Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a doua reuniune Comenius, în Turcia

În săptămâna 3 – 7 martie

Cea de-a doua reuniune Comenius, în Turcia

„A călători este, pentru cei tineri, o parte a educației; pentru cei mai vârstnici – o parte a experienței” – Francis Bacon.

„Cultura și mediul”
În săptămâna 3 – 7 martie 2014, o echipă a Școlii Gimnaziale „Georgiu Popa”, Cîmpani s-a deplasat în orașul Karamursel, provincia Kocaeli din Turcia pentru a se alătura celorlalte șase școli partenere (din Turcia, Germania, Letonia, Spania, Franța și Grecia) în cadrul celei de-a doua reuniuni de proiect multilateral de parteneriat școlar Comenius „Cultura și mediul” și totodată prima mobilitate pentru ei.
Echipa Școlii Gimnaziale „Georgiu Popa” formată din prof. coordonator Denisa Lucuța, doamnele profesoare Elena Rengle, Anca Boldor, Loredana Boc, Monica Nica și Ioana Boc, împreună cu elevii Dobra Gabriela, Laza Georgiana, Szutor Eniko (clasa a VII-a), Bogdan Mariana, Bortiș Paul, Marc Marina și Moza Luminița (clasa a VIII-a) s-au reunit la școala Güzelkiyi Ortaokulu, Karamursel în cadrul unor activități școlare și extracurriculare cu partenerii străini în proiectul care se derulează cu sprijinul financiar al Comisiei Europene prin Programul Sectorial Comenius al Programului „Învățare pe tot Parcursul Vieții”.
Temele abordate în cadrul acestei întruniri au fost: Monumente integrate în mediu, Mediul reflectat în muzică, dans, religie și mitologie și Flora și fauna locală. Agenda reuniunii a inclus, de asemenea, un material despre sistemul educațional turcesc, punerea în scenă a unui crâmpei din ritualul de nuntă turcesc și cântece tradiționale. Copiii au participat la Clasa europeană în cadrul căreia au desfășurat activități de grup cu tema „Pădurea și beneficiile ei” pentru o mai bună intercunoaștere și interacțiune.
Elevii români au locuit în această perioadă la familii gazdă pentru că și ei, la rândul lor, au găzduit elevi la prima reuniune de proiect care avut loc în România. Copiii au fost foarte bine primiți în familii și s-au adaptat repede fiind prieteni deja cu elevii turci de la prima reuniune și comunicând cu ei zi de zi prin mijloacele virtuale. Cu acest prilej au gustat din stilul de viață autentic turcesc, învățând parte din obiceiurile și ritualurile lor.
Pentru că vizitarea unei alte țări învață despre cultură și civilizație, istorie și artă, echipele partenere au participat la două excursii care au avut ca scop cunoașterea orașului Istanbul din punct de vedere istoric și cultural și a orașului Yalova din perspectivă naturală, geografică, fiind abordate chiar cele două elemente cheie ale proiectului.
Masa rotundă care a avut loc în ultima zi a concluzionat că obiectivele proiectului au fost realizate având un impact deosebit asupra partenerilor și asupra familiilor care au găzduit elevi.
Următoarea mobilitate va avea loc în Germania, perioada 5-9 mai.
Prof. Denisa LUCUÞA
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cea de-a doua reuniune Comenius, în Turcia.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:05 Ora standard a Europei de Est