Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Episodul 1: Prima și a doua zi (17-18 ianuarie 2014) în India

VIZITĂ ÎN ȚARA CONTRASTELOR (1)

Episodul 1: Prima și a doua zi (17-18 ianuarie 2014) în India

În perioada 17-24 ianuarie 2014, la invitația conducerii de la Kalasalingam University din Tamil Nadu, am efectuat o vizită în India, a doua țară, după China, ca număr al populației (peste 1.200.000.000 locuitori în 2011).

În 17 ianuarie am pornit din Budapesta spre Delhi, via Viena (am zburat cu Austrian Airlines, o companie excelentă, mâncare bună, condiții confortabile, servicii excelente).
La Delhi [1], capitala Indiei, o metropolă gigant cu peste 22 milioane de locuitori, m-a așteptat profesorul Vinod K. Madan, un vechi și bun prieten (care a vizitat Universitatea Agora de două ori în anul 2013), o gazdă extrem de ospitalieră, care m-a însoțit pe parcursul acestei dense vizite și care mi-a dezvăluit multe din atracțiile și contrastele Indiei. Într-un timp relativ scurt am străbătut împreună India în lung și-n lat, însumând peste 8 ore de zbor în interiorul Indiei și peste 1.200 km cu mașina prin orașe și junglă.
De la aeroport, Vinod m-a condus cu taxiul la Hotelul Blue Berry [2], unde am fost cazat în prima noapte în condiții de confort corespunzător.
Drumul de la aeroport spre hotel a fost primul șoc pentru mine și am să revin în viitor la acest subiect incredibil pentru un european. Mă mir și azi cum de n-am văzut niciun accident în acest trafic de supraviețuire, haotic și pestriț, cu mașini de lux, camioane răblăgite, fără semnalizare luminoasă, motociclete, motorete, biciclete, triciclete, căruțe, pietoni care traversează strada pe unde au nevoie, în care nu se respectă nicio regulă în afara celei de oprire la semafor, fără poliție, fără înjurături, doar cu stresantele claxoane care avertizează partenerii de trafic să-și păzească pielea. Am văzut în oraș o singură mașină a poliției, pe o stradă unde se află majoritatea ambasadelor străine, dar și aceea era șifonată” un pic...
La micul dejun, Vinod a venit cu un profesor indian, Sunil H. Karamchandani de la Indian Institute of Technology Bombay, care dorea să mă întâlnească pentru stabilirea unor legături de colaborare științifică și academică.
După micul dejun am plecat să vizităm Templul Laxmi Narayana [3]. Din păcate, din cauză că în templele indiene se intră fără încălțăminte, a trebuit să-mi scurtez vizita destul de mult, deoarece la cele 7 grade Celsius din Delhi, dalele de marmură ale templului erau extrem de reci pentru picioarele desculțe ale unui european abia scăpat de o răceală zdravănă în pragul pornirii spre India, răceală cu complicații severe, care chiar punea la un moment dat sub semnul întrebării posibilitatea efectuării deplasării.
A urmat vizita la un alt punct de atracție turistică din Delhi, Qutb Minar [4], un monument islamic antic, din categoria UNESCO World Heritage Site, cu inscripții în limba arabă.
După ce am luat un prânz studențesc într-o cafeteria dintr-un campus universitar din Delhi, unde se mănâncă bine la un preț de sub un dolar, am pornit spre Agra, o localitate turistică, de pe râul Yamuna, cu o populație sub 2 milioane de locuitori.
La Agra ne-am cazat la Hotelul Atithi [5], un hotel de trei stele care avea și  piscină, dar am luat cina la Hotelul The Gateway [6], un hotel de lux de cinci stele. Vinod mi-a explicat secretul: un hotel de trei stele oferă condiții de cazare confortabile la preț mic, iar la un hotel de cinci stele, unde cazarea e foarte scumpă, masa este la preț rezonabil. Intrarea într-un hotel de cinci stele este păzită de oameni înarmați, iar la intrare clienții sunt scanați ca la intrarea în aeroport. După ce ajungi cu mașina de pe niște străzi pline de mizerie, cu focuri aprinse pe trotuar și vaci plimbându-se pe străzi, când intri în grădina unui astfel de hotel ai impresia că ai ajuns în rai. Curățenie, vegetație luxuriantă, fântâni arteziene, piscine, generalii” care te salută la intrare, șefii de sală care te conduc la masă, un roi de chelneri care se învârt mereu în jurul mesei ca să vadă ce îți lipsește etc. Negreșit trebuie să vii cu o mașină bună la un astfel de restaurant, noi am umblat cu un jeep Toyota, cu volan pe dreapta, așa cum au toate mașinile din India, cu un șofer care sărea rapid să-mi deschidă portiera.
Asta este India, țara contrastelor, cu oameni prietenoși și toleranți cu ceilalți, indiferent de religia, limba, etnia sau casta din care provin, unde raiul coabitează cu iadul, luxul cu mizeria, bogații cu săracii, limuzinele cu căruțele, hindușii cu tamilii, islamiștii cu creștinii etc.
Ioan Dzițac
 
Referințe web:
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Delhi
[2] http://www.hotelblueberry.com/
[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Laxminarayan_Temple
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Qutb_Minar
[5] http://www.hotelatithiagra.com/
[6]http://www.thegatewayhotels.com/fatehabadroadagra/overview.aspx
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Episodul 1: Prima și a doua zi (17-18 ianuarie 2014) în India.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 00:19:55 Ora standard a Europei de Est