Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului

Declarație politică

Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului

Data de 2 aprilie a fost declarată în anul 1989 de Adunarea Generală a Națiunilor Unite ca fiind Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului.

Stimați colegi,
Cu această ocazie doresc să servesc și eu scopului acestei zile, acela de a crește gradul de conștientizare a autismului la toate nivelele societății, atrăgându-vă atenția asupra acestei tulburări care afectează viața a aproximativ 30.000 de români și a familiilor lor, număr estimat de organizațiile neguvernamentale din domeniu.
Autismul este o afecțiune recunoscută relativ recent, fiind cercetată începând cu anul 1943, iar bazele diagnosticării acestei tulburări s-au pus în anul 1961, dar cauzele acesteia nu sunt încă bine cunoscute.
Și totuși terapiile dezvoltate în acești ani se dovedesc a avea rezultate, până la 47% din cazuri recuperându-se aproape total, astfel încât acestea să se poată integra cât mai bine în societate. Costurile terapeutice sunt foarte mari, fiind cuprinse între 1.000 și 2.000 de euro lunar, din care statul român decontează doar 69 lei/zi, reprezentând o oră pe zi de tratament la terapeut. Pentru a avea rezultate, terapia trebuie realizată intensiv, între 30 – 40 de ore pe săptămână, începând de la vârste cât mai mici.
Un exemplu de succes îl constituie o organizație neguvernamentală din Oradea, care lucrează cu persoane cu autism și care a reușit ca o parte dintre adulții autiști să aibă abilitatea de a se integra pe piața muncii, putând desfășura activități specifice între 2 și 4 ore pe zi. Acești adulți doresc să ducă o viață cât mai aproape de normalitate, să fie „mari”, să aibă un loc de muncă.
Eforturile pe care le fac persoanele cu autism, familiile lor și terapeuții trebuie sprijinite de noi toți, trebuie să înțelegem și să contribuim la dezvoltarea lor. Școlile trebuie să aplice programele de integrare a copiilor autiști în învățământul de masă, angajatorii să fie flexibili în relația cu persoanele autiste, să înțeleagă nevoile lor, iar statul român să finanțeze mai mult terapiile educaționale, deoarece persoanele cu autism pot fi recuperate dacă se investește de la vârste fragede în tratamentul lor specializat.
Florica CHERECHEȘ
Deputat PNL

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:07:42 Ora standard a Europei de Est