Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Declarația de presă susținută de ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie

Miercuri, 19 martie

Declarația de presă susținută de ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie

Vă prezentăm transcrierea declarației de presă susținute astăzi, 19 martie 2014, de ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, pe tema lansării de MEN a procedurilor aferente licitației pentru manualele de clasa I și clasa a II-a…

Bună ziua! Mulțumesc frumos că ați răspuns invitației noastre, făcută, într-adevăr, în ultimul moment. Cred însă, că trebuie să încercăm să clarificăm câteva lucruri, în principal problema legată de manuale...
Încep, însă, cu manualele. Manualele sau redactarea manualelor reprezintă un proces complicat. Nu poți să schimbi manualele într-un interval scurt de timp, nu poți să faci acest lucru nici măcar în interiorul unui an școlar. De ce? Pentru că etapele sunt următoarele: mai întâi stabilești un anumit număr de ore pentru fiecare disciplină în parte și disciplinele care urmează să fie predate pentru un ciclu. Ca să fie mai simplu, discutăm despre ciclul primar și evident că această procedură se aplică și pentru gimnaziu și pentru liceu. Lista de discipline, numărul de ore și programele corespunzătoare fiecărei discipline au fost în discuție la nivelul Ministerului Educației, și această discuție a fost coordonată în principal de Institutul de Științe ale Educației, de foarte mult timp. Totuși, o formă avansată a fost lansată în dezbatere publică în vara lui 2012. Deci, în iunie sau iulie 2012, pe pagina de Internet a Ministerului Educației au existat cele două documente (un moment în care eu nu eram ministru). În urma dezbaterilor publice atât pe programe, cât și pe planurile cadru, în martie 2013, au fost aprobate prin ordin de ministru cele două documente. Primul vizează planurile cadru și a fost aprobat pe 12 martie 2013, iar al doilea document aprobă programele școlare pentru învățământul primar, clasa pregătitoare, clasa întâi și clasa a II-a, aprobat exact cu un an în urmă, pe 19 martie 2013. Programele nu au fost neapărat noi în momentul în care au fost aprobate, pentru că în urma dezbaterilor publice au fost mici retușuri, dar nu au fost modificate substanțial. Plecând de la această idee, anul trecut am anunțat că este posibil să avem manuale digitale pentru clasa întâi, în septembrie. Am anunțat și un calendar. În acel moment au existat o serie de critici venite din partea unor editori, spunând că timpul este foarte scurt și că ar fi avut nevoie de 6-9 luni din momentul în care era aprobată programa școlară și, evident, din momentul în care cunoșteau și specificațiile tehnice ale manualelor digitale (pentru că vorbim despre un alt concept).
Am fost de acord cu observațiile, am discutat pe formatul tehnic al manualelor digitale, asta în condițiile în care, repet, nu vom avea numai format digital, vom avea și formatul clasic, pe hârtie, pe masa elevilor și vom avea și o componentă digitală. Am dezbătut aceste specificații din martie anul trecut până în septembrie-octombrie. Revin: planurile cadru, programele, plus specificațiile tehnice, specificații tehnice modificate, nu radical, dar modificate acolo unde cei care au participat la dezbaterea publică au solicitat să fie mai clari sau să aibă o paletă mai largă, să acopere mai multe tipuri de aplicații software. Așadar, am făcut toate aceste lucruri. Din acel punct, achiziția de manuale se face pe baza legislației care vizează achizițiile publice. Asta înseamnă încărcare pe SEAP, depunere de aplicații, evaluare, anunțare de rezultate. Trebuie să recunosc că sunt surprins de faptul că astăzi unii editori, și subliniez unii editori, pentru că nu sunt toți editorii, în principal aceiași care au avut comentarii și anul trecut, spun că au la dispoziție șase săptămâni să redacteze și să pregătească manualele... Așa am înțeles din presă, pentru că direct nu a solicitat nimeni nicio întâlnire și nu am avut vreo întâlnire ! Evident că șase săptămâni este un termen nerealist, dar nu vorbim de șase săptămâni, vorbim de un an și trei sau patru luni până la data la care se depun manualele, dacă nu mă înșel pe 2 iunie.
Aș vrea să precizez faptul că eu înțeleg supărarea unora, dar pe noi ne interesează un singur lucru: elevul, calitatea actului didactic. Nu poți să vorbești despre rezultate la școală dacă nu avem manuale aduse la zi. Pe de o parte sunt foarte multe voci care, pe bună dreptate, acuză că aceste manuale nu vin mai repede. Ppe de altă parte sunt editorii care, de fiecare dată când se lansează procedura și este a doua oară când se întâmplă, spun „prea târziu, nu avem timp, nu am fost informați". Încă o dată o spun: înțeleg faptul că sunt stricate anumite mecanisme care deja funcționau, iar mecanismele care au funcționat până acum au fost mecanisme care în principal dezavantajau școala și îi avantajau pe cei care vindeau și vând manuale. Noile reguli sunt foarte clare și foarte stricte: un manual dacă are o singură greșeală și în rest arată excepțional, va fi refuzat. Or dumneavoastră, presa, dar și părinții sau profesorii au semnalat zeci de greșeli în manualele actuale. Evident, dacă are o greșeală și este pe site poate să revină cu manualul respectiv, dar după ce îl corectează. Dacă sunt sesizate greșeli în manual sau inexactități, manualul este retras imediat de către Ministerul Educației. Această regulă nu exista înainte și cred că acum sunt supărați anumiți oameni. Apoi, manualul nu mai primește o aprobare nelimitată. Actualele manuale au fost aprobate fără termen, de aceea avem manuale de 12 ani, de 14 ani, în care în continuare ne învecinăm cu Iugoslavia și multe alte lucruri de acest gen. Pe noua metodologie, un manual poate să funcționeze în sistem maximum patru ani și după patru ani, dacă se consideră că nu sunt lucruri fundamentale care s-au schimbat, deși mă îndoiesc pentru că astăzi programele și cerințele ar trebui să se schimbe cu o viteză mult mai mare decât se întâmpla în anii anteriori, dar repet, dacă este o situație excepțională, după o nouă evaluare a manualului se poate extinde pentru încă doi ani. Eu rog să fim serioși atunci când abordăm problema manualelor și vă rog și pe dumneavoastră - și ați făcut-o în mod constant - să informați, să luați, de exemplu, declarațiile de anul trecut, să vedem ce nu convenea unor editori anul trecut și să vedem că nu mai coincid cu declarațiile de anul acesta. Anul trecut spuneau că nu cunosc programa și că programa nu a fost publică, a fost aprobată pe sub masă, lucru care nu era adevărat, pentru că a stat pe pagina de Internet a ministerului din iunie 2012. De data aceasta nu voi reveni asupra calendarului, prin urmare pot invoca orice. Atât timp cât avem de atins un obiectiv și anume să aducem pe masa elevilor manuale noi și proaspete, la zi, nu cred că mai putem să ne jucăm. Anul trecut am acceptat, plecând de la ideea că poate specificațiile tehnice nu au fost suficient de clare și nu au fost cu anunțate șase luni înainte. Acum nu mai este cazul. Vorbim despre specificațiile tehnice ale manualelor din iunie anul trecut și forma aprobată este cea din octombrie anul trecut, însă, să știți că - și trec acum la al doilea subiect - nu întotdeauna când faci zgomot în spațiul public înseamnă că ai și dreptate…
Biroul de presă

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:54:40 Ora standard a Europei de Est