Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cuvânt și artă pentru tinerii cu CES prin IT”

Joi, la CCD, a fost lansată cartea

„Cuvânt și artă pentru tinerii cu CES prin IT”

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor și Universitatea Creștină Partium a organizat miercuri, 9 aprilie 2014, dezbaterea cu tema: „Tehnici de stimulare a creativității; ieșirea din rutina didactică”.

În cadrul simpozionului, dna prof. metodist Elena Maria Erdeli, în calitate de coordonator de proiect, a lansat cartea „Cuvânt și artă pentru tinerii cu CES prin IT”, ca produs final al proiectului Comenius derulat, intitulat „Ways via IT”, „Word and Art for Young Students via IT”.
Dezbaterea temei creativității a fost încadrată de directorul CCD, dna prof. drd. Carmen Bodiu, în seria de activități propuse cadrelor didactice în cadrul proiectului „Magia cuvântului”, iar cartea a fost cotată ca un exemplu de bune practici. Despre ieșirea din rutină prin creativitate a vorbit dl conf. univ. dr. Dan Horațiu Popescu de la Universitatea Creștină Partium, moderator al evenimentului; în ton cu tema, domnia sa i-a provocat pe cei prezenți la un mic „test” de creativitate, îndemnându-i să găsească în fiece lecție un moment, măcar cinci minute, pentru stimularea creativității elevilor.
După vizionarea filmulețului (cuprinzând secvențe din derularea proiectului), dna prof. Elena Erdeli a prezentat în sinteză „proiectul de suflet creat special pentru niște copii speciali - copiii cu CES; în această idee, m-am întrebat: cum aș putea să ajung mai bine la sufletele lor? Prin cuvânt și artă, mi-am zis, în acel moment și astfel am acționat. În derularea proiectului, am colaborat  foarte bine cu o școală specială din Ungaria, iar cartea oferă informații despre obiectivele proiectului, activitățile derulate pe parcursul celor doi ani (2012-2014), produsele proiectului și ceea ce este mai special pentru noi, cadrele didactice, cartea prezintă aspecte specifice sistemului de învățământ din România și Ungaria, cu accent pe metodele, strategiile didactice utilizate în activitățile din aria curriculară IT și artă”, a precizat coordonatorul de proiect.
În cadrul dezbaterilor ce au urmat, cei prezenți au împărtășit din experiența didactică la clasă pentru stimularea creativității elevilor.
Ovidiu Dan 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 16:19:21 Ora standard a Europei de Est