Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Zece pași pentru un mediu mai curat

Prietenii mediului înconjurător

Zece pași pentru un mediu mai curat

În cadrul proiectului „Eco Școala”, vineri, 14 martie 2014, la cea de-a treia activitate din cadrul proiectului, elevii clasei a II-a D de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea, au avut doi invitați speciali de la Garda Națională de Mediu, Serviciul Comisariatul Județean Bihor, pe comisarii Crișan Monica și Tamaș Sorin.

Din cadrul școlii, elevii doamnei profesor Laura Ienei-David au mai avut trei invitați, pe domnul director, prof. Mircea Mitran, doamna director adjunct, prof. dr. Liliana Bocoi și doamna bibliotecar, prof. Dana Teședan.
Profitând de niște elevi foarte activi și foarte bine informați, deciși să spună tot ce știu, și știu multe, mai cu seamă George, doamna comisar a realizat o activitate interactivă, în care i-a „exploatat” la maximum, iar dumneaei doar a completat și a concluzionat în descoperirea celor 10 pași pentru un mediu mai curat: 1. Cumpărați produse pentru un mediu sănătos 2. Separați deșeurile 3. Cât mai puține pungi din plastic 4. Utilizați gunoiul ca și îngrășământ 5. Gunoaiele trebuie depozitate în containere. 6. Apa înseamnă viață 7. Nu poluați mediul cu lichide periculoase. 8. Nu utilizați mașinile pentru deplasările scurte 9. Stingeți lumina și reduceți încălzirea 10. Atenție la etichete (literele A sau B de pe etichetele unor aparate electrice indică clasa de economie; cele două litere ne spun că respectivele aparate consumă foarte puțină energie electrică).
La finalul activității, comisarii le-au explicat copiilor cum luptă ei pentru protejarea mediului, cerând agenților economici să respecte legea privind protejarea mediului, să nu polueze, iar dacă nu respectă legea, îi amendează, ca să-i determine să fie atenți și corecți.
Aprecierile finale i-au vizat pe acești copii minunați, deosebit de isteți și bine informați, bătăioși și vigilenți, care, zic ei, îi pun la punct și pe părinți atunci când greșesc!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze,accesați Galeria foto: Zece pași pentru un mediu mai curat.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:07:51 Ora standard a Europei de Est