Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reuniune de proiect Comenius în Italia - Dicționar ilustrat „Unity through diversity”

În perioada 10-13 martie, a avut loc a VIII-a întâlnire

Reuniune de proiect Comenius în Italia - Dicționar ilustrat „Unity through diversity”

În perioada 10-13 martie 2014, a avut loc a opta reuniune de proiect Comenius „Unity through diversity”, în frumosul oraș medieval Lucca, din Italia.

Astfel, echipa Școlii Gimnaziale Nr. 16 din Oradea, reprezentată de prof. coordonator Violeta Roman și prof. Andrea Molnar, a participat la activitățile de lucru desfășurate în școlile și grădinițele din renumita regiune Toscana, alături de profesori din: Franța, Portugalia, Finlanda, Spania, Irlanda de Nord, Croația, Turcia, Polonia și din țara gazdă, Italia.
Tema acestei reuniuni de proiect a fost realizarea unui dicționar ilustrat în cele 10 limbi europene. Materialul prezentat de prof. Violeta Roman și dicționarul pentru învățarea limbii române alcătuit de elevii Școlii Gimnaziale Nr. 16, coordonați de  învățătoarele: Vlad Rodica, Gârba Corina, Farcaș Amalia, Blag Monica, Muset Florica, Torjoc Florica, Hirțe Mariana, Micle Ioana și profesoarele Crețiu Florica și Bidilița Florina, s-a bucurat de mare succes în cadrul ședințelor de lucru desfășurate în Italia. Creativitatea și acuratețea oglindite în lucrările realizate de elevii orădeni i-au impresionat pe partenerii de proiect.
În Lucca am vizitat două grădinițe, Picciorana și St. Vito, 4 școli primare, Radice School, Fornaciari School, Donatelli School, Guidi School și două școli gimnaziale, Chelini School și Arancio School, am participat  la ore și diverse ateliere de lucru, am vizionat spectacole de dans și muzică pregătite de copii cu mult entuziasm. Un moment emoționant a fost întâlnirea cu elevii români din Italia. Copiii le-au povestit părinților cu multă bucurie despre eveniment si despre activitățile din proiect.
În cadrul întâlnirii cu oficialitățile din Lucca: primarul și reprezentantul inspectoratului din educație, am avut ocazia să fim ambasadorii României, dar și să facem schimb de informații despre sistemele de învățământ. Am remarcat plăcerea cu care delegațiile țărilor participante își amintesc de întâlnirea de proiect din Oradea care a avut loc în luna mai, 2013.
La finalul întâlnirii participanții au apreciat utilitatea activităților  desfășurate, s-a discutat despre implementarea proiectului, produsele finale și temele viitoarelor reuniuni din Spania și Portugalia, s-a făcut schimburi de felicitări și scrisori realizate de către copii, s-au legat prietenii. Delegațiile se vor reîntâlni în luna aprilie în Insulele Canare din Spania.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
Prof. Violeta Roman,
coordonator de proiect
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Reuniune de proiect Comenius în Italia - Dicționar ilustrat „Unity through diversity”.  

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:18:50 Ora standard a Europei de Est