Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Arii protejate din județul Bihor (XVI)

Serialul nostru

Arii protejate din județul Bihor (XVI)

Săptămâna trecută, am relatat informații referitor la Izvoarele Mezotermale Răbăgani; în această săptămână continuăm explorarea cu Peștera Grueț, situată în comuna Roșia, județul Bihor, atribuită în custodie Clubului de Speologie „Cristal” Oradea.

Peștera Grueț
Peștera Grueț are o dezvoltare de 800 de metri. Este clasificată, în baza ordinului M.M.G.A. nr. 264 din 2004, ca rezervație speologică de clasa B. Peșterile din clasa B pot face obiectul explorărilor speologice, cercetării științifice sau turismului ecologic pe baza autorizațiilor emise de Academia Română. De asemenea, ele pot face obiectul unor valorificări economice și sociale, precum turismul, captarea apei subterane, speoterapia și alte utilizări similare care nu afectează mediul natural al peșterii.
Intrarea, mascatǎ de o vegetație arborescentǎ, se gǎsește la obârșia unui pârâu, temporar activ, ce debuteazǎ la suprafațǎ cu circa 25 m deasupra albiei Vǎii Pleazelor. Golul subteran este format din douǎ galerii: una principalǎ, temporar activǎ, ce se închide cu un sifon impenetrabil, dezvoltatǎ în lungul unei diaclize, și alta secundarǎ, fosilǎ, situatǎ la un nivel superior, cu desfǎșurare meandratǎ ce se terminǎ cu o salǎ micǎ. În timp ce prima galerie se caracterizeazǎ prin prezența câtorva nivele de eroziune, plaje și trasee aluvionare, arcade și hornuri, cea de-a doua adǎpostește importante cantitǎți de depozite aluvionare, numeroase formațiuni stalagmitice și câteva gururi.
Peștera Grueț a fost generatǎ de apele ce pǎtrund și dreneazǎ Peștera din Hârtopul Bonchii. În timp ce nivelul inferior este traversat de apele ce dispar în extremitatea din aval a peșterii amintite, nivelul superior, sub acțiunea acelorași ape într-o etapǎ anterioarǎ, evolueazǎ sub acțiunea apelor de percolație prin dolinele ce se dezvoltǎ în albia vǎii dolinare care se desfǎșoarǎ pe deasupra Peșterii Gruețului.
Agenția pentru Protecția Mediului Bihor
Serviciul Implementare politici de mediu –Compartiment Protecția Naturii
ing. Monika  Ciupleu,  șef serviciu,
biolog drd. Dorina Radoveț – consilier principal,
director executiv, ec. Cǎlin MOCAN,
ing. Felicia ENACHE -  consilier principal
 

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 11:41:02 Ora standard a Europei de Est