Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Arii protejate din județul Bihor (X)

Serialul nostru

Arii protejate din județul Bihor (X)

În episodul anterior, v-am prezentat din tainele rezervațiilor paleontologice. Acum vom continua explorarea capitalului natural cu Rezervația naturală speologică Peștera Meziad – arie protejată atribuită în custodie Primăriei Remetea, în parteneriat cu Centrul pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă din municipiul Oradea.

Peștera Meziad
 
Peștera Meziad are o întindere de 4750 m lungime, cu cinci etaje, cu galerii de mari dimensiuni, cu numeroase formațiuni stalacmitice, cu peste 70 de formațiuni calcaroase. Două nivele din cinci sunt accesibile turiștilor, printr-o scară metalică. La nivelul II există o colonie de lilieci, locul fiind numit „Sala liliecilor”. Peștera este spectaculoasă prin spațiile impresionante din portal și din sălile din interior, formațiuni unice – domuri de calcit imense, arcade uriașe și un pod natural.
La nivelul IV există „Sala oaselor”, accesibilă doar speologilor, conținând oase de Ursus spelaeus. În peșteră pot fi identificate formațiuni calcitice cu denumiri sugestive: „Mireasa plângătoare”, „Paznicul Peșterii’, ”Tulnicul lui Avram Iancu” etc.
În Peștera Meziad au fost descoperite cioburi neolitice pictate și o jumătate de vas dacic. Din perioada neolitică, atunci când peștera era foarte populată, datează un strat de pământ de culoare galbenă, nisipos, cu rol de izolator termic.
Investigațiile mineralogice din Peștera Meziad au condus la identificarea și descrierea minereurilor fosfatice care s-au format în zonele cu acumulări de guano, care, în majoritatea lor se află de o parte și de alta a actualei poteci turistice. Studiile efectuate au scos în evidență prezența, pe lângă câțiva fosfați comuni (brushit, carbonat-hidroxilapaptit, hidroxilapatit) și a unui fosfat mai rar întâlnit în peșterile din România, taranakitul. Peștera posedă o mare varietate morfologică de perle de cavernă situate pe traseul potecii turistice sau în imediata vecinătate.
Având două deschideri, între care există o diferență de nivel de 82 m, peștera se încadrează în categoria cavităților cu ventilație unidirecțională, fiind străbătută în cea mai mare parte a sa (excepție fac numeroasele diverticule și, îndeosebi, Sala Gururilor) de un curent de aer unic, al cărui sens se inversează în funcție de sezon: ascendent în regim de iarnă și descendent în regim de vară.
În cursul iernii, aerul subteran, relativ mai cald și mai ușor decât cel extrem, se ridică la suprafață prin deschiderea superioară, reprezentată de intrarea în galeria Ponorului, și este înlocuit cu un volum corespunzător de aer care pătrunde prin deschiderea inferioară, reprezentată de marele portal al peșterii. Dată fiind marea diferență care există între secțiunile celor două deschideri, principalele influențe extreme care se exercită asupra topoclimatului peșterii se produc în lunile de iarnă.  
La nivelul II există coloniile de lilieci: Liliacul-mic-cu-nas-potcoavă,  Liliacul-mare-cu-nas-potcoavă, Liliacul-mare-cu-bot-ascuțit, Liliacul-mic-cu-urechi-de-șoarece, Liliacul cu urechi răscroite, Liliacul cârn, Liliacul pitic, Liliacul urechiat brun și Liliacul urechiat cenușiu – toate specii protejate, locul fiind numit „Sala liliecilor’.
Datorită poziției, morfologiei și a caracteristicilor climatice, precum și datoritǎ prezenței unui teren de hrănire adecvat în apropierea sa, Peștera Meziad reprezintă un adăpost permanent pentru lilieci, aceștia fiind întâlniți în peșteră pe tot parcursul anului. În Peștera Meziad, liliecii formează colonii de maternitate, colonii de împerechere și colonii de hibernare. Numărul total al liliecilor în această peșteră variază de la câteva sute, la mii sau chiar zeci de mii de indivizi. În funcție de sezon și de caracterele meteorologice ale anului în curs și ale celui precedent, liliecii își pot schimba de mai multe ori locul în peșteră, chiar și pe parcursul aceluiași sezon. Astfel, în timpul iernii, în funcție de variația temperaturii, a umidității, a curenților de aer, precum și pe măsura înaintării în hibernare, liliecii își modifică adesea poziția coloniei.
În biologia liliecilor există cel puțin două momente critice, când orice perturbare poate duce la moartea unui mare număr de indivizi:
Perioada de naștere și de creștere a puilor (lunile mai - august), în care nou născuții sunt total dependenți de mamele lor, nefiind capabili nici de zbor și nici să se hrănească singuri. Perturbarea unei colonii de maternitate poate conduce la desprinderea puilor de pe mame sau din colonie și căderea lor de pe planșeu, de unde cei mai mulți nu pot reveni în colonie și mor.
Perioada de hibernare (lunile noiembrie - martie) în care toate funcțiile vitale sunt reduse. În aceste condiții, liliecii sunt extrem de vulnerabili, timpul lor de reacție fiind de ordinul zecilor de minute, neputându-se astfel apăra de nicio agresiune exercitată asupra lor. În plus, fiecare perturbare va fi urmată de o reactivare a metabolismului, ceea ce duce la un consum suplimentar de energie și epuizarea rezervelor energetice înaintea venirii primăverii și a apariției insectelor, rezultatul fiind moartea unui mare număr de lilieci.
Liliecii sunt fotofobi, pe parcursul evoluției lor, liliecii s-au adaptat vieții nocturne și ca urmare lumina a devenit un factor puternic inhibant al fiziologiei și ritmului lor biologic.        :
Agenția pentru Protecția Mediului Bihor
Serviciul Implementare politici de mediu –Compartiment Protecția Naturii,
ing. Monika  Ciupleu, șef serviciu,
biolog drd.Dorina Radoveț – consilier principal,
director executiv,
ec. Cǎlin MOCAN,
Comp. Relații Publice și Comunicare, Planuri, Proiecte și Programe,
ing. Felicia Enache, consilier principal

Trimite email
marți, 23 aprilie 2024, 14:59:35 Ora de vară a Europei de Est