Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Locul unde te-ai născut... este locul cel mai frumos și iubit din lume”

Monografia comunei Pomezeu

„Locul unde te-ai născut... este locul cel mai frumos și iubit din lume”

Comuna Pomezeu (din județul Bihor) are de-acum monografie, o carte de căpătâi, o lucrare de referință, un ghid și un îndreptar pentru cetățenii de toate vârstele ai comunei, dar nu numai.

 De apariția acestei prestigioase monografii se face „vinovat” Ioan Șora, primarul comunei Pomezeu. Crezul său este exprimat în primul dintre cuvintele care prefațează lucrarea. „Locul unde te-ai născut și ai crescut, unde ți-ai petrecut „amintirile din copilărie”, anii tinereții sau chiar toată viața, este locul cel mai frumos și iubit din lume. Este liantul aducerilor aminte că porți un nume și un prenume, că ești legat de un loc de naștere pe care trebuie să-l cinstești prin fapte, demnitate, muncă și onoare...
Nu este cinste și onoare mai mare decât aceea de a face tot ce poți prin a-ți prețui satul, comuna, orașul în care te-ai născut. Cea mai de preț recunoștință este să-i pomenești oricând numele. Iar cel mai de preț cadou pe care îl poți face satului tău, comunei tale este să-i oferi o lucrare despre ea și oamenii ei, să-i dăruiești o operă, să-i ridici o clădire în plus, să-ți ajuți consătenii prin îndemnuri, vorbe bune, ori ajutor concret.”
Așa consideră întâiul gospodar al comunei să-și cinstească satul natal și comuna în care „păstorește” cu o monografie de excepție, scoasă în condiții grafice deosebite (redactor de carte – Nicolae Pop, tehnoredactare – Kogayon Studio, corectură – Dan Filip, foto – George Naș), o lucrare apărută cu sprijinul Consiliului Județean Bihor (Consiliul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale), Primăriei și Consiliului Local Pomezeu, Asociației Culturale D’Art; coordonator – Gabriel Moisa, autori (ai unor capitole): Gruia Fazecaș, Doru Marta și Crăciun Parasca.
Celelalte două cuvinte înainte inserate în prefață aparțin senatorului Cornel Popa, cetățean de onoare al comunei și prim-procurorului Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea, Vasile-Constantin Popa, fiu al comunei Pomezeu. Pentru senatorul Cornel Popa, comuna Pomezeu înseamnă „unul dintre pariurile câștigate”, iar pentru prim-procurorul Vasile-Constantin Popa, monografia este „un mod de recunoștință pentru acest spațiu minunat de unde și eu am pornit pe drumul vieții, este o carte legată mai mult de sentimente, de trăiri.”
Gruia Fazecaș prezintă cadrul natural al comunei, zona Pomezeului în contextul manifestărilor preistorice din județul Bihor, iar Doru Marta abordează realitățile medievale și premoderne ale ținutului, aducând mărturii documentare, comentarii istorice, realități economice, dar și mod de trai. Rămânând în același registru și context istoric (medieval și premodern), Gabriel Moisa prezintă în peste 60 de pagini cadrul istoric și socio-politic al sfârșitului de secol XVIII și începutul secolului XX în comuna Pomezeu (perioada interbelică, Reforma agrară din 1921, perioada celui de-al doilea război mondial, perioada postbelică, comunitățile religioase, școala și anexe documentare relevante (evidența morilor țărănești, cu repartizarea cotelor la mori și un buletin informativ). Capitolul privind cultura populară tradițională din Pomezeu este scris de Crăciun Parasca. În peste 80 de pagini, distinsul consilier cultural aduce între coperțile monografiei toată seva pământului și folclorului locului, meșteri și meșteșuguri, portul popular, lirica populară cu horile și strigăturile, balada și descântecele magice, literatura aforistică și enigmistică, sărbătorile și obiceiurile calendaristice și ocaziile folclorice...
În cel de-al VI-a capitol, facem cunoștință cu profesorul universitar doctor economist inginer Ioan-Constantin Rada – fiul al satului, iar pe coperte și în cinci pagini ale monografiei ni se înfățișează harta perimetrală a comunei Pomezeu, cadrul general, cetatea, biserica, râul, moara de apă, peștera și barajul... toate în imagini color, imortalizate la meserie de ochiul și obiectivul unui fotograf profesionist – George Naș.
„Monografia comunei Pomezeu” reprezintă un arc peste timp, un act de naștere a localității – prin care generațiile își pot cunoaște trecut și prezentul, pentru a putea să își prefigureze viitorul”, vorba primarului Ioan Șora. (Ovidiu DAN)

Trimite email
joi, 28 martie 2024, 11:05:23 Ora standard a Europei de Est