Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cazul celor doi frați gemeni

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (2)

Cazul celor doi frați gemeni

În episodul precedent v-am pomenit un caz extrem, cazul celor doi frați gemeni, minunații netățeni autodidacți, care au reușit să învețe doar de pe Internet și să ajungă la performanțe pe care alții le obțin foarte greu învățând la școală cu profesori foarte buni.

Care este explicația? Pe Internet se găsesc zeci, sute, mii… de profesori foarte buni. Folosind indiciul meu, sunt convins că ați găsit cu ușurință pagina lor web: www.robodesign.ro.
Pornind de aici, ați putut găsi alte pagini performante, realizate de ei: www.uav.ro (aplicație la lucrarea de licență, la specializarea informatică - ID), pagina www.univagora.ro (încă în lucru, ca aplicație în pregătirea disertației lui Mihai la masterul de informatică aplicată), dar și despre unele programe realizate de Mihai pentru Firefox Mozilla.
Vă recomand să accesați și http://www.curteadelaarges.ro/III_9_22.php, un număr al excelentei reviste de cultură „Curtea de la Argeș”, ilustrat cu o parte din lucrările artistice realizate de Marius, doar cu ajutorul calculatorului (unde are și un autoportret). I. D.
Episodul 2:
Moodle, o platformă de e-learning gratuită și performantă, acum și la Agora
Prima versiune Moodle a fost realizată de australianul Martin Dougiamas [1] și a fost lansată acum 10 ani, în 2002. De atunci ea s-a dezvoltat mereu [2, 3], pe generoasa paradigmă a pedagogiei social construcționiste, în virtutea căreia poți prelua gratuit ce au realizat alții, să-i aduci îmbunătățiri produsului și să dai mai departe altora, evident, tot gratuit. Mulți cheltuiesc azi milioane de euro, din fonduri europene, pentru a construi platforme de e-learning similare, dar, din câte am văzut eu până în prezent, niciuna nu se ridică nici pe departe la nivelul Moodle. Mai multe despre Moodle puteți afla accesând bibliografia [1, 4], în limba engleză (EN), respectiv română (RO). Cazul Moodle este comparabil cu cazul altor produse software gratuite, care sunt mult mai performante și mai sigure decât cele comerciale, care ar trebui plătite, dar pirateria e în floare (Linux vs. Windows; Libre Office vs. Microsoft Office; Firefox vs. MS Internet Explorer ș.a.), dar, încă din grădiniță, paradigma „cățeluș cu părul creț…” face parte, din păcate, din cultura noastră. Școala, prin educație, ar trebui să prezinte și să promoveze acele variante care elimină amenințarea cu camerele video, cu amenzi sau/și cu pușcăria. Avem nevoie și putem realiza o cultură anticopiat, antiplagiat, antipiraterie etc. (nimeni nu ascunde cărțile de noi când ajungem în producție; eu la facultate dau examenele cu cărțile pe masă, fără camere video sau pază militarizată și totuși examenele se iau foarte greu, pentru că sistemul meu de examinare nu urmărește memorarea, ci verificarea priceperii de a valorifica bibliografia în aplicarea paradigmelor de rezolvare a problemelor: unde se caută formulele, care din ele este cea mai potrivită și, mai ales cum se aplică la rezolvarea problemei personalizate pentru fiecare student).
Anul trecut am instalat și configurat platforma Moodle la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad [5]. Fiind foarte mulțumit de performanțele și oportunitățile instructiv-educative pe care le oferă, anul acesta am instalat platforma și la Universitatea Agora din Oradea [6]. Am adus aici două noutăți: 1) ofer posibilitatea ca studenții Agora să se pre-înregistreze singuri într-o bază de date auxiliară (OpenConf, gratuită și aceasta) și 2) ofer găzduire și asistență oricărui profesor preuniversitar din Bihor, de orice specialitate, care dorește să experimenteze cu elevii săi utilizarea acestei minunate platforme. Aștept feed-back la adresa rector@univagora.ro. (prof. univ. dr. Ioan Dzițac)
Bibliografie
1. http://dougiamas.com/ (EN)
2. http://moodle.org  (EN)
3. http://moodle.com (EN)
4. http://moodle.ro (RO)
5. http://online.uav.ro (RO)
6. http://moodle.univagora.ro (RO)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 09:52:02 Ora standard a Europei de Est