Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a

Joi, la Căminul Cultural din Oșorhei,

Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a

Joi, 10 aprilie 2014, la Căminul Cultural din Oșorhei, s-a desfășurat ediția a III-a a proiectului județean „Tradiții folclorice între trecut și modernitate”, derulat de Școala Gimnazială Nr. 1 din Oșorhei (director, prof. Adriana Indrie), în parteneriat cu șapte școli gimnaziale din Calea Mare, Husasău de Criș, Ineu, Răbăgani, Roșia, Săcădat și Þețchea.

Evenimentul a fost onorat de prezența oficialităților locale, dl primar Ioan Pop și dl viceprimar Ioan Gligor și a inspectorului școlar din teritoriu, dna prof. Felicia Ianța. Manifestarea a fost deschisă de directorul școlii și responsabilul de proiect, dna prof. Adriana Indrie.   
„Proiectul caută să îmbine interculturalitatea cu promovarea valorilor tradiționale românești, propunându-și o reîmprospătare a memoriei colective în ceea ce privește aceste tradiții. Frumusețea portului popular românesc, obiceiurile etnografice și folclorice, tradițiile religioase, care, paradoxal, rămân necunoscute generației tinere. Chiar dacă lumea satului românesc îmbină mediul de trai al unei generații aflate în puterea vârstei, cu cea a unei generații tinere, trecutul și tradițiile românești nu mai sunt promovate, sunt uitate ori desconsiderate. Elevii au putut astfel să intre în contact direct cu tradițiile satelor și ale regiunii din care provin, pot să participe la aceste obiceiuri, luând cunoștință de trecutul comunității din care se trag. Prin interculturalitate, își pot regăsi obiceiuri și tradiții populare caracteristice zonei istorice Crișana, promovându-și astfel propriile valori, dar  și preluând altele noi.
Am dorit să se cunoască valoarea satului românesc, obiceiurile și tradițiile din Vestul României și a altor regiuni din țară La actuala ediție, ne-am axat pe expoziție de picturi și icoane pe sticlă, realizate de elevi, a unor obiecte și meșteșuguri legate de ocupații românești din gospodăria tradițională; reprezentanții echipajelor au prezentat meșteșug, obiect sau obicei tradițional din gospodăria românească”, ne-a spus coordonatorul de proiect, prof. dr. Claudia Tișe.
Al treilea punct în concurs a constat în susținerea pe scenă a unui momentul  artistic, legat de tradiția practicată în (satul sau) comuna reprezentată. În această idee, pe scenă au fost prezentate: obiceiuri specifice, dansuri populare, scenete tematice, precum și pricesne, dacă tot suntem înaintea sfintelor sărbători de Paște.
La actuala ediția au participat elevi și cadre didactice de la Școala Gimnazială  Nr. 3 Calea Mare, Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș, Școala Gimnazială „Puiu Sever” Ineu, școlile gimnaziale nr. 1 din Oșorhei, Răbăgani, Roșia și Săcădat și Școala Gimnazială Nr. 2 Þețchea.
Spectacolul a fost diversificat, pornind de la obiceiuri tradiționale (Prinsul suratelor, Lioara și Turca),  la șezători și momente artistice, dansuri populare, precum și o parodie care a îmbinat tradiția cu umorul și modernismul prezent în showurile de televiziune. S-a expus furca și fuiorul, roata de tors, brodatul, războiul de țesut, meșteșugul împletirii paielor și nuielelor.
Clacă de tors
Echipajul de la Școala Gimnazială Nr.3 Calea Mare, comuna Lăzăreni, coordonat de dna prof. Cristina Bota și Oana Burle, a prezentat clacă de tors; alături de găzdoaia Teodora Pintea, au venit la clacă șapte clăcășițe, cu furci de tors cu roată; tot Teodora a prezentat în fața juriului meșteșugul și obiectele expuse la standul lor: furcă cu roată, socală, darac, spată, fus, caier, voșalău, suveică, lampă cu feștilă, iar Larisa Popa a expus icoane.   
Buchet de pricesne „La tine vin, Măicuță
Copiii din Husasău de Criș au fost însoțiți de dna prof. Ioana Miron. Andreea Drugaș a explicat meșteșugul țesutului, cum se utilizează socala și suveica și rolul lor la țesut. Diana Gheran a demonstrat pe socală. Șapte fete (Bobuș Anamaria, Tocai Bianca, Bucur Mihaela, Drugaș Camelia, Avram Antonia, Gheran Diana și Drugaș Andreea) au interpretat un buchet de pricesne: La tine vin, Măicuță, Duminica de Florii, Sub o salcie pletoasă, Cruce sfântă părăsită. „La biserica din sat, ele le cântă împreună cu părintele paroh Ioan Ghitea”, a ținut să precizeze dna prof. Ioana Miron.
Șezătoare tradițională
Școala Gimnazială Nr. 1 Oșorhei a prezentat o șezătoare tradițională românească din regiunea Crișului Repede, în care replicile umoristice au fost completate de cântece populare, zicători din zonă și un dans tradițional din regiune. Șezătoarea a fost pusă în scenă de prof. Franciac Ana (director adjunct al școlii), prof.  Þoca Amalia, Romina Nemeș și Negruț Valerica. Expoziția de obiecte tradiționale  și meșteșuguri a fost realizată cu ajutorul elevilor de prof. dr. Claudia Tișe. A fost prezentat meșteșugul făuririi zgardei ca parte de decor tradițional al portului popular românesc. Icoanele pictate au fost coordonate de prof. Fekete Nausica. „Modernismul nu exclude tradiția. Folclorul este un mod de viață prin care  trecutul rămâne prezent în viața noastră, un model care ne oferă educație și prin care putem să devenim mai buni”, susține coordonatorul de proiect, prof. dr. Claudia Tișe.
Sceneta Zahail
Reprezentanții ciclului primar de la Școala Gimnazială „Puiu Sever” din Ineu au prezentat pe scenă sceneta Zahail; au interpretat: Kondor Andreea, Buciu Vanessa, Mendea Vlad, Harț Andreea, Sărăcuț Denisa, Gherghel Tudor; ei au fost coordonați de prof. Mariana Micloș, Kecskes Gabriela, Suciu Petronela și Karacsony Zoița.
La Răbăgani, obiceiul cu Turca
Elevii din Răbăgani, îndrumați de prof. Adela Petriș, Ionuț Stanciu și Mirela Iancu, au prezentat un recital de pricesne („Iisus al meu Mântuitor”, „La Tine vin” și „De mult, Iisuse”), solist Emanuela Sferle, un obicei local specific: Turca (iar Cosmin Pașca a alduit colacul), dansuri populare și o masă cu obiecte tradiționale: lămpaș, socală, furcă la picior cu roată, vârtelniță cu coarne, farfurii și oale din lut.
Obiceiuri la Roșia: Prinsul suratelor și Lioara
Reprezentanții Școlii Gimnaziale din Roșia, coordonați de prof. Florentin Ciuhandu și Gheorghe David, au prezentat pe scenă obiceiurile Prinsul suratelor și Lioara; două pricesne (Avem o țară și Mama), solistă, Andreea Zăvoian, iar ca obiecte tradiționale, au prezentat pieptenele de câlți și socala (Petruța Tirla a prezentat socala).
Bianca Drăgușanu s-a măritat la Săcădat   
Putem spune că Săcădatul ne-a șocat mereu cu câte ceva!
Acum au adus-o pe Bianca Drăgușanu care s-a măritat la Săcădat… cu un cioban!
Parodia (Nuntă cu un final neașteptat) a prins la micii spectatori care s-au distrat de minune; în rolurile cheie: primarul Vanghelie – Cornea Cosmin, Bianca – o fetiță (actriță) totală: Jurca Denisa, Victor Slav – Chiricuță Antonio, Adi Cristea – Zlibuț Ionuț, Coco Păun – Szilagyi Timotei; dansatori: Munteanu Denisa, Mate Alexandra, Sime Raluca, Ciabrun Adona. La prezentarea meșteșugului, Andreea Trifa (olimpică la geografie, calificată pentru etapa națională) ne-a arătat ce a cusut pe procouțe (preșuri) și ștergare. Ea a învățat meșteșugul de la bunica Ana. Camelia Ciabrun, talentată la pictură, a adus două icoane pe sticlă (Blândul păstor și Maica Domnului cu Iisus în brațe); echipajul de la Săcădat a fost coordonat de doamnele prof. Maria Sime și Nicoleta Mocan.
Scenetă de Paște la Þețchea
Copiii din Þețchea, îndrumați de prof. Mariana Marina și Florian Victor Irimescu,  au pus în scenă Învierea Domnului; au recitat poezii de Paști (Adrian Ionuț Bogdan, Varga Emilia Florentina, Torok Adalbert) și au interpretat pricesne (Hristos a înviat! Să faci, o, Isuse din inima mea), au expus icoane pe sticlă: Bogdan Adrian și Maria Zirbău; meșteșugul de Florii, Intrarea Domnului în Ierusalim, a fost prezentat de Andreea Maria Bogdan.
„Se pot face lucruri minunate!
Juriul celei de-a III-a ediții a fost alcătuit din: dna inspector școlar Felicia Ianța, prof. Adriana Indrie, directorul școlii și responsabil de proiect, prof. Bianca Bulgaru și Laura Pop, înv. Dana Incze și Florina Ducu, precum și eleva Camelia Mercea.
Înainte de înmânarea premiilor, președintele juriului, dna inspector școlar Felicia Ianța, ne-a declarat: „Am văzut la acest adevărat festival al tradițiilor, obiceiurilor și meșteșugurilor că se pot face lucruri minunate cu elevi talentați și dascăli motivați. Apreciez eforturile depuse, dăruirea și priceperea copiilor, dar  și implicarea responsabilă și eficientă a cadrelor didactice”.
Premiile acordate
locul I - Școala Gimnazială Nr.1 Oșorhei
loc.II - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
loc.III - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
Mențiuni: Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș, Școala Gimnazială „Puiu Sever” Ineu de Criș, Școala Gimnazială Nr.1 Roșia, Școala Gimnazială Nr.1 Săcădat, Școala Gimnazială Nr.2 Þețchea
La icoane
Locul I -   Ciabrun Camelia - Școala Gimnazială Nr.1 Săcădat
locul II - Popa Larisa - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
locul III - Zirbău Maria - Școala Gimnazială Nr. 2 Þețchea
Mențiune - Molnar Eniko - Școala Gimnazială Nr.1 Oșorhei
La meșteșuguri
Locul I - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
locul II -  Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat
locul III - Școala Gimnazială Nr. 1 Oșorhei
Premiul  special  al  juriului pentru interpretare
Drugaș Andreea  - Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș
Zăvoianu Andreea -  Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia
Pașca Cosmin - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Sferle Emanuela - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Premiul  special  al  juriului la dansuri populare - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Premiul  special  al  juriului pentru autenticitate costume
Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Școala Gimnazială Nr.1 Roșia
Să mai spunem că și doamna inspector școlar Felicia Ianța a fost răsplătită cu un Premiu special (dar și presa).
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (118 poze), accesați Galeria foto: Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 13:39:14 Ora standard a Europei de Est