Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Hacker versus Cracker

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (14)

Hacker versus Cracker

„Nu sunt în nici un caz un cracker, deși mi-aș dori să devin un hacker”. [1]

„Există o comunitate, o cultură, formată din programatori experți și magicieni în ceea ce privește rețelele care își are originea în primele experimente ARPAnet. Membrii acestei culturi au creat termenul de hacker. Hackerii au construit Internetul. Hackerii au adus sistemul Unix la forma actuală. Hackerii fac să funcționeze Usenet. Hackerii mențin World Wide Web funcțional. Dacă faci parte din această cultură, dacă ai contribuit și ceilalți știu cine ești și te numesc hacker, atunci ești un hacker.” [2]
„Mai există un grup de oameni care se autodeclară hackeri, dar care nu sunt. Acești oameni (în special adolescenți) nu fac altceva decât să atace calculatoare pe internet și să folosească ilegal sistemul telefonic. Hackerii adevărați numesc aceste persoane crackeri și nu vor să aibe nici o legătură cu ei. Majoritatea hackerilor adevărați cred că crackerii sunt leneși, iresponsabili și nu foarte inteligenți. Simplul fapt de a fi capabil să intri în anumite calculatoare nu te face să fii hacker la fel cum a fi capabil să pornești o mașină fără chei nu te face un inginer auto. Din nefericire, mulți jurnaliști și scriitori au fost păcăliți să folosească cuvântul hacker pentru a descrie crackeri; acest lucru îi irită pe hackerii adevărați”. [2]
Confuzii generate de „gura” mass- mediei de proastă calitate. În ultimii ani au apărut mulți ziariști care deja au scris mai mult decât au citit și care folosesc anumiți termeni fără să se documenteze asupra denotației și conotației acestora. Un exemplu „celebru” este cuvântul „ortac”, folosit de mulți, greșit, ca sinonim pentru „miner”. Se știe că minerii, lucrând împreună în spații închise și periculoase, sunt cei mai buni ortaci, care se ajută între ei (cf. DEX online [3]: ortaci= amici, camarazi, tovarăși de muncă sau de anumite activități etc.). Dar și ostașii dintr-un pluton din Afganistan sunt ortaci de nădejde, care se ajută între ei. Putem vorbi despre ortaci de pescuit, de vânătoare ș.a. Și totuși, dacă gugăliți „fostul lider al ortacilor”, veți găsi peste 15.000 de rezultate, în care se vorbește despre prea mult mediatizatul personaj Miron Cosma, fost lider al minerilor din Valea Jiului care au participat la nefastele mineriade. Din păcate, datorită acestei anomalii de propagare în masă a acestei greșeli, sunt convins că în curând DEX-ul va fi nevoit să-și însușească această conotație denaturată.
Ceva asemănător s-a petrecut cu cuvântul „hacker”, care a și pătruns în noul DEX online [4], care definește deja hackerul ca fiind un „spărgător de rețele computerizate sau programe de calculator”, ceea ce într-adevăr poate face un hacker, dacă vrea și dacă este nevoie într-o acțiune legală, dar activitatea de spargere ilegală a programelor de securitate este specifică crackerilor sau unor hackeri denaturați.
Este adevărat că uneori și unii hackeri pot deveni crackeri, adică „băieți răi”, așa cum uneori și unii polițiști corupți pot deveni infractori. Crackerii, de cele mai multe ori, sunt niște puștani teribiliști, care habar n-au să programeze, folosind pentru spargeri programe prefabricate pe care le găsesc pe Internet.  În [5] se arată că mulțimea hackerilor și cea a crackerilor nu sunt disjuncte, sugerându-se faptul că intersecția lor este formată din crackeri-hacheri, dar în afara acestora există crackeri-haxori și hackeri-necrackeri.
Cum poți deveni un hacker-necracker?
După cum puteți citi în [2], un articol scris în limba engleză de Eric S. Raymond (How to Become a Hacker) și tradus în limba română de Andrei Savu, se desprind următoarele calități necesare unui hacker-necracker: 1) spiritul de libertate, 2) dorința și capacitatea de creativitate, 3) dorința de auperfecționare și deprinderea de a învăța mereu (programare, utilizarea unui sistem de operare din familia Unix, utilizarea HTML și a Internetului, limba engleză ș.a). Ce trebuie să faci? Studiază! (Ioan Dzițac)
Bibliografie
[1] http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.7508
[2] http://wiki.lug.ro/Cum_s%C4%83_devii_un_hacker
[3] http://dexonline.ro/definitie/ortac
[4] http://dexonline.ro/definitie/hacker
[5] http://ro.wikipedia.org/wiki/Hacker

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 02:03:54 Ora standard a Europei de Est