Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Trepte matematice (clasa a VI-a)

Ioana Dzițac - la cea de-a doua carte...

Trepte matematice (clasa a VI-a)

Ce poți să spui și să crezi despre un copil care la absolvirea clasei a VI-a scoate cea de-a doua carte dintr-o colecție – Trepte matematice!? Pe prima a lansat-o în septembrie 2010 (Trepte matematice - clasa a V-a).

„...îmi propun să scriu lucrări asemănătoare și pentru clasele VII-VIII. Scopul realizării acestei serii de cărți este de a mă ajuta pe mine și pe alți elevi de gimnaziu la recapitulare, în vederea susținerii unor lucrări și examene viitoare.
Am scris prezenta carte de-a lungul anului școlar 2010-2011, în timp ce eram în clasa a VI-a. Zilnic scriam la calculator noțiunile teoretice învățate la școală, probleme rezolvate în clasă, date temă, le completam cu noțiuni teoretice și probleme din alte cărți sau cream eu însămi probleme și jocuri”, scrie Ioana Domnica Dzițac în prefața cărții sale, pe care ne-a dăruit-o zilele trecute ca pe un mare trofeu!
Revin. Ce poți să spui și să crezi despre un copil care are nevoie de șase pagini ca să-și prezinte CV-ul?
Doamna Ioana I. Moisil (profesor universitar la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu) o consideră o tânără de excepție, și adaugă „Ioana are puteri sufletești și speranța că prin cărțile sale ea va deveni un model pentru colegii de generație și le va da și lor din energia și forța sa”.
Roxana Zubcov (cercetător științific, psiholog) scria în iulie 2011: „O privesc pe Ioana și văd un copăcel zvelt și grațios, plin de flori delicate care oferă generos vântului, din când în când, câte o petală gingașă și parfumată. Dar Ioana Dzițac nu este doar o tânără fată frumoasă, grațioasă și cu maniere încântătoare. CV-ul său este deja mai bogat (mutatis mutandis) decât cel (real) al unei persoane mature și cu diverse titluri științifice și cuprinde cărți, articole și numeroase premii la concursuri de matematică, fizică, informatică, ecologie”.
Iar distinsul său profesor de matematică, doamna Dorina Szatmari, coordonatorul cărții (făcând referire la cea de-a doua carte), notează: „Ioana a crescut în profunzime și înțelegere..., în sensibilitate..., a realizat saltul în lumea reală..., a crescut în competențe..., a crescut, dar nu a renunțat la joc. Capitolul „Jocuri și rebusuri” conține materiale originale, create de autoare... Prin cartea ei, Ioana vă invită pe voi, copii de vârsta gimnaziului, să deveniți, asemeni ei, prinți și prințese în regatul matematicii”.
Eu am cunoscut-o pe Ioana ca reporter (aflat pe teren) la Zilele școlii sale (Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea). M-a impresionat prin ținută, maniere, seriozitate, sensibilitate și sclipire inteligentă! După ani, o găsesc la fel de serioasă, motivată și devotată scrisului. Ea denotă maturitate precoce în preocupările unui copil (neobișnuit), care depășește media, care se ridică și ajunge vrând-nevrând un centru, un pisc, o culme în lumea sa. Orice copil visează să devină cineva. Ea a ajuns deja cineva. Copiii sunt niște flori. Florile vieții noastre. Pentru Ioana, florile înseamnă daruri scumpe pe care le oferă celor dragi spre mulțumire și înaltă apreciere prin cartea sa. Ea a creat „o minunată poveste referitoare la trandafiri, sub semnul căreia am înflorit și eu” (ca să o cităm pe Ioana). Mica prințesă (mă refer la frumusețea, gingășia și sclipirea ei) nu poate să nu te cucerească cu zâmbetul său, cu sinceritatea și dezinvoltura sa. Iată, cu performanța sa: de a se adresa în scris colegilor de generație și a le oferi o nouă „ofrandă”.
Ioana se ține de cuvânt! Pentru că are cuvânt. Și un cuvânt greu de spus... într-o lume în care minciuna stă cu cei mari la masă! Dar va veni și lumea Ioanei și atunci matematica va sta... la masă și va conduce, iar prințesa va zâmbi mulțumită de „Treptele matematice” pe care le-a scris în copilărie! (Ovidiu DAN)

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 18:09:54 Ora standard a Europei de Est