Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Să învățăm de la cei mari”

În cadrul parteneriatului educațional grădiniță-școală

“Să învățăm de la cei mari”

Luni (14 aprilie 2008), elevii clasei a II-a A, de la Școala cu clasele I-VIII “Dimitrie Cantemir” din Oradea, au ținut să facă bucurii copiilor de la Grădinița din Leș, în spiritul sfintelor sărbători care se apropie, Floriile și Învierea Domnului nostru Iisus Hristos.

„Uite, vine Iepurașul!”
„Ne-am obișnuit să primim. Desigur, e plăcut și comod să primești. Dar, noi trebuie să învățăm și să dăruim. Să dăruim cu aceeași bucurie cu care primim. Asta vom face noi astăzi (luni – n.n.) la Leș: vom dărui din suflet jucării, hăinuțe și încălțăminte pentru copii, ne spunea institutoarea Simona Lucaciu, înainte de plecarea din sala de clasă.
Jucăriile vor fi înmânate copiilor de la Grădinița din Leș, iar hăinuțele și încălțămintea le vom lăsa la părintele paroh să le distribuie familiilor nevoiașe din sat.”
Îmbarcați în câteva autoturisme de-ale părinților, copiii au pornit, ieri dimineață, spre Leș, bucuroși să dăruiască jucării partenerilor de proiect.
 La Grădinița din Leș, au fost primiți cu brațele deschise de directorul școlii, prof. Meninda Tănase, și cele două educatoare, Florica Pop și inst. Simona-Anca Pele - noua educatoare, coordonatorul proiectului educațional de parteneriat grădiniță-școală, intitulat ”Să învățăm de la cei mari”. Copiii au fost copleșiți de numărul mare de oaspeți și de darurile lor, iar unii, mai slabi de înger, s-au pus pe plâns. George, sensibil și firav cum e, nu și-a revenit preț de câteva minute. Narcisa, Andreea, Leti, Larisa, Krisztina, Dora, Vasilică, Andreea-2, Bianca... au primit cu bucurie gestul școlarilor orădeni.
„Scopul acestui parteneriat este de a dezvolta comunicare, dialogul dintre copiii din medii diferite, urban și rural, ne-a declarat directorul Școlii din Leș, prof. Melinda Tănase, dar și o oportunitate pentru cadrele didactice pentru a dezvolta cooperarea, schimbul de experiență, cu dascăli din unități de învățământ diferite. Iar gestul elevilor dnei institutoare Simona Lucaciu este binevenit mai cu seamă acum, în preajma sfintelor sărbători. „Dar din dar se face rai”, vorba aceea.”
Doamna directoare s-ar bucura dacă în viitor, proiectul ar cuprinde și învățământul primar (sau chiar gimnazial, de ce nu?).
La finalul întâlnirii, gazdele au întins masa și au omenit oaspeții, după care, școlarii au ieșit în curte unde s-au dat pe leagăn și s-au cățărat pe instalația de forță.
Preotul paroh Georghe Pop s-a artătat la fel de încântat de gestul orădenilor ca și educatoarele și directoarea școlii.
Calendarul activităților
De la Simona-Anca Pele, coordonatorul de proiect, aveam să aflăm calendarul complet al activităților.
Prima întâlnire de proiect a avut loc în octombrie 2007 - „Mă bucur să te cunosc!”, în decembrie - „Un Crăciun cu bucurie” (confecționare de podoabe și program de colinde), în februarie 2008 – „Carnavalul veseliei” (confecționare de măști), în martie – „Ce pot face două mâini dibace” (realizare de felicitări), acum, în aprilie – „Uite, vine Ierpurașul!” (jucării în dar pentru copii), iar următoarea (și ultima) activitate este planificată în luna  iunie - jocuri și concursuri în Orășelul copiilor din Oradea. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Să învățăm de la cei mari”.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:49 Ora standard a Europei de Est