Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Trepte matematice”, în zbor, către înălțimi, de Ioana Dzițac

Patru trepte gimnaziale urcate cu succes și consemnate în patru volume

„Trepte matematice”, în zbor, către înălțimi, de Ioana Dzițac

Un trandafir roz, cu sensibilitatea și romantismul vârstei, o pasăre măiastră, construită să scruteze înălțimile, asemeni vulturului, un copil frumos cu aripi de înger, Ioana urcă treptele cunoașterii cu demnitate și mândrie, lăsând în urmă trepte și pentru colegii care vin.

Pentru ei a scris „Trepte matematice”, în anii de gimnaziu, la fiecare final de an școlar. Așa încât, la absolvirea clasei a VIII-a, șefa de promoție a Școlii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu”, Ioana Dzițac, a elaborat cel de-al IV-a volum. Concepută mai degrabă ca o lucrare de „disertație”, cartea dezvoltă și alte experiențe pe care Ioana le-a trăit intens: evaluarea națională, școala de vară de la New York, proba de admitere la „Fettes College” din Scoția, admiterea cu brio în clasa a IX-a A la profilul Matematică Informatică - Intensiv Informatică al Colegiului Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, dar și primele experiențe de „boboc” licean gojdist, trăite într-o nouă formulă matematico-informatică, alături de domnii profesori Viorel Sadoveanu și Corina Luncan, după ce patru ani a avut parte de un mentorat binecuvântat, de ani de zbor înaripat, călăuziți de un mentor de suflet, distinsul profesor de matematică Dorina Szatmari.
Așadar, volumul „Trepte matematice (pentru) clasa a VIII-a” „Este un volum cu un aer aparte, dedicat atât elevilor, cât și profesorilor, diferit oarecum de celelalte, deoarece am încercat să captez în el, în cadrul a șase părți (capitole), aspecte importante dintre cele trăite de mine: o admitere internațională reușită cu succes în martie 2013, la Fettes College, unul dintre renumitele colegii din UK, precum și o admitere națională în vara 2013, cele două admiteri constituind sursă de inspirație pentru crearea a două capitole cu teste pentru succesorii mei. Cu gândul la geometria înălțătoare a New York-ului, metropolă pe care am reușit s-o descopăr în cadrul unei școli de vară în 2013, am scris un capitol de geometrie în spațiu, iar cu gândul la multitudinea de probleme pe care le-am rezolvat pentru participarea la diverse concursuri, am scris un capitol cu probleme de sinteză cu grad de dificultate mai mare, pentru performanță. Și…bineînțeles că, prin prisma specializării la care am decis să învăț în următorii ani, am introdus două capitole care să le facă elevilor o imagine de început de clasă a IX-a, unul de extinderi în matematică și unul de introducere în tainele informaticii”, scrie Ioana „În loc de Prefață”, adresându-le mulțumiri „tuturor celor care m-au încurajat și coordonat acum și de-a lungul timpului în realizarea acestor cărți: doamnei profesoare Dorina Szatmari, doamnelor Ioana Moisil, Roxana Zubcov, Emma Munteanu - pentru referatele de apreciere scrise de-a lungul timpului, doamnei profesoare de informatică Alina Luncan, care m-a învățat tainele utilizării calculatorului. Sper într-o foarte bună colaborare pe viitor și le adresez mulțumiri anticipate doamnei profesoare de informatică, Corina Luncan și domnului profesor și diriginte de matematică, Viorel Sadoveanu, dascăli deosebiți pe care i-am întâlnit acum, la început de clasa a IX-a”.
„O poartă deschisă spre viitor”
Lecturând referatele scrise de prof. univ. dr. Ioana I. Moisil (din Sibiu) – „O poartă deschisă spre viitor” și „Cuvânt pentru cititori”, scris de dna prof. Dorina Szatmari, am aflat atât informații exacte despre structurarea  volumului (pe cele șase capitole) și conținutul lor: 1.Teste pregătitoare pentru examenul de evaluare națională, 2.Elemente de geometrie în spațiu, 3.Probleme de sinteză pentru clasa a VIII-a,  4.Extinderi, 5.Matematică în limba engleză 6.Matematica și calculatorul, cât și aprecieri făcute de cei doi distinși profesori de specialitate referitoare la utilitatea cărții (atât pentru elevi, cât și pentru profesori), dar și aprecieri ce țin de calitățile autorului volumului.
„Fiecare capitol este bine structurat și aduce elemente interesante atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Aș aminti aici capitolul „Extinderi” în care teme tratate introductiv în clasa a VIII-a sunt extinse la nivelul analizei din primul an de liceu. „Trepte matematice - clasa a VIII-a” este o carte utilă și elevilor și cadrelor didactice care își pot forma o imagine a modului în care un elev percepe matematica. E drept, Ioana Dzițac este și nu este un elev obișnuit. Inteligentă, muncitoare, perseverentă, Ioana are acea sete de cunoaștere care uneori lipsește celor din generația ei…Cartea de față, rodul unei munci intense, reflectă personalitatea autoarei, o personalitate în care se îmbină armonios farmecul și mirajul copilăriei cu maturitatea gândirii logice, iar acest lucru o transformă într-un model demn de urmat al generației sale”, apreciază dna prof. univ. dr. Ioana I. Moisil.
„Cuvânt pentru cititori”
„Fără să își propună să observe natura prin ochi de matematician – care adolescent ar face asta?! – Ioana Dzițac a transpus în limbaj matematic câteva imagini întâlnite în viața ei: perdeaua de apă a fântânilor arteziene, zborul unui carusel pe șine, dansul peștilor într-un  acvariu  etc., și le-a încorporat în 10 teste, în cadrul primului capitol al cărții: „Teste pregătitoare pentru examenul de evaluare națională”. Ca rămas bun de la geometria de gimnaziu, cu gândul la „înălțimile geometrice” ale New-York-ului, pe care a avut ocazia să le admire în vara 2013, într-o școală de vară, Ioana Dzițac a introdus în capitolul „Elemente de geometrie în spațiu” probleme practice, frumoase, cu desfășurări, cu figuri plane care se rotesc  și „vă ridică” din geometria plană în geometria în spațiu, cu corpuri înscrise în sfere, cu sfere înscrise în corpuri. Cei pasionați de matematică veți găsi și în acest volum, ca și în precedentele, probleme date la diferite concursuri și olimpiade, sau din Gazeta matematică, incluse în capitolul „Probleme de sinteză pentru clasa a VIII-a”. Faptul că rezolvarea e completă și urmează imediat enunțului, vă poate fi de mare ajutor”, apreciază, printre altele, doamna profesor Dorina Szatmari, care își încheie cuvântul constatând faptul că „Ioana Dzițac a crezut (în visele sale – n.n.) și ajutându-și visele prin muncă și consecvență, o  parte și le-a împlinit”.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Trepte matematice”, în zbor, către înălțimi, de Ioana Dzițac.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 19:59:26 Ora standard a Europei de Est