Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Licențiați ai Facultății de Arte Vizuale și-au prezentat creațiile vestimentare

Vineri seara, sub pasajul „Vulturul Negru” din Oradea

Licențiați ai Facultății de Arte Vizuale și-au prezentat creațiile vestimentare

Vineri seara (11iulie 2008), orădenii au avut parte de un regal de modă, sub pasajul „Vulturul Negru”, în care 13 absolvenți licențiați ai Facultății de Arte Vizuale, specializarea Arte decorative, și-au prezentat lucrările de diplomă (îndrumați de asistent univ. ing. Olimpia Urdea și asistent univ. Amalia Judea), cu concursul manechinelor Agenției „Amalia Judea Art & Fashion”.

 Iambor Timea - “military street wear”, Pal Tania – Dorothy (nota 10), Bejușcă Alina – Op-Art, Csobanczi Anna – Panglici în flăcări, Pudilic Opriș Dana – Cioburi de vise (nota 10), Mariș Răzvan –  Punk (10 compoziție), Ioniță Barbur Dianamatryoshka (nota 10), Moldovan Lavinia – Lumea piraților, Ardelean Galchiș Alina – Independenta rebelă (nota 10), Siladi Andreea – Gheișa, Moț Lavinia   – “Bullfight” (Toreador și picador), Lucuș Monica – Primavera, Panciu Hogaș Daniela – Ielele (nota 10) sunt cei treisprezece licențiați (și operele lor) despre care asistent univ. ing. Olimpia Urdea a vorbit atât de frumos; omul și opera, într-o deplină unitate, cauză-efect, profesionalism-pasiune, cu toții, cinste și mândrie pentru dascălii lor și pentru facultatea pe care au absolvit-o.
Omul și opera
Pentru cei curioși și interesați, vom prezenta cele treisprezece lucrări, dând cuvântul autorilor.
 1. Iambor Timea - “military street wear”?
Astăzi, lumea modei nu mai strigă “Trăiască deosebirea!” ci mai  degrabă “Trăiască asemănarea!”
Și pentru că trăim într-o societate puternic industrializată, în care femeia și-a găsit locul alături de bărbat, tinzând să-i devină egală ca și forță activă, elemente ale vestimentației masculine își găsesc tot mai des interpretarea în ținuta de zi feminină. De aici abordarea unei tipologii de ținută masculină în colecția mea, destinată femeilor. Iar în ceea ce privește ținuta militară ca punct de plecare în demersul meu artistic, este ținuta în care am descoperit elemente – detalii a căror interpretare mi-a oferit posibilitatea exprimării mele plastice în colecție.
Pe de altă parte, evoluția uniformelor militare românești în epoca modernă – perioadă în care au avut loc puternice transformări în echiparea militară – mi s-a părut incitantă și provocatoare în ceea ce privește abordarea documentară.
Bicornul, ca detaliu transformat, interpretat și dispus în diverse zone ale ținutelor, ca formă fie constructivă fie decorativă.
2. Pal Tania – Dorothy (nota 10)
- nostalgia copilăriei pierdute, în antiteză cu dorința de maturizare precoce.
O incursiune pe tărâmul din Oz, marcat în ținutele colecției prin prelucrarea cu pensula a veșmintelor...
O Dorothy, copil și adult, totodată, înconjurată de personajele care i-au marcat copilăria, într-o încercare de evadare din OZ – simbol al copilăriei și acceptarea maturizării.
- Ea însăși este o Dorothy...
3. Bejusca Alina – Op- Art
OP-ART (Optical art) reprezintă o direcție în arta modernă care face din percepție, din condiția vizuală a operei un principiu de formare și existență a creației. Metoda de bază constă în folosirea formelor geometrice abstracte și a suprafețelor colorate, pentru a provoca în ochii privitorului efecte de mișcare și vibrație, prin tehnica iluziilor optice. Înglobată adeseori în “Kinetic Art” sau “Cinetism”, OP-ART își are rădăcinile în preocupările futurismului și constructivismului de redare a mișcării, ca și în cercetările percepției întreprinse de Piet Mondrian sau de artiștii de la Bauhaus. Un precursor al OP-ART-ei poate fi socotit Adolf  Fleischmann, prin folosirea efectului de vibrație a culorilor și simbioza dintre formă și culoare.
OP-ART este o experiență perceptuală care vizează felul în care viziunea funcționează. Este o artă vizuală dinamică ce pornește de la relația figură-fond și care face ca cele două planuri să fie în juxtapunere.
Colecția (“OP-ART”) este un prét –a- porter rafinat și tineresc, de primăvară - vară, ce redă interacțiunea dintre iluzie și abstracție. Grupul țintă este femeia între 20 și 25 de ani, exuberantă, tonică și cochetă.
“Ca și în faimosul tablou al lui Bridget Riley, dungile unduitoare le-am redat în diferite texturi și nuanțe, alb, negru și gri, astfel fiind mai apropiate unele de celelalte, creând o relație formă-fond vioaie, veselă, ce șochează ochiul.”   
4. Csobanczi Anna – Panglici în flăcări
„Panglica în flăcări” simbolizează firul plin de tensiune, de energie. Este viața, este Eul, care traversează diferite circuite. A pornit dintr-o sclipire, dintr-o scânteie dumnezeiască și își continuă drumul.
Pentru realizarea colecției, am ales folclorul ca punct de referință, din cauza simplității, purtății lui, dar și a varietății și bogăției sale. Am găsit în folclor mai mult decât o literatură citadină, o realitate universală, dar în același timp relevanța nuanțelor specifice de simțire, de gândire profundă. Baladele populare maghiare, dramatismul pe care ele îl exprimă, valori ale artei populare din zona Harghita.... specificitatea spațiului cultural amintit... Am adus în strânsă legătură simplitatea dar și intensitatea esenței baladelor cu gama coloristică folosită, aceasta fiind restrânsă, de la roșu și variațiunile acestuia până la negru, cu intenția de a sublinia “greutatea” acestor culori.
Ornamentația... fibre naturale în împletire meșteșugită... o reînviere a meșteșugului crosetului. Puține sunt artele populare europene în care să apară o atât de unitară concepție decorativă ca în cea românească.
5. Pudilic Opriș Dana – Cioburi de vise (nota 10)
“Realitatea se dezvăluie doar iluminată de flacăra inspirației. Tot ce ne înconjoară este vis”- Georges Braque 1952
În societatea care tinde tot mai mult să ne supună viața unui ritm accelerat, unor „reguli stricte” și să ne uniformizeze inclusiv spiritele, o atitudine liberă are un aspect provocator. Câteva sinteze compoziționale, inspirate din curentul care stă la baza modernismului: CUBISMUL, cu o trecere ușoară la futurism și cubo-futurism.
Pentru mine, cubismul înseamnă ceva constructiv, cu ajutorul formelor geometrice plane; triunghi, pătrat, linii, pot fi într-o continuă succesiune și stabilitate. Poți construi orice, poți fãrâmița totul, apoi să-l unifici din nou, și, asemeni unui puzzle, să realizezi potrivind bucată cu bucată, o nouă imagine.
Un prêt-a-porter clar, cu identificarea de soluții constructive și compoziționale, într-o interpretare originală a absolventei.
6.  Mariș Răzvan –  Punk (10 compoziție)
Studiu documentar complex a ceea ce a reprezentat curentul sau stilul Punk, pe continentul european și cel american… evoluția și renașterea fenomenului…
Dacă se poate vorbi despre o filozofie punk, aceasta are exprimate valențe politice și sociale. Se știe în general că apanajul principal al punk-ului este anarhismul, filozofia punk fiind o filozofie anti-sistem, cu puncte de convergență din acest punct de vedere atât în comunism, cât și în anarhismul menționat anterior. Prin fiecare dintre aceste demersuri, punk-ul este un protest în vederea unei validări. Protest împotriva sistemului pentru o validare a libertății și identității personale.
Filozofia  punk este o filozofie de atitudine - cuvânt cheie pentru tot ceea ce înseamnă punk-ul. Orientarea “anti”  este constituită de  încurajarea dezvoltării unei identități proprii, a unei voci proprii, a unei libertăți și a unor valori autentice, chiar și atunci când acestea nu coincid cu ale majorității, ale societății, finalmente ale sistemului.
Este o colecție prêt-a–porter pentru tinerii cu atitudine...
Cele șapte piese pentru bărbați și piesa pentru femei “mireasa punk” reflectă foarte bine conceptul DIY  “do it yourself “  și reușesc să creeze o impresie de lejeritate, originalitate și nonconformism plăcut “ochiului societății” prin ținută și combinație de culori.
7. Ioniță Barbur Diana – matryoshka (nota 10)
Propun să descifrez înfățișarea umană ca imagine artistică, aducând în lumina conștiinței senzațiile și sentimentele difuze pe care le inspiră, ca și ideile și asociațiile pe care le declanșează, zăbovind atent asupra detaliilor pentru a limpezi sensul ansamblului.
Primele mele “cliente” au fost păpușile. Păpușa care a păstrat un interes viu până astăzi a fost matryoshka, care aș putea spune, fără să exagerez, ”comprimă” aproape toată copilăria mea în ea.    Matryoshka este cel mai cunoscut, cel mai popular suvenir și cel mai clasic cadou al rușilor. Dacă în primii cinci ani, am locuit în Rusia, zece ani în Republica Moldova și treisprezece în România, bineînțeles că sunt o parte integrantă din toate cele trei țări, cu mentalitatea și culturile lor. Este evident că prima mea colecție este inspirată din copilărie, altfel spus o terapie prin artă. Este cea mai bună modalitate de a echilibra conflictele interioare prin artă, este un comportament acceptat din punct de vedere social, cum spune Freud.
Am realizat o colecție de robe-manteauri pentru toamnă-iarnă. Am folosit culoarea roșie deoarece este cea mai des întâlnită în cromatica acestei păpuși, simbolizând vitalitate, forță, viață și prosperitate.  Complexitatea broderiilor, panglicile, varietatea materialelor, hainele suprapuse și largi punând accent numai într-o anumită parte a corpului cum ar fi bustul care denotă fertilitate și sănătate.
8. Moldovan Lavinia – Lumea piraților
Omul (sculptură vie) se prezintă de cele mai multe ori în mișcare, ceea ce ridică probleme de artă cinetică.  
O incursiune în epoca de aur a pirateriei (sfârșitul sec. XVII și începutul sec. XVIII) și bogăția cromatică a artei baroc; ținute vestimentare caracterizate prin adoptarea unor linii de construcție și detalii, privind omul ca pe o sculpto-pictură cinetică, în care compoziția se încheagă din elemente diferite, care se pun în valoare reciproc prin contrast. Între ele se creează tensiunea ca liant compozițional”.
9. Ardelean Galchiș Alina – Independenta rebelă (nota 10)
Þinuta din perioada victoriană a fost o provocare în căutarea de forme constructive noi, în compoziții originale; ținută pret-a-porter, alternanță de mat-lucios.
Detalierea ținutelor este importantă, echilibrată din punct de vedere compozițional și al materialității.
10. Siladi Andreea – Gheișa
Orientul, în special Japonia, a constituit întotdeauna un spațiu fascinant, un tărâm de legendă cu tradiții originale, și atât de diferită de tradițiile europene, încât fiecare descoperire a obiceiurilor japonezilor, fiecare text citit pe această temă, mă fascina și mă facea să privesc cu mai multă admiratie Þara Soarelui Răsare.
Kimonourile de gheișa, pe lângă o accentuată funcționalitate, au și o bogată ornamentație, care pentru mine a constituit o generoasă, inedită și ispititoare sursă de inspirație, fiind  unul dintre punctele de plecare ale colecției pe care am realizat-o. Am încercat să transpun kimonoul, cromatica vie și elementele decorative, într-o formă modernă, actuală, chiar purtabilă într-o anumită măsură. Oricum, colecția se vrea a fi un pret-a-porter pentru sezonul de primăvară-vară destinat tinerelor cu vârsta cuprinsă între 20 și 25 de ani.    
11. Moț Lavinia   – “Bullfight” (Toreador si picador)
Colecția “Bullfight” are scopul de a da o nouă înfățișare costumului de toreador, și constă din piese și ținute de scenă, adresate spectacolului, ele nefiind proiectate pentru uz obișnuit, dar fiecare este convenabilă  spre a fi purtată ca un costum obiect; se adresează acelora cărora le place să-și exteriorizeze personalitatea printr-o apariție și vestimentație unică.
Am folosit broderii rafinate din mărgele care oferă prețiozitate costumului. Accentul cade asupra epoleților care au fost supradimensionați pentru a da și mai multă putere și impunere pe care o oferă toreadorul în arenă; se poate observa alternanța și jocul de buline, suprapuneri de materiale de grosimi diferite, alternanța mat-lucios, alternanța de mărime, ceea ce conferă dinamică acestor costume; repetiția, alternanța de elemente mici-mari, cât și ritmul cromatic au un rol esențial în redarea “dansului” și trăirii toreadorului în ring; o colecție în care vestimentația pret-a-porter, completată de epoleții supradimensionați, devine ținuta de scena.
12. Lucuș Monica – Primavera
O colecție inspirată din lucrarea „Primavara” a lui Sandro Botticelli (sec XV).
Pentru a reuni arta și moda este nevoie de dialog. Acesta duce la sporirea interesului și la apariția tensiunilor creative. Din conflictul latent sau manifest între cele două se pot naște creații memorabile, chiar dacă uneori este mai greu să-ți dai seama dacă rezultatul este modă sau artă. În punctul de întâlnire dintre artă și modă, observatorul va găsi o nouă viziune (voaluri mate și transparente, expresie a ușurinței, a eleganței, a feminității). Am mai folosit și organza pentru a sublinia ideea de transparență, dar și transformată în broderii, intervenții picturale pe materialități fine, fluide.
Semnificația desenului este reprezentată de portretele stilizate ale madonelor lui Botticelli, decupate în parte pentru a pune în evidență fiecare figură feminină, cât și de simbolul păsărilor, adică venirea primăverii. Imprimeul reprezintă centrul de interes al lucrărilor și este astfel poziționat încât, împreună cu nuanțele materialelor, să redea o compoziție pe diagonală.
13. Panciu Hogaș Daniela – Ielele (nota 10) – cea mai apreciată colecție din partea publicului.
Suntem oare capabili să evadăm din zona trăirilor interioare fără să fim “mistuiți” de intangibilul ireal?
Să ne ancoram în realitate, rămânând creativi? Să facem un pas înapoi pentru a vedea adevărul declanșat de arta pe care o oferim ochiului privitorului?
Pentru mine, arta, exprimată în creația vestimentară, este libertate, libertatea ca pornind de la un concept, să-mi asum o provocare și în același timp un angajament.
Femeia, „veșnic o enigmă - de aici reputația femeii de mister indescifrabil - irezistibilă, incomparabilă, unică...”, așa cum o definea Garabet Ibrăileanu sau Femeia, cea care  perpetuează de-a lungul secolelor principiul frumuseții, al dragostei - “etern feminin” marcat de Goethe ca mesaj de încheiere a celei de-a doua părți a lui Faust…
În colecția pe care o propun privitorului, prezint Femeia în ipostazele ei feminine, ca pe un îndemn la “cunoașterea frumuseții în sine” – cum spunea și Platon în “Banchetul”; o colecție ca o explorare a spațiului launtric, plin de imaginație, într-o evadare din automatismele cotidianului, din rutină; o trăire a visului treaz.
Linii curbe, convexe, concave sau compuse, șerpuite sau ondulate, alungite sau restrânse, deschise sau incolăcite la capăt în formă de spirală, într-un cuvânt linia, ca element al limbajului vizual, mi-a oferit prin capacitatea ei de exprimare, prin tensiunea ei, posibilitatea transpunerii plastice a conceptului-idee ce stă la baza colecției (“apariții ca de fum”).
Am gândit un veșmânt în care nuanțele se topesc, culorile fuzionează, devin aeriene, într-un ambient de descântec și vrajă, o atracție abia perceptibilă în cioburile visului...
Sunt culori de mătăsuri delicate și voal spumos, dantelă prețioasă și tull aerian în care nuanța nostalgică poate deveni chiar somptuoasă.
Să mai spunem că spectacolul de modă a fost posibil cu implicarea și sprijinul Federației Patronilor Bihor, partener al Facultății de Arte Vizuale din Universitatea Oradea. (Olimpia & Amalia)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Licențiați ai Facultății de Arte Vizuale și-au prezentat creațiile vestimentare.

Trimite email
vineri, 3 mai 2024, 14:04:39 Ora de vară a Europei de Est