Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua internațională de conștientizare a autismului

Manifestare științifică, la CSEI Nr. 1

Ziua internațională de conștientizare a autismului

Miercuri, 2 aprilie 2014, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea a fost sărbătorită Ziua internațională de conștientizare a autismului, eveniment organizat în colaborare cu Universitatea din Oradea.

Acțiunea a reunit instituțiile partenere din două proiecte educative avizate de Inspectoratul Școlar Județean Bihor: „Voluntar în lumea pictogramelor” și „Voluntariatul - de la teorie la practică”, propuse de Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea pentru anul școlar 2013 - 2014, în colaborare cu Asociația CES - Colaborăm, Educăm, Sprijinim; Universitatea din Oradea, Facultatea de Științe Socio - Umane, Departamentul de Științe ale Educației și Departamentul de Psihologie; Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”, Oradea și Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”, Oradea.
Data de 2 aprilie marchează Ziua internațională de conștientizare a autismului, stabilită  în anul 2007 de Organizația Națiunilor Unite. În toată lumea, în jurul acestei date, organizațiile care promovează cauza persoanelor cu autism desfășoară diverse acțiuni cu scopul de a dinamiza și coagula eforturile mondiale de promovare a  unei mai bune înțelegeri a autismului și de a crește nivelul de conștientizare a publicului larg privind nevoile educaționale și sociale ale persoanelor cu autism și ale familiilor acestora.
Invitații: profesori, părinți, reprezentanți ai comunității, studenți și elevi deopotrivă, au fost primiți într-un mod inedit, propunându-li-se un mic experiment senzorial cu scopul de a înțelege și empatiza cu lumea copiilor cu autism.
Programul zilei a fost deschis de o elevă cu tulburare de spectru autist, Giulia B. din clasa a IV-a, care a încântat auditoriul cu un mini-concert la orgă.
Dna director adjunct, prof. Carmen Ilisie, a adresat un cuvânt de bun venit și a dat cuvântul invitaților speciali prezenți la eveniment:  lect. univ. dr. Karla Peter, lect. univ. dr. Kiss Julien din partea Universității din Oradea și dlui Emil Cocian - președintele Asociației SOS Autism Bihor și părinte.
Dna lect univ. dr. Daniela Roman, în calitate de responsabil al Departamentului de Psihologie pentru proiectul „Voluntariatul - de la teorie la practică”, responsabil al Comisiei de psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională a Filialei Bihor a Colegiului Psihologilor din România, dar și organizator al manifestării științifice, a subliniat semnificația acestei zile speciale pornind de la drepturile fundamentale ale copilului: „copilul cu cerințe educative speciale are dreptul la o îngrijire specială”. Apreciind importanța evenimentului, dna psiholog a concluzionat: „Evoluția societății depinde de felul în care creștem și educăm generațiile viitoare. Copiii acestei lumi sunt inocenți, vulnerabili și dependenți. Ei sunt de asemenea curioși, activi și plini de speranță. Viața lor ar trebui să fie una de bucurie și pace, de joc, învățare și creștere. Viitorul lor ar trebui modelat în armonie și cooperare. Ei ar trebui să se formeze prin lărgirea orizonturilor și dobândirea de experiență. În toate acțiunile referitoare la copii, pentru asigurarea bunăstării, interesul copilului trebuie să fie prioritar.” (Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Copilului).   
Dna Ramona Kiss, prof. psihopedagog la CSEI Nr. 1, organizator al evenimentului, a susținut o informare asupra caracteristicilor autismului, cu sprijinul dnei Liliana Vidican, profesor de educație specială la o clasă de elevi cu tulburări de spectru autist.
În încheierea primei părți, dna Teodora Pantazi, în calitate de organizator și președinte al Asociației CES și dna Lucia Popa, director al CSEI Nr. 1 au mulțumit celor prezenți pentru deschidere și interesul manifestate pentru persoanele cu dizabilități.
Activitatea a continuat cu un atelier practic, de confecționare a unor flyere albastre, culoarea asociată autismului, cu mesaje sugestive de către elevii cu autism și alte deficiențe ai școlii gazdă ajutați de studenții invitați și de elevii de la cele două licee partenere, coordonați de dna prof. Ramona Urdea și Anne Mari Sălăgean.
Pentru a face vizibil evenimentul și în comunitate, acțiunea s-a încheiat în stradă, unde copiii, elevii și studenții au împărțit fluturașii confecționați, informând trecătorii despre semnificația Zilei internaționale de conștientizare a autismului.
Lect. univ. dr. Daniela Roman
prof. psihoped. Ramona Kiss
prof. psihoped. Teodora Pantazi

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:38 Ora standard a Europei de Est