Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

,,Care pe care. În război de acesta suntem!”

City-managerul Oradiei, Dacian Palladi:

,,Care pe care. În război de acesta suntem!”

Marți (8 noiembrie 2016), la Camera de Comerț și Industrie Bihor a avut loc o masă rotundă pusă la cale de Centrul pentru antreprenoriat și relația cu mediul de afaceri (DARMA), Universitatea Agora și Camera de Comerț și Industrie Bihor.

Dl Dacian Palladi, în calitate de city-manager al Oradiei, și-a spus ofurile, cu patos, scurt și concis, la obiect, supărat fiind pe situația actuală în care ,,agenții economici care stau la ușa Oradiei vor pleca și încep să plece pur și simplu" pentru că nu-și găsesc oamenii de care au nevoie, forța de muncă, specialiștii necesari. De aici, supărarea și năduful pe care l-a vărsat city-managerul asupra universitarilor orădeni; din păcate, erau prezenți doar reprezentanți ai Universității Agora.
,,Vă racordați greu la realitate, vorbesc în general. Apreciez Universitatea Agora. O știu de ani de zile, mă bucur de ceea ce face, îi știu zbaterile și reușitele. Vă treziți destul de greu și vorbesc în general, la nivel universitar orădean. Și, în același timp, o faceți cu o viteză extrem de redusă. Din punctul acesta de vedere se pune întrebarea (noi nu avem nici o competență de a interveni în managementul universităților): În ce măsură aveți de câștigat sau de pierdut? Vă spun sincer, ca și oraș, că pierdem deja. Al doilea lucru: dacă vă mișcați încet, agenții economici care stau la ușa Oradiei vor pleca și încep să plece pentru simplul fapt că pun o întrebare fatală: Credeți că putem găsi 500 de oameni, 200 de oameni, 50 de oameni? Nu. Noi trebuie să le spunem (adevărul - n.n.), nu putem să-i mințim. Dacă nu vă treziți repede, vom face noi ceva: învățământ informal. Dumneavoastră stați după minister, căutați licență, dar noi putem forma între două și șase luni diverse profesii pe care agenții le cer deja; au specialiști care să-i formeze. Nu au nimic de a face cu mediul universitar și noi suntem dispuși să-i susținem. Asta înseamnă că între două și șase luni poți să creezi o forță de muncă angajabilă. Dumneavoastră tot treziți-vă. Tot faceți cursuri, faceți programe...  niciun fel de problemă, e în regulă, dar nu o să rezolvați nimic. Acum avem nevoie de 1.200 de oameni în parcul industrial. Avem și salariile pe care le vrem și nu avem oameni... Vă transmit un mesaj: mișcați-vă mai rapid, deveniți mai aplicați, lăsați-o mai încet cu  mediul universitar, având toată reverența față de studii, având toată reverența față de curriculă, având toată reverența față de lege. Pentru că realitatea este mult înaintea vitezei cu care în general mediul universitar se mișcă.
Universitatea nu poate să facă cursuri de calificare...
Domnul președinte Mișu-Jan Manolescu i-a răspuns punctual, cu calm: ,,În ceea ce ați spus e perfect adevărat. Suntem conștienți și știm, noi însă nu putem înlocui Universitatea din Oradea, pentru că e misiunea lor, având partea de politehnică, să ofere acești studenți. Dar universitatea nu poate să facă cursuri de calificare pentru sudori, pentru lăcătuși, pentru frezori, pentru meseriile care se cer; asta trebuie să o facă eventual școlile profesionale, pe care, din păcate, guvernanții noștri le-au desființat de 15 ani și nu le mai înființează nimeni. Școlile de maiștri care s-au desființat și nu le mai înființează nimeni. Noi, la dimensiunile noastre, am făcut destul de mult, zic eu. Anul trecut, am fost dintre ONG-uri cel mai mare angajator. De 15 ani plătim peste un miliard, în bani vechi, pe lună impozite la administrația locală", a precizat dl președinte Mișu-Jan Manolescu.
,,Nu vă reproșez"
,,Săptămâna trecută, U.B.B. a lansat un program, cu toată faima sa. A spus: indiferent ce facultate ați terminat, veniți la noi și în opt luni, într-un an de zile, tot pe reflexe universitare, vă facem angajabili în domeniul IT. Un lucrător cu comandă numerică, computerizată câștigă 1.000 de euro net în Oradea. Nu vă reproșez. Asta mi se cere acum, a adăugat dl Dacian Palladi. În parcul industrial, trei sferturi din manageri sunt din afara Bihorului, din Oltenia, Moldova și Ucraina. Asta e realitatea: producția de management la noi este insuficientă sau nu știu bihorenii?"
,,Noi avem profil juridic și economic"
,,Noi nu avem aceste profile. Tocmai asta încercam să vă spun. Avem profil juridic și economic, a precizat dl președinte.
,,Certificați un curs la Universitatea Agora"
,,Băgați rapid! Vă dau o idee: certificați un curs la Universitatea Agora. Aduceți instructori IT, nu profesori, care costă între 500 și 1.000 de euro pe zi, dar în două-șase luni se scoate o generație de 50 de cursanți. Avem școală informală de IT care în fiecare lună are 50 de cursanți înscriși. Iau câte 900-1.000 de euro pe curs. Fac de doi ani. În luna a doua sunt toți angajabili. În domeniul IT avem în Oradea copii de 12 ani, cât IT știu pot fi angajabili mâine; problema e că au 12 ani! Lucrurile se mișcă cu o viteză teribilă, iar Oradea nu-i buricul Pământului... Care pe care. În război de acesta suntem, iar nouă nu ne convine să pierdem bani...", a conchis city-managerul Oradiei, dl Dacian Palladi.
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 14:10:02 Ora standard a Europei de Est