Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prelegerea „Istoria socială a Școlii Sociologice de la București”

Miercuri, la Facultatea de Științe Socio-Umane

Prelegerea „Istoria socială a Școlii Sociologice de la București”

Departamentul de Sociologie și Asistență Socială din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea a organizat, miercuri (2 aprilie 2014) prelegerea „Istoria socială a Școlii Sociologice de la București”, susținută de dl prof. univ. dr. Zoltan Rostaș, de la Universitatea din București.

Dincolo de prelegerea în sine, evenimentul a fost așteptat cu interes și pentru prezentarea volumului: „Bișnițari, descurcăreți, supraviețuitori”, coordonat de Zoltán Rostás și Antonio Momoc, volum care „făcuse valuri prin Capitală, la lansare”, după cum spun „gurile rele”. Din nefericire, volumul nu a ajuns și la Oradea, miercuri, spre dezamăgirea multora. În schimb, cei prezenți au avut parte de reviste speciale, dedicate sociologiei interbelice: Sociologie
Românească, Transilvania, Sfera Politicii  și Revista Română de Sociologie.
În deschiderea evenimentului, doamna prof. univ. dr. Floare Chipea, decanul facultății, l-a prezentat pe distinsul invitat drept „un sociolog de excepție”.
„Participăm astăzi (miercuri, 2 aprilie – n.n.) la un moment istoric pentru sociologie, în sensul că avem în mijlocul nostru o personalitate culturală, științifică, un sociolog de excepție, în primul rând pentru faptul că și-a dedicat întreaga viață și activitate științifică școlii sociologice de la București, iar în momentul de față este cel mai valoros specialist în viață în domeniul sociologiei orale”, a spus doamna decan Floare Chipea.
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:16 Ora standard a Europei de Est