (sâmbătă, 4 oct. 2014), adoptarea unei rezoluții în Parlamentul European.

Ei au adoptat rezoluția în fața unor distinși invitați: senatorul Florian Bodog, prof. univ. dr. Ioan Mang, vicepreședinte al CJ Bihor, prof. univ. dr. ing. Ioan Mintaș, prim-vicepreședinte al Consiliului Național al IMM, Emilian Pavel, director în Ministerul Tineretului și Sportului, europarlamentar și alți europarlamentari.
La finalul manifestării, „europarlamentarii" gojdiști s-au bucurat de aprecierile dlui senator Florian Bodog, ale europarlamentarului Emilian Pavel, precum și de sugestii oferite cu generozitate la filmări de către senatorul Petru Filip, fost vicepreședinte al Senatului și fost europarlamentar.
Simulările au avut loc în cadrul Centrului Europe Direct Agora Oradea, cu concursul și sprijinul nemijlocit al directorului Europe Direct Agora, doamna conf. univ. dr. Alina-Angela Manolescu și al dlui rector Ioan Dzițac.
Simularea și filmarea procesului legislativ
În perioada 3 septembrie - 3 octombrie 2014, în cadrul proiectului „Europe thinks! Europe acts! Europe wins!" cei 24 de „europarlamentari" gojdiști au desfășurat o seamă de activități de implementare a proiectului: stadii de selecție, documentare, mediatizare, concepere și realizare a proiectului și înscrierea proiectului în concurs.
Ieri, la Universitatea Agora - Centrul Europe Direct, a avut loc simularea și filmarea procesului legislativ în Parlamentul European, ca urmare a propunerii legislative inițiate de Comisia Europeană, cu tema: „Împreună pentru tinerii Europei. Apel la acțiune pentru combaterea șomajului în rândul tinerilor". Practic ei au întocmit un raport pe baza acelui apel, cu șapte propuneri de  lege, între care: Garanția pentru tineret, Programul EURES, Programul Erasmus... Raportul a fost urmat de trei interpelări și răspunsurile la interpelări.
Cei 24 de gojdiști s-au comportat ca și cum s-ar fi aflat în Parlamentul European.
Activitatea în plen a fost condusă de  președintele acestuia, Oniță Horia, flancat de cei trei vicepreședinți: Dzițac Ioana, Funar Artemis și Miclăuș Bogdan.
Să mai spunem că pe lângă simularea și filmarea realizată ieri, gojdiștii au avut de realizat pentru dosar  proiectul propriu-zis, descrierea proiectului lor, intitulat „Europe thinks! Europe acts! Europe wins!" (scop, obiective, grupul țintă, chestionar la care au răspuns aproximativ 150 de gojdiști, despre șomaj și instituțiile europene, o sesiune informativă pentru echipa proiectului, întâlniri cu demnitari cu experiență de europarlamentari, participare la Consiliul consultativ al AJOFM Bihor, întâlnire cu inspectorul școlar general Nicolae Avram, stimularea creativității gojdiștilor gimnaziști prin realizarea de desene „inteligente", un sondaj realizat pe stradă cu orădenii despre șomaj și instituțiile europene, precum și colectarea de date prin intermediul unor formulare despre șomajul în Diaspora, cu ajutorul rudelor și prietenilor plecați la lucru în state ale UE).
„Dar să știți că proiectul nostru nu se oprește aici, la scrierea proiectului pentru concursul „Euroscola" și câștigarea lui (Să ne ajute Dumnezeu!). Spuneam de Europe wins, care asigură sustenabilitatea. Ce se va întâmpla practic: copiii vor face un blog, care se numește „Blog pentru job", pentru care vom primi lunar informații de la AJOFM, cu posturi vacante și ce se mai întâmplă nou în legătură cu șomajul...", ne-a explicat doamna profesor Cătălina Georgescu, sufletul proiectului, un „expert" în proiecte internaționale, câștigate pe fonduri europene.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (60 de poze), accesați Galeria foto: Europarlamentarii” gojdiști au adoptat o rezoluție în Parlamentul European.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 11:43:39 Ora standard a Europei de Est