Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Și noi știm să utilizăm corect Internetul!”

Ieri, la Școala Internațională Agora:

„Și noi știm să utilizăm corect Internetul!”

Marți, 11 februarie 2014, la Școala Internațională Agora din Oradea a fost marcată „Ziua Siguranței pe Internet”; la final, concluzia a fost exprimată tare și răspicat, într-un glas: „Și noi știm să utilizăm corect Internetul!”

Evenimentul (Micuțul netățean”) a fost pus la cale de Ioana Dzițac și Cătălina Ionescu, în „complicitate” cu patru colegi de clasă, Ioana și Cătălina fiind autorii unei cărți și ai unui joc didactic pe care le-au lansat și „testat” cu acest prilej. Cartea lor, intitulată „Colorăm, învățăm și ne jucăm”, a fost prezentată de Ioana în PowerPoint, printr-o activitate interactivă; fiecare din cele 34 de desene realizate de Cătălina au fost analizate și interpretate pentru a se extrage „rădăcina pătrată” a mesajului privind punctele tari și punctele slabe ale navigării pe Internet sau cum spun autorii cărții: Așa DA! Așa NU!
Este de remarcat puterea de „seducție” a Ioanei în captarea atenției și mânuirea cu diplomație a dialogului. Copiii, cu vârsta cuprinsă între 6 și 9 ani, s-au lăsat vrăjiți și cuceriți, pur și simplu, de zâmbetul, blândețea și drăgălășenia Ioanei, care i-a activat, dar i-a și apreciat prompt pe fiecare, stimulându-i, dându-le aripi, desființând orice barieră de comunicare și vârstă.
Internet Așa DA - Așa NU
În partea a II-a, colorând imaginile din cartea lansată și jucându-se cu jocul didactic Internet Așa DA - Așa NU”, au fost fixate informațiile vehiculate în prima parte, legate de oportunitățile și pericolele utilizării Internetului. Desfășurat pe grupe, jocul i-a antrenat și pe ceilalți colegi gojdiști ai Ioanei și Cătălinei: Ciprian Ceian, Horea Deaconescu, Ioana Bondoc și Claudia Bot, care au avut rolul de a supraveghea, coordona și superviza jocul. Din spatele clasei, activitatea a fost „monitorizată” de învățătoarele claselor, doamnele profesor Alina Popa și Maria Agape, precum și de profesorul de engleză, dl Gabriel Vîlcu. Din privirile și reacțiile de aprobare și apreciere pe care le-am citit pe chipurile lor și din gesturile exprimate involuntar, am dedus reușita activității („Micuțul netățean”) și satisfacția pe care ți-o dă lucrul bine făcut.
La final, autorii cărții și jocului didactic, Ioana și Cătălina, au împărțit diplome tuturor protagoniștilor și participanților.
Și așa după cum spunem în deschiderea articolului, la sfârșitul activității, concluzia a fost exprimată tare și răspicat, într-un glas, de micii netățeni: „Și noi știm să utilizăm corect Internetul!”
Gestul Alexiei la „lipiciul” Ioanei
Nu putem să trecem cu vederea gestul de sinceritate maximă al unei fetițe care a „taxat” drăgălășenia și „lipiciul” Ioanei, după cum aveam să aflăm chiar de la Ioana: „Într-un moment de răgaz, Alexia, micuța blondină, a venit la mine, m-a tras de mânecă și mi-a spus că are să îmi dea ceva: îmi făcuse un desen cu o inimioară, numele meu și o natură plăcută ca și chipul ei angelic. Cu adevărat, gestul ei m-a impresionat”, recunoaște Ioana.
Ovidiu Dan
Foto: Ciprian Ceian și Ovidiu Dan
 
În sinteză, 13 reguli de utilizare a Internetului
1.Păstrați un dialog permanent cu părinții despre folosirea Internetului;
2.Nu stabiliți întâlniri cu persoane pe care le cunoașteți doar de pe Internet;
3.Nu accesați site-uri interzise;
4.Nu spuneți nimănui nici o parolă, în afara părinților;
5.Nu deschideți atașamente ale mesajelor provenite de la necunoscuți;
6.Nu oferiți informații personale pe site-urile pe care le accesați;
7.Nu folosiți date de identificare false pentru a agresa pe cineva pe Internet;
8.Nu credeți în tot ceea ce citiți sau vedeți pe Internet; verificați informațiile;
9.Folosiți un antivirus pentru protecția calculatorului vostru;
10.Atenție la ce downloadați gratuit;
11.Evitați dependența de jocurile de pe Internet. Dăunează sănătății!
12.Respectă-i pe cei cu care comunici pe Internet!
13.Și…nu uita! Bucură-te de anii copilăriei, jucându-te și în aer liber, plimbându-te, făcând sport…(Ioana)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Și noi știm să utilizăm corect Internetul!”

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 13:15:37 Ora standard a Europei de Est