Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Liceenii orădeni învață să rezolve probleme din comunitate cu ajutorul tehnologiei, sub îndrumarea specialiștilor

Despre programul Academia DpIT

Liceenii orădeni învață să rezolve probleme din comunitate cu ajutorul tehnologiei, sub îndrumarea specialiștilor

Academia Descoperă-ți pasiunea în IT, programul considerat de comunitatea clujeană ca fiind cel mai important proiect destinat liceenilor, și-a dublat numărul de locuri oferite elevilor din Bihor. Prezent de anul trecut și în Oradea, programul îi ajută pe elevi să se familiarizeze, încă de pe băncile școlii, cu realitățile din companiile de IT și să își pună la încercare creativitatea dezvoltând idei de business.

Programul Academia DpIT s-a născut și implementat pentru prima dată la Cluj. Aici, liceenilor li s-a oferit prima dată posibilitatea interacțiunii directe cu responsabilități reale și mediul de muncă dintr-o companie și tot aici au învățat să creeze și dezvolte aplicații inovative, menite să preîntâmpine și să rezolve probleme ale comunității prin tehnologie.
"Mereu suntem surprinși de ceea ce sunt capabili acești tineri. Sub îndrumarea potrivită, îi vedem cum se dezvoltă, cum încep să ia decizii, să își urmeze visurile și să-și folosească abilitățile dobândite într-un mod benefic pentru ei și societate", spune Liliana Ștefan Cazacu, fondatorul și președintele Asociației DpIT, organizatorul programului.
Acum, programului susținut de parteneri atât din mediul pre-universitar cât și academic, precum Universitatea "Babeș-Bolyai", Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, Inspectoratul Școlar Județean Cluj, dar și de 12 companii din mediul de business IT, este prezent în opt orașe din Transilvania.
Anul trecut, elevii din echipa CodeVille de la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" din Oradea, mentorați de Daniel Bran în Fortech, au dezvoltată aplicația Safe House - un kit de monitorizare bazat pe senzori, care ne ține la curent cu starea locuinței noastre. Aplicația ne notifică dacă se întâmplă ceva în neregulă (scurgeri de apă, gaz, intrarea prin efracție etc.), astfel încât daunele pot fi limitate la minimum, iar noi ne putem bucura de viață fără stres.
Aplicația a câștigat Premiul Special la Expoziția publică a produselor realizate de absolvenții Academiei, organizată la Cluj în finalul programului și a fost remarcată de organizatorii conferinței internaționale D.D.E.C.S. Aceștia i-au invitat pe elevi să participe în această primăvară la un concurs dedicat studenților, singurul concurs "IoT" din România, organizat în acest an la Cluj, în cadrul celei de a 22-a ediții a conferinței. Și aici, aplicația elevilor de la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" din Oradea a fost recompensată de juriul concursului cu premiu special.
,,Rezultatele excepționale înregistrate anul trecut ne-au determinat să susținem și în 2019 programul în Oradea. Pentru colegii mei mentori e o provocare unică să lucreze cu minți tinere, dornice să absoarbă cât mai multe informații practice din IT. Nu poate decât să ne bucure faptul că și mai mulți liceeni din Oradea vor trăi experiența DPIT.", spune Călin Văduva, CEO Fortech.
Pe lângă Academia dedicată liceenilor, Asociația ,,Descoperă-ți pasiunea în IT" (DPIT ) mai are în derulare alte două programe prin care susține educația și dezvoltarea în domeniul tehnologiei, dedicate învățământului preuniversitar: SpecialProf, un program prin care se facilitează accesul profesorilor la informații și cursuri de specializare profesională în domeniul IT și RoboClub, ateliere de robotică prin care copiii din învățământul primar sunt introduși în tainele construirii, programării și controlul roboților.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 11:28:31 Ora standard a Europei de Est