Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Decernarea premiilor PIJA 2011 – la Oradea

PIJA în România

Decernarea premiilor PIJA 2011 – la Oradea

PIJA (Prix interrégional Jeunes Auteurs) este un concurs literar deschis tinerilor între 15 și 20 de ani organizat simultan în Belgia, Bourgogne, Elveția, Franche-Comté, România și Valle-d’Aosta.

El își propune să încurajeze creația literară și să se constituie într-un spațiu de schimburi reciproce.
Decernarea premiilor PIJA 2011 a avut loc în România, între 24 și 27 noiembrie 2011, la Oradea. În aceste zile, orașul nostru a devenit centrul unor manifestări francofone de înaltă ținută culturală.
Programul a fost pus la punct de dna prof. dr. Lucia Matiuța, coordonator PIJA în România, care, de mai bine de 12 ani, se ocupă de difuzarea și organizarea acestui concurs în țara noastră. Activitățile propuse s-au realizat cu sprijinul Colegiului Național „Mihai Eminescu”, PIJA România, ARPF-Filiala Bihor, sub patronajul I.S.J. Bihor, al Primăriei Oradea și al Consiliului Județean Bihor. Și alte instituții au contribuit la bunul mers al evenimentului: Filarmonica de Stat Oradea, Casa de Cultură a Municipiului, Palatul Copiilor și Elevilor Oradea și Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Bihor, Bibilioteca Județeană „Gheorghe Șincai”.
Vineri seara, după vizitarea Primăriei și a câtorva monumente istorice, tinerii laureați, însoțiți de membrii juriului veniți din cele patru țări partenere, au poposit la Biblioteca Județeană „Gheorghe Sincai” unde, după prezentarea acestui lăcaș de cultură, au participat la un moment special, pregătit pentru ei de elevi ai Colegiului Național „Mihai Eminescu” și ai Colegiului Tehnic „Traian Vuia”. Eminescienii (Alexandra Þigan, Patricia Moț, Carmen Herlaș, Oana Popa, Paula Popa, Andreea Leș, Raluca Kocsis, Roxana Ghenț, Daiana Banc, Adriana Cosman, Andreea Poliac) au prezentat momente importante din devenirea culturii române și câteva din personalitățile sale artistice marcante. Elevii  de la „Vuia” (Cătălin Bucurean, Sorina Todinca, Cătălin Suciu) au delectat publicul cu un fragment din „Lecția” lui Eugen Ionescu. Seara s-a încheiat cu un spectacol folcloric susținut de ansamblul de la Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea.
Sâmbătă dimineața, oaspeții au vizitat Colegiul „Mihai Eminescu”. Aici, membrii juriului s-au întâlnit cu profesori de franceză, studenți și elevi. Aceștia au fost plăcut impresionați de liceul nostru, dar - mai ales - de căldura umană cu care au fost întâmpinați. Doamna directoare Maria Onița a prezentat un scurt istoric al școlii; au urmat discuții amicale pe teme diverse: educație, cultură, schimburi internaționale. Tinerii laureați au participat la un atelier literar animat de scriitoarea belgiană Chantal Myttenaere, asistată de Xavier Lukomski, actor, scriitor și regizor. O surpriză plăcută a fost mini-concertul susținut de grupul coral „Fiat Lux”.
Cel mai așteptat moment al acestor zile, decernarea premiilor, a avut loc sâmbătă seara la Filarmonica de Stat din Oradea. În prezența unor oficialități care au onorat această sărbătoare a limbii franceze, Jean-Philippe Ayer, editor, secretarul PIJA Internațional alături de dl viceprimar dr. Gheorghe Carp și de organizatorii și organizatoarele din cele cinci țări participante au decernat premiile tinerilor laureați. Emoția i-a copleșit pe toți deopotrivă, tineri și adulți.
România a avut două mențiuni: Maria Vlad din Sibiu și Cătălin Bălan din București. Premiul A.R.P.F. – Bihor - Pija a fost acordat celor opt tineri români ale căror texte au fost selecționate de către juriul de la Oradea pentru etapa internațională. Elevul Lucian Buciu a avut onoarea de a primi acest premiu din partea dnei profesoare Maria Onița.
Pe scenă au urcat și Florian și Alexandrina Chelu, precum și actorii Mihaela Gherdan și Șerban Borda, care au oferit un moment artistic și apoi au citit, în limba franceză, fragmente din lucrările premiate.
Momentele petrecute împreună vor rămâne gravate în sufletele și în mințile noastre, ca o dovadă în plus a importanței studiului limbii franceze, devenită o punte peste timp, distanțe și diferențe culturale.
Echipa PIJA Oradea este alcătuită din profesorii catedrei de limba franceză a Colegiului Național „Mihai Eminescu”: Cornelia Bejan, Diana Costin, Cornelia Dumitru, Crinela Varga, Camelia Ardelean. Aceștia s-au mobilizat exemplar și au contribuit, prin munca și dăruirea lor, la reușita tuturor acțiunilor adiacente Decernării premiilor PIJA: în decursul celor 12 ani de participare la acest concurs cu deschidere europeană -și nu numai - șapte tineri eminescieni, elevii noștri, au devenit laureați ai PIJA.
Textele lor au fost publicate în volumele PIJA în Elveția de către Jean-Philippe Ayer la Editura l’Herbe, dar și în cele cinci cărți editate pe plan local, ultima intitulată chiar „12 ANS DE PIJA EN ROUMANIE”, ediție îngrijită de prof.dr. Lucia Matiuța. 
Inimoșilor profesori de la Colegiul „Mihai Eminescu” li s-au alăturat și alți profesori de franceză, membri ai A.R.P.F. - Filiala Bihor care, prin acțiunile lor, au ajutat la realizarea acestui prestigios eveniment: Rara Pușcariu, Floare Gavra, Steluța Carp, Vlad Bidiliță, Rodica Tomescu, Livia Mircea, Nora Griga, Smaranda Burcă, Gheorghe Erdei, Ana-Maria Hodorog, Adela Rus, Ecaterina Moga, Gergely Eniko, Flavia Romanu, Larisa Andor. Le mulțumim pentru sprijinul acordat.
Mulțumim și în acest loc I.S.J. Bihor, Primăriei Oradea, Consiliului Județean Bihor care au fost partenerii noștri pe plan local, A.R.P.F., în mod deosebit dnei Cristina Grigore, președinta asociației pe plan național, altor instituții de cultură, sponsorilor noștri.
A L’ANNEE PROCHAINE, pour une nouvelle aventure PIJA, cette fois avec des pièces de théâtre ou des lettres! (prof. Cornelia Bejan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Decernarea premiilor PIJA 2011 – la Oradea.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 14:12:01 Ora standard a Europei de Est