Menu

Arhiva

Din:

Pana in:


Cazul celor doi frați gemeni

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (2)

Cazul celor doi frați gemeni

În episodul precedent v-am pomenit un caz extrem, cazul celor doi frați gemeni, minunații netățeni autodidacți, care au reușit să învețe doar de pe Internet și să ajungă la performanțe pe care alții le obțin foarte greu învățând la școală cu profesori foarte buni.

Care este explicația? Pe Internet se găsesc zeci, sute, mii… de profesori foarte buni. Folosind indiciul meu, sunt convins că ați găsit cu ușurință pagina lor web: www.robodesign.ro.
Pornind de aici, ați putut găsi alte pagini performante, realizate de ei: www.uav.ro (aplicație la lucrarea de licență, la specializarea informatică - ID), pagina www.univagora.ro (încă în lucru, ca aplicație în pregătirea disertației lui Mihai la masterul de informatică aplicată), dar și despre unele programe realizate de Mihai pentru Firefox Mozilla.
Vă recomand să accesați și http://www.curteadelaarges.ro/III_9_22.php, un număr al excelentei reviste de cultură „Curtea de la Argeș”, ilustrat cu o parte din lucrările artistice realizate de Marius, doar cu ajutorul calculatorului (unde are și un autoportret). I. D.
Episodul 2:
Moodle, o platformă de e-learning gratuită și performantă, acum și la Agora
Prima versiune Moodle a fost realizată de australianul Martin Dougiamas [1] și a fost lansată acum 10 ani, în 2002. De atunci ea s-a dezvoltat mereu [2, 3], pe generoasa paradigmă a pedagogiei social construcționiste, în virtutea căreia poți prelua gratuit ce au realizat alții, să-i aduci îmbunătățiri produsului și să dai mai departe altora, evident, tot gratuit. Mulți cheltuiesc azi milioane de euro, din fonduri europene, pentru a construi platforme de e-learning similare, dar, din câte am văzut eu până în prezent, niciuna nu se ridică nici pe departe la nivelul Moodle. Mai multe despre Moodle puteți afla accesând bibliografia [1, 4], în limba engleză (EN), respectiv română (RO). Cazul Moodle este comparabil cu cazul altor produse software gratuite, care sunt mult mai performante și mai sigure decât cele comerciale, care ar trebui plătite, dar pirateria e în floare (Linux vs. Windows; Libre Office vs. Microsoft Office; Firefox vs. MS Internet Explorer ș.a.), dar, încă din grădiniță, paradigma „cățeluș cu părul creț…” face parte, din păcate, din cultura noastră. Școala, prin educație, ar trebui să prezinte și să promoveze acele variante care elimină amenințarea cu camerele video, cu amenzi sau/și cu pușcăria. Avem nevoie și putem realiza o cultură anticopiat, antiplagiat, antipiraterie etc. (nimeni nu ascunde cărțile de noi când ajungem în producție; eu la facultate dau examenele cu cărțile pe masă, fără camere video sau pază militarizată și totuși examenele se iau foarte greu, pentru că sistemul meu de examinare nu urmărește memorarea, ci verificarea priceperii de a valorifica bibliografia în aplicarea paradigmelor de rezolvare a problemelor: unde se caută formulele, care din ele este cea mai potrivită și, mai ales cum se aplică la rezolvarea problemei personalizate pentru fiecare student).
Anul trecut am instalat și configurat platforma Moodle la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad [5]. Fiind foarte mulțumit de performanțele și oportunitățile instructiv-educative pe care le oferă, anul acesta am instalat platforma și la Universitatea Agora din Oradea [6]. Am adus aici două noutăți: 1) ofer posibilitatea ca studenții Agora să se pre-înregistreze singuri într-o bază de date auxiliară (OpenConf, gratuită și aceasta) și 2) ofer găzduire și asistență oricărui profesor preuniversitar din Bihor, de orice specialitate, care dorește să experimenteze cu elevii săi utilizarea acestei minunate platforme. Aștept feed-back la adresa rector@univagora.ro. (prof. univ. dr. Ioan Dzițac)
Bibliografie
1. http://dougiamas.com/ (EN)
2. http://moodle.org  (EN)
3. http://moodle.com (EN)
4. http://moodle.ro (RO)
5. http://online.uav.ro (RO)
6. http://moodle.univagora.ro (RO)

Trimite email

joi, 22 iunie 2017