Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Acad. Solomon Marcus

BIOSCHIŢE DE INFORMATICIENI ROMÂNI DE SUCCES (10)

Acad. Solomon Marcus

Solomon Marcus s-a născut în anul 1925, 1 martie, la Bacău [1]. Deși anul viitor va împlini 90 de ani, are un spirit extrem de tânăr și este mereu în activitate: scrie și publică articole științifice și de cultură, este invitat frecvent la conferințe în țară și în străinătate, acordă interviuri unor ziare și televiziuni, participă la întâlniri cu elevii și are idei și concepții extrem de moderne privind educația.

Acad. Solomon Marcus este un matematician și informatician de renume mondial, membru titular al Academiei Române din 2011. A predat ca profesor la Facultatea de Matematică din cadrul Universității București. Autor a numeroase cărți ce privesc utilizarea matematicii în lingvistică, în analiza teatrală, în științele naturale și sociale etc. A publicat peste 400 de articole în reviste științifice sau de specialitate. Opera sa a fost citată de peste 1000 de autori. A efectuat cercetări şi activităţi didactice în analiză matematică, informatică teoretică, poetică, semiotică, lingvistică, aplicaţii ale matematicii în ştiinţele naturii şi în cele ale societăţii, filozofia şi istoria ştiinţei. În aceste domenii a publicat peste 50 de volume în România, traduse în mai multe limbi: engleză, franceză, rusă, germană, italiană, spaniolă, maghiară, sârbo-croată, cehă şi greacă. Este recunoscut pe plan internațional ca unul dintre iniţiatorii lingvisticii matematice şi poeticii matematice. Membru în comitetele editoriale ale câtorva zeci de reviste naţionale şi internaţionale. A activat ca profesor invitat sau „keynote speaker" la universităţi și conferințe din aproape toate ţările Europei şi la un mare număr de universităţi din lume. S-a remarcat și ca autor al unui mare număr de articole publicate în reviste de cultură, în care pledează pentru o atitudine integratoare a tuturor disciplinelor. Pentru lucrările sale de pionierat în lingvistică matematică şi poetică matematică şi pentru alte rezultate, a fost menţionat în enciclopedii precum „Brockhaus", „Larousse", „Enciclopedia Einaudi", „Encyclopaedia Universalis", „Great Soviet Encyclopedia", „Enciclopedia Italiana", dar şi în dicţionare sau enciclopedii de matematică, informatică, cibernetică, lingvistică, semiotică, teorie literară şi probleme globale ale omenirii.  Solomon Marcus este discipolul unor mari profesori: Miron Nicolescu şi Grigore C. Moisil. A format, la rândul său, un mare număr de discipoli, care l-au avut drept conducător de doctorat; unii dintre aceştia au cucerit o faimă internațională şi au reuşit să formeze la rândul lor discipoli (ex. acad. Gheorghe Păun ș.a.). [3]
La 1 martie 2010, acad. Solomon Marcus, cu ocazia aniversării a 85 de ani de viață, Editura Spandugino a publicat cartea „Întâlniri cu/Meetings with SOLOMON MARCUS" (2 volume, cu un total de 1826 de pagini, cu peste 450 de contribuţii, coordonatori Lavinia Spandonide şi Gheorghe Păun, în 2010 prima ediţie, iar în 2011 ediţia a 2-a). Cea de a doua ediţie a fost lansată la Târgul de carte Gaudeamus din 24.11.2011. Am avut privilegiul să-l cunosc personal pe Solomon Marcus în 2006, la Centenarul Moisil. Cu acest prilej domnul acad. Solomon Marcus a fost oaspetele de onoare al Universității Agora, a publicat un articol despre viața și opera lui Grigore C. Moisil în revista noastră IJCCC și a susținut o conferință despre Moisil, alături prof. Ioana Moisil, în fața elevilor, studenților și cadrelor didactice. Editorii cărții de mai sus mi-au oferit, cu mare generozitate, prilejul să consemnez această întâlnire, marcantă pentru mine, în paginile 644-653 al primului volum. [4]
Vă recomand cu căldură, în final, să citiți articolul [5], în care domnul acad. Solomon Marcus prezintă un decalog al nevoilor educației, „Zece nevoi umane de care educația ar trebui să țină seama" (dar, din păcate, nu ține seama - n.n.): 1.Nevoia de a da un sens vieții, la nivel elementar; 2.Nevoia de împrospătare; 3.Nevoia de întrebare și de mirare; 4.Nevoia de îndoială și de suspiciune; 5.Nevoia de greșeală și de eșec; 6.Nevoia de joc; 7.Nevoia de identitate; 8.Nevoia de omenesc și de omenie; 9.Nevoia de cultură; 10.Nevoia de transcendență.
Bibliografie
[1] http://ro.wikipedia.org/wiki/Solomon_Marcus
[2] http://www.imar.ro/~smarcus/
[3] http://www.tnb.ro/ro/acad.-solomon-marcus-nevoia-de-spectacol
[4] http://dzitac.ro/files/ioan/Intalniri_cu_Solomon_Marcus.pdf
[5] http://www.contributors.ro/editorial/zece-nevoi-umane-de-care-educatia-ar-trebui-sa-tina-seama/
Ioan Dzițac
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Acad. Solomon Marcus.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 06:51:14 Ora standard a Europei de Est