Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Semnalele Agenției pentru Protecția Mediului Bihor

Comunicat de presă

Semnalele Agenției pentru Protecția Mediului Bihor

Agenția pentru Protecția Mediului Bihor avertizează proprietarii de terenuri să nu se joace cu ... focul, pentru că incendierea resturilor vegetale în scopul igienizării de toamnă a terenurilor este interzisă, dacă nu se respectă prevederile legale.

 I. Arderea miriștilor
Conform Ordonanței de Urgențǎ a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului cu completǎrile și modificǎrile ulterioare, Art. 94, lit. n) miriștile, stuful, stufǎrișul sau vegetația ierboasǎ nu pot fi arse fǎrǎ acceptul autoritǎții de mediu (Agenția pentru Protecția Mediului Bihor) și fǎrǎ informarea prealabilǎ a serviciilor publice comunitare pentru situații de urgențǎ (Inspectoratul pentru Situații de Urgențǎ „Crișana”).
Mai mult, arderea miriștilor este strict interzisǎ dacǎ nu se impune ca o mǎsurǎ de carantinǎ fitosanitarǎ, pentru prevenirea rǎspândirii unor boli sau dǎunǎtori specifici.
Pentru solicitarea acceptului de ardere a miriștilor sau vegetației uscate se vor depune la sediul A.P.M. Bihor urmǎtoarele documente:
*avizul Direcției Fitosanitare Bihor care sǎ specifice clar cǎ se impune incendierea sau arderea;
*adresǎ de notificare cǎtre Inspectoratul pentru Situații de Urgențǎ „Crișana”;
*adresǎ de notificare cǎtre G.N.M. Comisariatul Județean Bihor;
*adresǎ de notificare cǎtre primǎria pe raza cǎreia se aflǎ terenul.
Conform Ordinului 1381/20.12.2006, pentru definirea bunelor condiții agricole și de mediu în România, ordin comun între Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale și Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor:
*începând cu data aderării la Uniunea Europeană, fermierii români trebuie să respecte bunele condiții agricole și de mediu și în ceea ce privește respectarea unor standarde pentru menținerea conținutului optim de materie organică în sol, prin aplicarea unor practici agricole corespunzătoare prin arderea miriștilor și a resturilor vegetale pe terenul agricol – arderea miriștilor și a resturilor vegetale fiind permisă numai cu acordul autorităților competente pentru protecția mediului.
Prin arderea miriștilor și a resturilor vegetale se degajă dioxid de carbon și protoxid de azot poluanți implicați în efectul de seră care duc la modificările climatice tot mai evidente pe plan mondial.
Alte efecte secundare:
*funinginea degajată din procesul de ardere produce disconfort în zonă;
*există posibilitatea extinderii focului în alte zone în condiții meteorologice favorabile;
*afectarea gravă a ecosistemului. 
Arderile necontrolate pot genera de asemenea pagube materiale însemnate prin incendierea locuințelor, anexelor, fondului forestier precum și victime umane.
Conform O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului cu completǎrile și modificǎrile ulterioare, Art. 96, cei care nu vor respecta prevederile legale sunt pasibili de amenzi:
*de la 3.000 la 6.000 de lei (RON) pentru persoane fizice;
*de la 25.000 la 50.000 de lei (RON) pentru persoane juridice.
Agenția pentru Protecția Mediului Bihor nu va da acceptul pentru incendierea terenurilor în scopul eliberǎrii acestora de resturi vegetale rezultate în urma recoltǎrii.
Prin Dispoziția Secretarului de Stat din cadrul Ministerului Internelor și Reformei Administrative nr. 40 din 05.08.2008 privind aplicarea mǎsurilor din competențǎ pentru prevenirea incendierii miriștilor și producerii unor evenimente cu risc public „se recomandǎ Agenției de Protecție a Mediului,prin structurile sale teritoriale, limitarea emiterii de accepturi gestionarilor infrastructurii de transport rutier și feroviar pentru arderea miriștilor sau vegetației ierboase, în zonele adiacente acestor infrastructuri, precum și operatorilor economici care desfǎșoarǎ activitǎți în domeniul aeroportuar pentru arderea vegetației uscate din zona aeroporturilor și a locurilor de parcare a aeronavelor.”  
     
II. Acte de reglementare emise de Agenția pentru Protecția Mediului Bihor
II. 1. Aviz de mediu pentru planuri și programe – procedura de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe (SEA) conform HG nr. 1076/2004:
*aviz de mediu pentru planuri și programe - act tehnico-juridic scris, emis de către autoritatea competentă pentru protecția mediului, care confirmă integrarea aspectelor privind protecția mediului în planul sau în programul supus adoptării;
*Solicitarea și obținerea avizului de mediu sunt obligatorii pentru adoptarea planurilor și programelor care pot avea efecte semnificative asupra mediului. (conf OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului aprobată prin L 265/2006);
*Autoritatea competentă pentru emiterea avizului de mediu pentru planuri și programe este Agenția pentru Protecția Mediului Cluj – Napoca, iar procedura de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe se desfășoară conform HG nr. 1076/2004.
Obligațiile titularului ce decurg din procedură, ținând cont și de necesitatea participării publicului la luarea deciziilor privind mediul:
- depunerea la autoritatea competentă pentru protecția mediului a „notificării” primei versiuni a planului/programului, a documentației aferente (parte scrisă + parte desenată) și a anunțului public inițial privind notificarea planului/programului. La trei zile calendaristice de la primul anunț se repetă anunțul în mass-media (același conținut), cu termen de 15 zile calendaristice pentru depunerea unor observații/comentarii din partea publicului; 
 - publicarea deciziei inițiale a etapei de încadrare cu specificarea termenului de 10 zile calendaristice de contestare din partea publicului interesat. După cele 10 zile calendaristice, în absența observațiilor din partea publicului, autoritatea competentă ia decizia finală a etapei de încadrare pe care titularul o face publică în mass-media;
 - publicarea de două ori, la trei zile calendaristice, a disponibilizării proiectului de plan/program, a finalizării raportului de mediu și a organizării dezbaterii publice;
- publicarea deciziei de emitere  a avizului de mediu.
Toate deciziile autorității competente de mediu pot fi atacate în contencios administrativ după parcurgerea procedurii de plângere prealabilă în 30 de zile la autoritatea a cărei decizii se contestă .
II. 2. Aviz de mediu pentru stabilirea obligatiilor de mediu - act tehnico-juridic eliberat în scris de autoritatea competentǎ pentru protecția mediului, prin care sunt stabilite obligațiile de mediu, ca prevederi ale unui program pentru conformare, în vederea asumǎrii acestora de cǎtre pǎrțile implicate, în urmatoarele situații:
*schimbarea titularului unei activitǎți cu impact asupra mediului și/sau modificarea sau încetarea unor astfel de activitǎți, inclusiv pentru vânzare de acțiuni, vânzari de active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmatǎ de închidere, lichidare în conditiile legii;
*documentul este emis în scopul cunoașterii impactului asupra mediului de cǎtre pǎrțile implicate în tranzacție si asumarii responsabilitatilor privind protectia mediului.
Solicitarea avizului de mediu se face la sediul APM Bihor
II.3. Acord de mediu – procedura de evaluare a impactului asupra mediului și de emitere a acordului de mediu (EIA) conform Ordin MAPM nr. 860/2002 cu modificări și completări ulterioare:
*Acord de mediu - act tehnico-juridic prin care se stabilesc condițiile de realizare a proiectului, din punct de vedere al protecției mediului; acordul de mediu reprezintă decizia autorității competente pentru protecția mediului, care dă dreptul titularului de proiect să realizeze proiectul din punct de vedere al protecției mediului.
*solicitarea și obținerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru proiecte publice sau private sau pentru modificarea ori extinderea activităților existente, inclusiv pentru proiecte de dezafectare, care pot avea impact semnificativ asupra mediului.
*autoritatea competentă .pentru parcurgerea procedurii de emitere a acordului de mediu este Agenția locala/regională, funcție de proiectul de investiție.
*acordul de mediu este unul din avizele impuse prin certificatul de urbanism emis pentru obținerea Acordului unic pe baza căruia se emite Autorizația de construire.
*scopul procedurii este atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă prin utilizarea acestei proceduri: luarea în considerare a efectelor asupra mediului ale unui proiect / investiții încă din primele etape ale planificării acesteia, ceea ce conduce la identificarea  și evaluarea din timp a posibilelor efecte negative asupra mediuluiAstfel se pot stabili măsuri de minimizare a acestor efecte înainte de a deveni ireversibile.
Etapele procedurii:
1. etapa de încadrare a proiectului  - evaluarea inițială a solicitării
    - încadrarea propriu-zisă
2. etapa de definire a domeniului evaluării și de realizare a raportului la studiul EIM 
3. etapa de analiză a calității raportului
Obligația titularului – să solicite acordul de mediu dacă s-a impus prin certificatul de urbanism emis pentru investiție - depune:
- Fișa tehnică
- Certificat de urbanism 
- Act de proprietate
-Memoriu tehnic
-Plan încadrare în zonă
-Plan de situație
-Tarif încadrare inițială
Toate deciziile autorității competente de mediu pot fi atacate în contencios administrativ după parcurgerea procedurii de plângere prealabilă în 30 de zile la autoritatea a cărei decizii se contestă .
II.3. Autorizația de mediu – procedura de obținere pentru activitățile cu impact semnificativ asupra mediului, conform Ordin M.M.D.D. nr. 1798 / 2007
*autorizație de mediu - act tehnico-juridic emis de autoritățile competente pentru protecția mediului, prin care sunt stabilite condițiile și/sau parametrii de funcționare a unei activități existente sau a unei activități noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului, necesar pentru punerea acesteia în funcțiune;
*solicitarea și obținerea autorizației de mediu sunt obligatorii atât pentru desfășurarea activităților existente, cât și pentru începerea activităților noi
*desfășurarea activităților existente precum și începerea activităților noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului se realizează numai în baza autorizației de mediu.
*autorizația de mediu se emite după obținerea celorlalte avize, acorduri, autorizații, după caz, ale autorităților competente, potrivit legii.
*funcționarea fără autorizație de mediu este interzisă pentru activitățile care fac obiectul procedurii de autorizare din punct de vedere al protecției mediului. 
Actele necesare obținerii autorizatiei de mediu - Conform Ord. 1798/2007 (M. Of.  din 27.11.2007) de aprobare a procedurii deemitere a autorizatiei de mediu:
La solicitarea unei autorizații de mediu sau cu minimum 45 de zile înainte de expirarea unei autorizații de mediu existente, titularul activității este obligat să depună la Agentia de Mediu următoarele:
   a) cererea pentru eliberarea autorizației de mediu – in doua exemplare, stampilate,     semnate, inregistrata;
   b) fișa de prezentare și declarația având conținutul cuprins în anexa nr. 2 la Ord 1798/2007;
   c) dovada că a făcut publică solicitarea prin cel puțin una dintre metodele de informare specificate în anexa nr. 3 (anunt in mass – media locala sau , in mediul rural – anunt public vizat de Primarie);
   d) planul de situație și planul de încadrare în zonă a obiectivului = PIESE DESENATE;
   e) procesul-verbal de constatare pentru verificarea respectării tuturor condițiilor impuse prin acordul de mediu sau nota privind stadiul de realizare a programului de conformare existent, după caz (pentru obiectivele pentru care a fost emis Acord de Mediu la executia obiectivului)/ Fisa tehnica pentru emiterea acordului de mediu necesara emiterii Acordului Unic./Autorizatia de mediu anterioara
   f) Certificat constatator al declararii in baza Legii nr. 359/2004 eliberat de ORC Bihor – pt. agentii economici – CODURI CAEN REV 2 (in vigoare din 01.01.2008)
Valabilitatea autorizației de mediu este de 5 ani de la data emiterii .
Revizuirea autorizației de mediu se realizeazǎ ori de câte ori existǎ o schimbare de fond a datelor care au stat la baza emiterii ei. Autorizația de mediu revizuitǎ este valabilǎ pânǎ la expirarea duratei de valabilitate a autorizației de mediu inițiale, supuse revizuirii.
III. Proiectul „ Monitorizarea radioactivitatii și a continutului de metale grele a principalilor factori de mediu si influenta lor asupra ecosistemelor pe traseul Râului Crișul Negru în euroregiunea 
Bihor – Békés.”
În data de 15.08.2008 s-a semnat, la sediul BRECO – Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră, Contractul de finanțare pentru proiect.
Bugetul total al proiectului
Contribuție proprie
Grant
168.888 EUR
18.645   EUR
150.243 EUR
Contractul de Grant s-a semnat între:
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Locuințelor (“Autoritatea Contractantă”)
Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea, pe de o parte și Agenția pentru Protecția Mediului Bihor, de cealaltă parte.
Proiectul este finanțat prin programul: Phare CBC 2006, Schema de alocare CBC România – Ungaria.
Măsura :1.2 Înlăturarea unor amenințări comune din partea factorilor de mediu, acționând pentru protecția mediului și prevenirea inundațiilor Beneficiarul proiectului : Agenția pentru Protecția Mediului Bihor
Parteneri:  Inspectoratul pentru Protecția Mediului, Naturii și Apelor din Szeged, Ungaria; Autoritatea de Sănătate Publică Bihor
Durata proiectului : 16 luni
Implementarea proiectului se va realiza în România, Regiunea S-E a judetului Bihor, zona din care izvorǎște Crișul Negru și a afluenții sǎi, regiunea Boga – Băița – Săliște de Vașcău – Călugări  – traseul Crișului Negru în partea de sud  a județului, de la est la vest pânǎ la localitatea de frontierǎ Ant.
Obiectivul general: Înlăturarea unor amenințări comune din partea factorilor de mediu, acționând pentru protecția mediului și a ecosistemelor.
Obiective specifice:
*Realizarea analizelor în vederea monitorizării radioactivității și încarcarii cu metale grele a factorilor de mediu (sol, vegetație, apă) din zona de interes;
*Realizarea monitorizării vegetației prin evaluări ale conținutului de pigmenți asimilatori; monitorizarea nevertebratelor;
*Realizarea ședințelor de informare/conștientizare publică referitor la acest subiect;
*Realizarea sesiunilor de comunicare româno – maghiare, schimb de date.
Activități principale :
*Prelevarea probelor: apă, sol, vegetație;
*Analizarea probelor din punct de vedere al radioactivitatii;
*Analizarea probelor din punct de vedere contaminării cu metale;
*Analizarea probelor din punct de vedere biologic
*Realizarea ședințelor de informare/conștientizare publică referitor la acest subiect
*Întâlnire româno-maghiară în România și Ungaria;
*Evaluarea și interpretarea datelor obținute în urma analizelor;
*Elaborarea studiului final.
Grupuri țintă: populația din zona aferentă razei de cerecetare în cadrul proiectului; turiștii care vizitează cele 2 arii protejate: Parcul Natural Apuseni și Defileul Crișului Negru la Borz.
Beneficiari finali : instituțiile de mediu: APM Bihor, Inspectoratul pentru Protecția Mediului, Naturii și Apelor din Szeged, Ungaria; ARPM Cluj- Napoca, Agenția Națională pentru Protecția Mediului, Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor.
Descrierea detaliată a activităților
Proiectul nostru își propune monitorizarea, pe o perioadă de 16 luni, a indicatorilor de interes pentru zona vizată de proiect; zona Băița fiind cunoscută ca una din cele mai bogate zone uranifere.
 Monitorizarea implică mai multe tipuri de determinări pe factorii de mediu apă, sol, vegetație, începînd din zona Băița, la nivelul afluenților Crișului Negru, continuând în zona Rezervației Naturale Defileu Crișului Negru la Borz și având ca secțiune finală zona de frontieră de la Ant, unde Crișul Negru iese de pe teritoriul României. Am desemnat o zonă de referință care să nu prezinte, în vecinatatea ei, activități de genul celor din zona Băița, exploatare minierǎ, minereuri radioactive, halde de steril din activitatea minierǎ, aceasta fiind Defileul Crișului Repede, sectiunea de prelevare fiind fixată la Bulz.
Vor fi efectuate urmatoarele tipuri de determinǎri:
*determinarea nivelului încărcării cu metale grele al apei, solului și vegetației prin analiza de spectrometrie atomică;
*determinarea contaminării cu radionuclizi a apei și vegetației prin analiza de spectrometrie gama;
*determinarea nivelului de radioactivitate beta totalǎ a apei, solului și vegetației;
*monitorizarea vegetației spontane prin analiza de pigmenți clorofilieni și analize morfo-anatomice de microscopie;
*monitorizarea radioactivității aerului cu dozimetrul gama portabil, în toate zonele de prelevare a celorlalte tipuri de probe.
Schema de prelevare are la bază campania de prelevare a probelor, care se concretizează în  4 zile de deplasări în teren în cele patru zone de interes, traseele propuse fiind:
Oradea – Bulz – Oradea;
Oradea – Valea Boga - Băița Plai - Săliște de Vașcău – Călugări – Oradea;
Oradea – Defileul Crisului Negru la  Borz – Oradea;
Oradea – Ant – Oradea.
Lunar sunt prevǎzute 3 campanii de prelevare a câte 4 zile, dupǎ cum a fost prezentat mai sus. Campaniile de prelevare necesitǎ, lunar, 12 zile de muncă în teren, în zone accidentate.Traseul unei campanii de recoltare este de ~750 km.
Rezultate estimate:
* Realizarea unui studiu privind influența radioactivității și a încărcăturii cu metale   grele în zona menționată asupra vegetației spontane;
*Realizarea unei baze de date referitoare la impactul poluǎrii (metale grele, radioizotopi) în zonele de risc;
*Informarea populației referitor la subiectul radioactivitate.
ec. Călin MOCAN,
director executiv
ing. Felicia ENACHE,
consilier superior                              

Trimite email
joi, 28 martie 2024, 19:13:59 Ora standard a Europei de Est