Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

În 2013, Ziua Oradiei s-a bucurat de cea mai mare audiență!

Calendarul evenimentelor din 2013 și 2014

În 2013, Ziua Oradiei s-a bucurat de cea mai mare audiență!

Dl Ovidiu Mureșan, viceprimar al Municipiului Oradea și dl Mircea Oaie, director al Direcției Monitorizare Cheltuieli de Funcționare și Organizare Evenimente din Primăria Oradea, au prezentat miercuri (26 februarie 2014), raportul de activitate al DMCFOE pe anul 2013.

Dintru început, dl viceprimarul a ținut să ne informeze că direcția gestionează (monitorizează) evenimentele doar din februarie 2013, dar că a încercat organizarea unor programe cât mai diversificate pentru toate gusturile orădenilor.
„Într-o etapă de tranziție a acestui tip de activitate, respectiv de gestionare a  evenimentelor cultural sportive de pe raza Municipiului Oradea, în 2013, am încercat și cred că am reușit să satisfacem gusturile fiecărui orădean, am reușit să aducem o paletă largă de activități, de toate genurile, pentru ca în final orădenii să fie mulțumiți”, a apreciat dl viceprimar Ovidiu Mureșan. Din paleta largă, dl viceprimar a amintit evenimentele cu impact deosebit și cu o audiență maximă: Ziua Oradiei, în 12 octombrie, eveniment la care au participat 17.000 de persoane, iar la concertele care au avut loc, s-au înregistrat 10.000 și respectiv 15.000; Festivalul „Toamna orădeană” s-a derulat pe perioada a patru weekenduri; au fost subliniat apoi evenimentele prilejuite de sărbătorirea Zilei Naționale a României, la 1 Decembrie, cu un record de asistență. „Nu înseamnă că tot ce ne-am propus am reușit, nu însemnă că tot ce am realizat a fost ușor de implementat, dar cred că am reușit să ne ridicăm la nivelul așteptărilor”.
Ce ne propunem pentru 2014
„Vom veni cu niște principii clare vizavi de contribuția pe care o vom avea în funcție de calitate pe care o vom avea la respectivele evenimente, de organizator sau co-organizator. Contribuția noastră la evenimentele la care suntem co-organizator va fi de maximum 20-25 la sută, deci la evenimentele pe care nu le organizăm noi. În 2014, Toamna orădeană se va derula doar între două weekenduri. Vrem să mai precizăm că am fost foarte atenți la sugestiile orădenilor; în acest sens, vom avea un festival de jazz, eveniment care ne-a lipsit în 2013; l-am programat în Ziua Internațională a Jazz-ului, în 28 aprilie; în 14-18 mai vom avea Caravana națională „Gaudeamus” (cu Expoziția de carte); în perioada 26-29 iunie, se vor sărbători zilele Sf. Ladislau; pentru Târgul de Crăciun va trebui să avem acele modele de căsuțe modulare pe care să le putem folosi la diferite manifestări; nici în acest an nu vom organiza Serbările Cetății, atâta timp cât Cetatea nu prinde contur. Vom avea Serbările Cetății cel mai devreme în 2015; ne propunem ca prin activitățile culturale pe care le organizăm sau la care suntem co-organizator să nu diminuăm veniturile potențiale din valorificarea domeniului public; vom avea bani alocați și pentru evenimente neprevăzute (o caravană națională neprevăzută sau alte evenimente interesante, de interes și impact).   
De la 29 la 35 de evenimente, în 2013
În prezentarea făcută, dl director Mircea Oaie a pornit de la propunerea înaintată Consiliului Local în 2013, în care au fost prevăzute 29 de evenimente, pentru ca la finele anului să se constate că au avut loc 35 de evenimente.
Cele mai importante evenimente organizate de municipalitate, în calitate de  organizator principal sau co-organizator au fost: „Toamna orădeană”, 20 aprilie – Eliberarea orașului, 9 mai  - Ziua Europei, 1 iunie -  Ziua Internațională a Copilului, Festivalul „Floarea de lotus”, 26 iunie - Ziua Drapelului Național, Festivalul Internațional de Folclor, Târgul Meșterilor Populari, Festivalul berii, Concertul Hiroșima, Caravana Florilor și multe altele. Cel mai important eveniment a fost însă Festivalul „Toamna orădeană” care s-a derulat pe perioada a trei săptămâni. Ne asumăm realizările, ne asumăm nerealizările, a ținut să ne asigure dl director Mircea Oaie. La proiectul calendarului de evenimente pe 2014 se lucrează încă, urmând ca acesta să fie finalizat până la ședința din luna martie a Consiliului Local, ședință la care proiectul de calendar de evenimente va fi supus votului”, a adăugat dl director Mircea Oaie.
Așa după cum a precizat anterior și dl viceprimar Ovidiu Mureșan, administrația locală este atentă și ține cont de sugestiile venite din partea cetățenilor.
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 15:44:10 Ora de vară a Europei de Est