Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Didact – Practica pentru tranziţia de la educaţie la viaţa activă în domeniul Ştiinţelor Educaţiei”

Vineri, la Universitatea din Oradea, a fost lansat proiectul

„Didact – Practica pentru tranziţia de la educaţie la viaţa activă în domeniul Ştiinţelor Educaţiei”

„Prin acest proiect POSDRU, majoritatea banilor merg către studenţi, dar şi către cadrele didactice care ne primesc în practică", a subliniat managerul de proiect, conf. univ. dr. Karla Peter.

Vineri, 31 iulie 2015, managerul de proiect, conf. univ. dr. Karla Peter şi directorul de comunicare, lect. univ. dr. Dan Pătroc, au organizat o conferinţă publică de lansare a proiectului „Didact - Practica pentru tranziţia de la educaţie la viaţa activă în domeniul Ştiinţelor Educaţiei".
„Proiectul Didact, singurul proiect câştigător al Universităţii din Oradea în această rundă,  este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa Prioritară 2 („Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii"), Domeniul Major de Intervenţie 2.1 („Tranziţia de la şcoală la viaţa activă") în cadrul Cererii de Propuneri de Proiecte 189 („Stagii de practică pentru studenţi"). Valoarea totală a proiectului este de 832.446 lei, din care finanţarea nerambursabilă este de 815.797 de lei, iar perioada de implementare este de 6 luni (iulie-decembrie 2015). Partenerul în implementarea acestui proiect este Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor (reprezentat la conferinţă de d-na inspector şcolar general adjunct Codruţa Bogdan - n.n.)", a mai precizat managerul de proiect.
Proiectul urmăreşte facilitarea tranziţiei de la educaţie la viaţa activă pentru viitorii absolvenţi ai programelor de studii de licenţă din domeniul Ştiinţele Educaţiei, mai precis de la specializările Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar şi Psihopedagogie specială, organizate de Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane. În mod concret, finanţarea obţinută permite ca 180 de studenţi înmatriculaţi în cadrul acestor programe, viitorii educatori, învăţători sau profesori pentru învăţământul special, să îşi desfăşoare practica de specialitate în mai multe grădiniţe, şcoli sau centre şcolare de educaţie incluzivă din Oradea, sub îndrumarea directă a 30 de cadre didactice experimentate.
Demn de evidenţiat sunt rezultate aşteptate ale proiectului: cei 180 de studenţi vor beneficia de 84 de ore de practică pedagogică îmbunătăţită (de birou şi efectivă), de 5 şedinţe de consiliere în carieră de grup şi 2 cercuri de carieră; de 180 de caiete de practică şi de tot atâtea ghiduri de practică pentru cele trei niveluri la care se va desfăşura practica (învăţământ preşcolar, primar şi special), de 180 de broşuri de consiliere de carieră; de subvenţii în valoare de 500 de lei/student la finalizarea stagiului de practică; iar în cadrul concursului „Proiect de autoperfecţionare didactică", cele mai bune 10 proiecte vor fi premiate cu suma de 1.000 de lei.
Amintind faptul că Centrul de tehnologie didactică a mai achiziţionat un parc de 10 calculatoare, directorul de comunicare Dan Pătroc a repus pe tapet o dorinţă care s-ar putea realiza: „o grădiniţă a Universităţii, ca unitate de practică pentru viitorii profesori, dar şi un sprijin real pentru cadrele didactice universitare care au copii de vârstă preşcolară".
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: „Didact – Practica pentru tranziţia de la educaţie la viaţa activă în domeniul Ştiinţelor Educaţiei”.

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 18:35:37 Ora standard a Europei de Est