Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se poate învăța doar de pe Internet, chiar la nivel de excelență

Educația netățenească (episodul 1)

Se poate învăța doar de pe Internet, chiar la nivel de excelență

Distinsul profesor univ. dr. Ioan Dzițac, rectorul Universității AGORA, ne propune o rubrică inedită - „Educația netățenească” – altfel spus: cum să exploatăm calculatorul și Internetul cu folos!

 Educația netățenească este la fel de necesară și importantă ca și educația cetățenească, dar, din păcate, în școala românească nu se face sistematic nici una nici alta. Școala, în loc să ne  umple capul cu informație perisabilă, ar trebui să-i educe pentru, și prin, utilizarea calculatorului și spațiului web.
Scrisoare de prezentare și intenție
Sunt mai mult un netățean decât un cetățean, adică „navighez” mai mult pe (Inter)net decât „mă plimb” prin cetate. Navighez și lucrez în spațiul web de la 5 până la 12 ore pe zi. Unui netățean i se mai spune și internaut sau cybernaut. Nu sunt în nici un caz un cracker, deși mi-aș dori să devin un hacker. Caut informații pentru actualizarea cursurilor mele de informatică, pe care le predau la facultate, caut și citesc articole științifice, coordonez mai multe pagini web, gestionez mai multe baze de date distribuite în Internet și administrez două platforme de e-learning pentru învățământ la distanță. Acestea sunt doar activitățile mele profesionale. În plus, fac unele cumpărături online și îmi plătesc facturile online, via internet banking sau cu cardul, citesc presa online, scriu în wikipedia, folosesc poșta electronică în interes de serviciu și personal, uneori mai folosesc și chat-ul, dar nu-mi rămâne timp să-mi fac blog și nici cont pe facebook sau în alte rețele de socializare.
Propun un serial prin care să învățăm unii de la alții.
Cazuri extreme
1.Se poate învăța doar de pe Internet, chiar la nivel de excelență!
Doi frați gemeni, care n-au fost nicio zi la școală, sunt angajați azi de două renumite firme de IT din SUA: Mozilla Corporation și Willow Garage. Din clasa I, având dizabilități fizice grave, au învățat să butoneze la calculator acasă, neputând să scrie cu creionul pe hârtie. O învățătoare venea la ei acasă pentru îndrumare și examinare. La fel s-a întâmplat la școala generală și liceu, rolul de îndrumători fiind preluat de diriginți. La facultate au urmat informatica la forma ID (învățământ la distanță) și au absolvit ca șefi de promoție, depășindu-i și pe cei de la IF (învățământ cu frecvență, adică la zi). Am avut onoarea să le fiu îndrumător la lucrările de licență, pe care și azi le dau ca exemplu studenților mei. Eu personal am învățat multe de la ei. Despre modul cum au reușit să învețe cei doi, vă voi povesti în numărul viitor. Ca să dau un indiciu despre cine este vorba: pagina Universității Agora, www.univagora.ro, a fost realizată de ei. (I. D.)

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 16:41:58 Ora standard a Europei de Est