Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Împreună... pentru un internet mai bun!”

„Ziua Siguranţei pe Internet”

„Împreună... pentru un internet mai bun!”

Pe 11 februarie 2014, la Şcoala Internaţională Agora din Oradea a fost marcată „Ziua Siguranţei pe Internet" în cadrul activităţii „Micuţul netăţean", activitate coordonată de către eleva Ioana Dziţac.

Cu ocazia acelui eveniment elevii prezenţi au testat un preprint în limba română al materialelor didactice care aveau să apară în decursul anului 2014 în format bilingv (română-engleză); este vorba despre cartea informativă de colorat şi jocul anexat acesteia, Hai să colorăm, să învăţăm şi să ne jucăm! Educaţie netăţenească timpurie / Let's colour, learn and play!  Early netizen education, apărută sub sigla Editurii Universităţii din Oradea, ale căror autoare sunt elevele Dziţac Domnica Ioana şi Ionescu Cătălina Teodora, traducerea fiind realizată de către d-na lector doctor Andrada Marinău de la Universitatea din Oradea.
„Şi noi ştim să utilizăm corect Internetul!"
Concluzia acelui eveniment a fost exprimată, pe finalul activităţii, clar şi răspicat de către toţi protagoniştii evenimentului, într-un glas: „Şi noi ştim să utilizăm corect Internetul!"
Cunoscută pentru firea ei sociabilă, pentru dorinţa de a fi permanent înconjurată de copii, pentru frumoasele activităţi şi proiecte realizate la nivelul judeţului nostru pentru care a fost şi premiată în Gala Naţională a Voluntarilor 2014, Ioana a început anul 2015 plină de elan, cu un comportament şi o atitudine orientate în sens pozitiv.
Astfel, dintre activităţile de debut ale acestui an, cu ocazia aceluiaşi eveniment, Ziua Siguranţei pe Internet/Safer Internet Day (10 februarie 2015), în luna Siguranţei pe Internet, Ioana, alături de micuţii netăţeni ai şcolii internaţionale, au fost „Împreună... pentru un Internet mai bun!" în cadrul activităţii interactive desfăşurate sub egida „Educaţie netăţenească timpurie/ Early netizen education".
În prima parte a activităţii, Ioana a fost ajutată/asistată de micuţul netăţean Alessandro, participant activ şi la activitatea din anul precedent, care le-a împărţit colegilor lui o foaie ce cuprindea două imagini (o imagine Aşa DA! şi o imagine Aşa NU!) însoţite de informaţii în format bilingv, din cartea amintită anterior; Alessandro a mai completat pe alocuri şi intervenţiile colegilor mai mici. Ioana a afişat o Prezentare PowerPoint care conţinea cele 34 de imagini ale cărţii, urmând ca fiecare netăţean, în momentul în care sesiza că imaginea de pe ecran coincide cu imaginea pe care o are pe bancă, să vină în faţa clasei şi să analizeze, să interpreteze mesajul din respectiva imagine încercând să extragă punctele tari şi punctele slabe ale navigării pe Internet. După diversele păreri exprimate, elevii au învăţat să pronunţe semnificaţia, tipul imaginii şi în limba engleză (de exemplu, Utilizează un antivirus!/Use an antivirus! - DO sau Dependenţa de calculator ... / Computer addiction...- DON'T); apoi au colorat desenele şi au marcat imaginile ca fiind de tip DO sau DON'T.
În partea a doua a evenimentului, micii „netăţeni", împărţiţi pe grupe de vârstă, şi-au testat cunoştinţele însuşite în limba engleză despre utilizarea Internetului, cum altfel decât prin joc? Astfel, unii s-au jucat cu „Didactic Game The Internet Do - Don't", alţii cu jocuri de cuvinte încrucişate, iar alţii cu jocuri de asocieri între imagine-denumirea în limba engleză a imaginii - tipul acesteia (DO sau DON'T).
La finalul activităţii, Ioana i-a felicitat şi i-a premiat, oferindu-le diplome pentru contribuţia adusă la desfăşurarea activităţii interactive „Împreună... pentru un Internet mai bun!", iar cu ajutorul Martinei şi Teodorei, elevii au intrat şi în posesia unor dulciuri.
„Aş dori să spun că este o plăcere deosebită să organizez activităţi împreună cu elevii Şcolii Internaţionale Agora, cu atât mai mult cu cât ei urmează curriculumul internaţional pentru învăţământul primar, pe care personal îl îmbrăţişez. Astăzi (miercuri, 11 februarie -n.n), am reuşit să le transmit informaţii despre tehnologia on-line, despre oportunităţile şi pericolele navigării pe Internet şi am avut deosebita plăcere să constat că este un subiect care-i interesează foarte mult şi totodată să constat că multe dintre aspectele discutate cu un an în urmă şi le-au reamintit. Închei cu mulţumiri pentru colaborare adresate conducerii şcolii internaţionale, cadrelor didactice, consilierului educativ şi lansez invitaţia celor interesaţi de a viziona un montaj audio-video, însoţit de un slide show de poze [1], pe care l-am realizat încercând să captez imagini de la cele două evenimente pe tema siguranţei on-line: Micuţul netăţean şi Împreună... pentru un internet mai bun!", conchide Ioana Dziţac, voluntar al Centrului Europe Direct Oradea.
[1.] Iniţiere în siguranţa on-line - Activităţi interactive la Şcoala Internaţională Agora
(C.M.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: „Împreună... pentru un internet mai bun!”

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:16:19 Ora standard a Europei de Est