Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea semestrială a profesorilor de specialitate economică la CT „Mihai Viteazul”

Vineri, în cadrul Cercului pedagogic

Întâlnirea semestrială a profesorilor de specialitate economică la CT „Mihai Viteazul”

Vineri, 4 aprilie 2014, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea s-a desfășurat Cercul pedagogic al profesorilor de specialitate economică din învățământul preuniversitar.

La întâlnire au participat 64 de cadre didactice din 9 unități de învățământ din Oradea și județul Bihor, respectiv: Colegiul Economic „Partenie Cosma”,   Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, Colegiul Tehnic „Transilvania”, Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”,   Liceul Teologic Romano-Catolic „Szent László”, Liceul Tehnologic „Ioan Bococi”, Liceul Tehnologic Agroindustrial „Tamasi Aron” din Borș și desigur reprezentanții instituției gazdă, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”  Oradea.
Invitați la cerc au fost reprezentanții Facultății de Științe Economice, prof. univ. dr. Elena Botezat și conf. univ. dr. Dorin-Cristian Coita, directorul Departamentului de Management-Marketing.
Directorul instituției gazde, dl prof. dr. Ruben Filimon, a deschis lucrările cercului într-o notă extrem de deschisă, optimistă și de bună dispoziție, punctând într-o manieră originală obiectivele cercului, iar coordonatorul cercului, doamna prof. Simona Ardelean, director adjunct al colegiului, a prezentat noutățile legislative referitoare la învățământul profesional. Prof. ec. Raluca Șereș a făcut cunoscut demersul proiectării didactice, prezentând în PowerPoint câteva modele de proiecte didactice; la rândul lor invitații de la Universitatea din Oradea ne-au împărtășit din experiența universitară în materie de planificare didactică. Participanților li s-au distribuit documentele de planificare utilizate pentru programele de studii universitare Management și Marketing, după care s-au purtat discuții referitoare la competențe și repartizarea lor pe discipline, la obiectivele didactice cuprinse atât în planurile de învățământ, cât și la fiecare disciplină în parte.
Constituirea unui grup virtual de comunicare
Dna prof. ec. Camelia Pașca de la Colegiul Economic „Partenie Cosma” a ridicat problema practicii, subliniind dificultățile pe care le-a întâmpinat pe parcursul anilor în calitate de coordonator de practică a elevilor; a evidențiat experiențele în materie de învățământ centrat pe elev și a subliniat necesitatea examinării orale a elevilor și studenților. Coordonatorul de cerc, doamna prof. ec. Simona Ardelean, a evidențiat calitățile de profesor și coleg pe care le-a dovedit în întreaga carieră didactică dna Camelia Pașca, felicitând-o călduros, în prag de pensionare.
Membrii cercului pedagogic au convenit constituirea unui grup virtual de comunicare prin intermediul căruia profesorii de discipline economice vor fi informați referitor la noutățile din învățământul economic și profesional, dar și la alte elemente de interes didactic.
Prof. Simona Ardelean & Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Întâlnirea semestrială a profesorilor de specialitate economică la CT „Mihai Viteazul”.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:16:03 Ora standard a Europei de Est