Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Bazându-ne pe înţelegerea trecutului, să putem construi un viitor pentru comunitatea noastră”

Manifestări de Ziua Oradiei

„Bazându-ne pe înţelegerea trecutului, să putem construi un viitor pentru comunitatea noastră”

Ieri (luni, 12 octombrie 2015), am avut parte de o zi mohorâtă de toamnă, cu o ploaie mocănească ce i-a ţinut în case pe orădeni, dar şi pe unii consilieri locali, care nu au onorat şedinţa festivă programată de Ziua Oradiei.

Primarul urbei, dl inginer Ilie Bolojan, a cuvântat ca un „istoric", chiar dacă îl avea alături pe dl prof. univ. dr. Gabriel Moisa, pregătit cu o prelegere referitoare la cele două evenimente invocate: 12 octombrie 1918 şi 12 octombrie 1944...
Cu „Istoria Transilvaniei" pe masă, referindu-se la succesiunea de evenimente ce au avut loc în toamna anului 1918, dl primar a vorbit precum rectorul şi istoricul clujean Ioan Aurel Pop...
„E bine să ne reamintim aceste momente în aşa fel încât, bazându-ne pe înţelegerea trecutului, să putem construi un viitor pentru comunitatea noastră", a spus dl primar. Pornind de la Primul Război Mondial, socotit ca „un momentul de cotitură în istoria Europei (pentru că „a dus la dărâmarea a trei imperii" şi „a generat formarea, în toată Europa, a noilor state naţionale"), şi urmărind succesiunea de evenimente importante, dl primar a ţinut să dezvolte momentul Oradea,12 octombrie 1918, de la întrunirea conducerii Partidului Naţional Român din Transilvania în casa avocatului orădean Aurel Lazăr (a comitetului executiv, sub conducerea lui Teodor Mihali), la deciziile luate şi tot demersul întreprins (inclusiv citirea Declaraţiei de autodeterminare în Parlamentul de la Budapesta, în 18 octombrie)... şi până la organizarea şi desfăşurarea Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia, la 1 Decembrie 1918, fiind evidenţiate personalităţile de seamă, „liderii politici importanţi, cu viziune, care au reuşit să canalizeze lucrurile spre o direcţie normală... lideri importanţi cărora le suntem recunoscători pentru tot ce au înfăptuit. Parcă ne-am dori nişte lideri de gabaritul acestora şi în aceste vremuri în care poate România are nevoie de un reviriment important. Şi atunci şi astăzi, suntem într-un context în care nu avem cum să ne luăm deciziile de unii singuri. Suntem într-un context european şi global care ne influenţează vrând-nevrând şi de care trebuie să ţinem seama... Parcă ne-am dori să avem şi nişte lideri europeni mai puternici, de tipul celor din perioada respectivă care să ia decizii mai bune pentru întreaga Europă". Revenind „acasă", dl primar ne-a supus atenţiei un citat luat din „Istoria Transilvaniei", un pasaj din textul distinsului istoric clujean Ioan Aurel Pop, referitor la actuala Transilvanie, care nu mai seamănă cu Transilvania de odinioară, chiar dacă „urmele istoriei sunt peste tot". „Transilvania este astăzi o parte a României şi a Europei, în acelaşi timp, dar mai presus de toate este patria primitoare a tuturor locuitorilor săi. Pentru prima oară în istorie sunt acum premisele pentru ca toţi locuitorii ei să fie şi să se simtă egali la ei acasă... Amintirile trecutului sunt un patrimoniu de nepreţuit, iar păstrarea lor este un atribut al popoarelor civilizate. Entitatea Transilvaniei este un dat al trecutului, dar, în acelaşi timp, ne însoţeşte peste tot astăzi sub ochii noştri. E singurul loc din Europa unde o biserică bizantină stă lângă o bazilică romanică, lângă o biserică gotică şi lângă alta barocă, toate vecine cu o sinagogă. E singurul loc în care un locaş de cult ortodox există la câţiva paşi de unul greco-catolic, de unul calvin, de altul luteran sau unul italian. Aceasta spune mai mult despre convieţuirea paşnică decât despre conflicte, iar mesajul acestei lucrări este generos: Trecutul trebuie cunoscut nu pentru încrâncenare şi răzbunare, ci pentru destindere şi înţelegere".
La mulţi ani, Oradea! La mulţi ani, dragii mei!"
Cu aceste urări şi-a încheiat dl primar Ilie Bolojan discursul.
După prelegerea d-lui profesor universitar Gabriel Moisa, şedinţa festivă a Consiliului local s-a încheiat, iar de la ora 12.00, manifestările de Ziua Oradiei au continuat, sub cerul plumburiu şi sub stropii de aur ai toamnei, în Parcul 1 Decembrie.
Manifestări în Parcul 1 Decembrie, la Casa Memorială şi la Statuia lui Aurel Lazăr
După salutul, onorurile militare şi intonarea Imnului de Stat, preotul militar al Garnizoanei şi soborul au oficiat un Te-Deum. Cei doi vorbitori (de la Primărie), dl prof. univ. dr. Gabriel Moisa şi dl primar Ilie Bolojan, au rostit alocuţiuni, rezumând, având în vedere condiţiile meteo total neprietenoase. Membrii Corului „Traian Moşoiu" şi-au scurtat şi ei recitalul (la trei piese), după care la Statuia Ostaşului Român au fost depuse jerbe şi coroane de flori. Chiar dacă şcolarii mici s-au retras în glorie şi uzi din careu, liceenii (de la „Lazăr", „Gojdu", „Eminescu", „Ep. Roman Ciorogariu", „Iuliu Maniu", „Lucian Blaga" şi „C-tin Brâncuşi"...), precum şi „dacii" (liberi - elevi ai Şcolii Gimnaziale „Dacia", însoţiţi de dl director, prof. dr. Florian Hava şi d-ra prof. Alexandra Zamfir) au rămas pe poziţii şi au mers până la capăt, depunând jerbe şi coroane la Statuia Ostaşului Român.
Jerbe şi coroane au fost depuse apoi la Casa Memorială şi la Statuia lui Aurel Lazăr.
Dumnezeu să binecuvânteze Oradea şi pe cetăţenii săi, vorba vrednicului său primar, dl ing. Ilie Bolojan.
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: „Bazându-ne pe înţelegerea trecutului, să putem construi un viitor pentru comunitatea noastră”.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 15:27:12 Ora standard a Europei de Est