Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Matematica online

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (8)

Matematica online

Matematica și inteligențele multiple. Psihologul american Howard Gardner susține că toți oamenii au 9 tipuri de inteligență [1]. Citiți articolul indicat în bibliografie despre inteligențele multiple și încercați apoi să vă faceți un clasament al acestor inteligențe.

Iată clasamentul meu personal (subiectiv, evident): 1) inteligența logico-matematică; 2) inteligența spațio-vizuală; 3) inteligența verbal-lingvistică; 4) inteligența intrapersonală; 5) inteligența interpersonală; 6) inteligența existențială; 7) inteligența naturalistă; 8) inteligența kinestezică; 9) inteligența muzicală. Confirmări din viața personală: la matematică am fost olimpic și am devenit profesor de matematică, iar la proba de muzică am fost respins când am dat admitere la liceul pedagogic și n-am reușit să-mi realizez visul inițial de a deveni învățător.
Ca elev, la matematică, învățam cel mai ușor, ajungând olimpic și apoi student la matematică. Absolvind facultatea de matematică-informatică, înainte de a mă reprofila total pe informatică, am predat matematică, preuniversitară și universitară, timp de 30 ani. Ca profesor de matematică la gimnaziu, timp de 5 ani, am pregătit lotul olimpic al județului Bihor pentru etapa națională a olimpiadei de matematică. Am scris două culegeri de probleme de matematică (pentru ciclul primar și liceu) și 5 cursuri universitare (analiză matematică, matematici speciale, matematică economică).
Așa cum eu mă chinuiam cu muzica în liceu, ca să obțin o notă de trecere, afon fiind, tot așa unii din colegii mei se chinuiau cu matematica. Nu înțeleg de ce trebuia să fac eu solfegii la un liceu teoretic, tot așa cum nu înțeleg de ce se cere și azi matematică în învățământul obligatoriu la nivel de olimpiadă, iar la liceu se pretinde o matematică pe care americanii o învață doar la facultate. La facultățile noastre, chiar și de alt profil decât cel matematic, matematica se predă total greșit: mai mult teorie, cu teoreme, demonstrații și formule pe care studenții trebuie să le memoreze, în dauna învățării paradigmelor de utilizare a unor softuri matematice, care încapsulează toată matematica aplicată (Excel, Maple, Mathcad, MathLab etc.).
Prin acest sistem greșit, România pierde enorm: marea masă a elevilor nu are capacitatea de a ține pasul cu nivelul cerințelor și se scârbește de matematică (vezi rezultatele la bacalaureat), iar olimpicii, prin care ne lăudăm așa-zisa superioritate a sistemului de învățământ, ne părăsesc aproape toți.
Modelul american. După 30 de ani de experiență în predarea matematicii, susțin cu toată tăria ideea profesorului Radu Gologan, antrenorul olimpicilor români la matematică, cea de trecere la modelul american: „scoaterea informațiilor-balast din programa elevilor și introducerea unor noțiuni aplicabile și în viața reală” [2].
După cum deja am pomenit în [3], pledoaria pentru revizuirea programelor școlare o exprimă și Acad. Solomon Marcus: „Noi predăm lucruri complet prăfuite. Sunt programe în urmă cu 100 de ani, 150 de ani. Lucrurile cele mai interesante care au apărut în știință în ultima sută de ani nu apar deloc în manuale”.
De asemenea, putem prelua modelul american de a ne folosi de resursele online, ca și la alte discipline, și în procesul de predare-învățare a matematicii [4-7]. Vizitând paginile indicate în bibliografie, veți vedea singuri câtă și ce fel de matematică învață americanii la fiecare nivel.
Petiție online. Modelul îl avem, susținători ai modelului avem (și mai putem găsi (trebuie să punem presiune mare pe clasa politică și pe decidenți, ca să pună modelul în practică. Din acest motiv am deschis o petiție online [8], pe care vă invit s-o semnați, dacă subscrieți la acest model [8]. Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://www.nlpexplorer.eu/articole-nlp/teoria-inteligentelor-multiple.html
[2] http://www.evz.ro/detalii/stiri/SCHIMB-ROMNIA-Modelul-american-salvarea-colii-romneti-1009134.html
[3] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.7667
[4] http://www.ixl.com/  (Online Math practice and lessons, clasele 0-8)
[5] http://www.math.com/ (The World of Math Online, clasele 0-12)
[6] http://www.sosmath.com/ (S.O.S. MATHematics, clasele 9-12)
[7] http://mathworld.wolfram.com/ (Matematici superioare, pentru facultate)
[8] http://www.petitieonline.com/vreau_matematica_dupa_modelul_american

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 09:56:45 Ora standard a Europei de Est