Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Asistența socială – un domeniu nobil

Declarație politică

Asistența socială – un domeniu nobil

În data de 18 martie 2014 s-a sărbătorit Ziua mondială a asistenței sociale, care celebrează un domeniu de activitate nobil, care urmărește asigurarea nevoilor sociale și creșterea calității vieții pentru persoane dezavantajate sau aflate în situații de risc.

De fapt, asistența socială se ocupă de lucrurile mai puțin plăcute ale vieții și care nu aduc un profit economic clar și imediat, dar fără de care nu s-ar putea asigura demnitatea și compasiunea celor afectați de boli incurabile, persoanelor cu dizabilități, categoriilor sociale defavorizate: copiii străzii, copiii abandonați, femeile supuse violențelor, persoanele traficate, bătrâni și a altora pe care nu-i vedem, dar care există în grija asistenților sociali.
Activitatea de asistență socială se desfășoară atât în sistem public, cât și în sistem privat. Organizațiile neguvernamentale acoperă peste 49% din serviciile sociale acreditate din România asigurând protecția copilului, a familiei, îngrijirea instituțională și la domiciliu a persoanelor vârstnice, cantine sociale, adăposturi pentru persoane victime ale violenței, asistarea persoanelor cu dizabilități sau a persoanelor în situație de sărăcie.
România este încă deficitară la capitolul asistență socială, femeile victime ale violenței domestice nu au unde să se refugieze, încă mai mor mulți oameni pe stradă din cauza frigului și a lipsei de adăpost și hrană, persoanele cu dizabilități fizice sau psihice sunt închise în casa lor ca într-o închisoare, neexistând destule spații care să asigure un acces facil sau centre specializate în care acestea să poată să își îmbunătățească condiția.
Asigurarea serviciilor de asistență socială implică utilizarea de resurse materiale și financiare, dar și dragoste, dăruire și devotament din partea asistenților sociali și a voluntarilor implicați în aceste activități.
Eforturile și activitățile acestor oameni și organizații trebuie susținute și dezvoltate, fie că se desfășoară în sistem public, fie în sistem privat.
O țară trebuie să aibă grijă de cetățenii ei mai puțin norocoși, de aceea consider că proiectul de lege privind subvenționarea din fonduri publice a serviciilor sociale acordate de asociații, fundații și cultele recunoscute de lege, PLX 105/2013, aflat în dezbatere în comisiile Camerei Deputaților face o mare nedreptate serviciilor sociale asigurate în sistem privat și un mare deserviciu beneficiarilor actuali de servicii sociale subvenționate de la bugetul de stat.
Aprobarea acestui proiect de lege va conduce la un eșec în gestionarea problemelor cu care se confruntă persoanele cu dizabilități, persoanele vârstnice, persoanele asistate de ONG-urile din domeniul social, deoarece autoritățile publice locale nu sunt pregătite să asigure fondurile necesare sprijinirii acestor activități.
Nu putem risca ca, în urma sub-finanțării, acestea să-și restrângă semnificativ activitatea, urmând ca beneficiarii de servicii sociale „să ajungă pe treptele instituțiilor publice pentru ca acestea să se descurce”, știind clar că furnizorii publici de servicii sociale nu au capacitatea de a se ocupa de cei peste 12.000 de beneficiari de servicii sociale asigurate de organizațiile neguvernamentale, deoarece pentru aceștia nu se cheltuiește bani doar din subvenția acordată, ci și din alte fonduri atrase de organizații prin alte mijloace.
Consider că trebuie să se țină cont de părerea exprimată și să se includă în textul proiectului de lege a propunerilor sectorului neguvernamental, astfel încât acesta:
•Să prevadă mecanisme obligatorii de alocare de fonduri în bugetele autorităților locale pentru subvenții acordate furnizorilor privați
•Să nu instituie o durată maximă pentru finanțarea unui serviciu al unui furnizor privat (eliminarea termenului de 3 ani din proiectul de lege);
•Să mențină accesul egal la servicii sociale a tuturor cetățenilor României, prin eliminarea limitării finanțării prin subvenție numai în mediul rural;
•Să permită furnizorilor privați o flexibilitate firească și absolut necesară în găsirea de resurse suplimentare finanțării serviciilor sociale, prin eliminarea restricției destinației fondurilor din subvenție exclusiv către personalul de specialitate. 
Florica CHERECHEȘ
Deputat PNL
 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:03:38 Ora standard a Europei de Est