Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a

Joi, la Căminul Cultural din Oșorhei,

Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a

Joi, 10 aprilie 2014, la Căminul Cultural din Oșorhei, s-a desfășurat ediția a III-a a proiectului județean „Tradiții folclorice între trecut și modernitate”, derulat de Școala Gimnazială Nr. 1 din Oșorhei (director, prof. Adriana Indrie), în parteneriat cu șapte școli gimnaziale din Calea Mare, Husasău de Criș, Ineu, Răbăgani, Roșia, Săcădat și Þețchea.

Evenimentul a fost onorat de prezența oficialităților locale, dl primar Ioan Pop și dl viceprimar Ioan Gligor și a inspectorului școlar din teritoriu, dna prof. Felicia Ianța. Manifestarea a fost deschisă de directorul școlii și responsabilul de proiect, dna prof. Adriana Indrie.   
„Proiectul caută să îmbine interculturalitatea cu promovarea valorilor tradiționale românești, propunându-și o reîmprospătare a memoriei colective în ceea ce privește aceste tradiții. Frumusețea portului popular românesc, obiceiurile etnografice și folclorice, tradițiile religioase, care, paradoxal, rămân necunoscute generației tinere. Chiar dacă lumea satului românesc îmbină mediul de trai al unei generații aflate în puterea vârstei, cu cea a unei generații tinere, trecutul și tradițiile românești nu mai sunt promovate, sunt uitate ori desconsiderate. Elevii au putut astfel să intre în contact direct cu tradițiile satelor și ale regiunii din care provin, pot să participe la aceste obiceiuri, luând cunoștință de trecutul comunității din care se trag. Prin interculturalitate, își pot regăsi obiceiuri și tradiții populare caracteristice zonei istorice Crișana, promovându-și astfel propriile valori, dar  și preluând altele noi.
Am dorit să se cunoască valoarea satului românesc, obiceiurile și tradițiile din Vestul României și a altor regiuni din țară La actuala ediție, ne-am axat pe expoziție de picturi și icoane pe sticlă, realizate de elevi, a unor obiecte și meșteșuguri legate de ocupații românești din gospodăria tradițională; reprezentanții echipajelor au prezentat meșteșug, obiect sau obicei tradițional din gospodăria românească”, ne-a spus coordonatorul de proiect, prof. dr. Claudia Tișe.
Al treilea punct în concurs a constat în susținerea pe scenă a unui momentul  artistic, legat de tradiția practicată în (satul sau) comuna reprezentată. În această idee, pe scenă au fost prezentate: obiceiuri specifice, dansuri populare, scenete tematice, precum și pricesne, dacă tot suntem înaintea sfintelor sărbători de Paște.
La actuala ediția au participat elevi și cadre didactice de la Școala Gimnazială  Nr. 3 Calea Mare, Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș, Școala Gimnazială „Puiu Sever” Ineu, școlile gimnaziale nr. 1 din Oșorhei, Răbăgani, Roșia și Săcădat și Școala Gimnazială Nr. 2 Þețchea.
Spectacolul a fost diversificat, pornind de la obiceiuri tradiționale (Prinsul suratelor, Lioara și Turca),  la șezători și momente artistice, dansuri populare, precum și o parodie care a îmbinat tradiția cu umorul și modernismul prezent în showurile de televiziune. S-a expus furca și fuiorul, roata de tors, brodatul, războiul de țesut, meșteșugul împletirii paielor și nuielelor.
Clacă de tors
Echipajul de la Școala Gimnazială Nr.3 Calea Mare, comuna Lăzăreni, coordonat de dna prof. Cristina Bota și Oana Burle, a prezentat clacă de tors; alături de găzdoaia Teodora Pintea, au venit la clacă șapte clăcășițe, cu furci de tors cu roată; tot Teodora a prezentat în fața juriului meșteșugul și obiectele expuse la standul lor: furcă cu roată, socală, darac, spată, fus, caier, voșalău, suveică, lampă cu feștilă, iar Larisa Popa a expus icoane.   
Buchet de pricesne „La tine vin, Măicuță
Copiii din Husasău de Criș au fost însoțiți de dna prof. Ioana Miron. Andreea Drugaș a explicat meșteșugul țesutului, cum se utilizează socala și suveica și rolul lor la țesut. Diana Gheran a demonstrat pe socală. Șapte fete (Bobuș Anamaria, Tocai Bianca, Bucur Mihaela, Drugaș Camelia, Avram Antonia, Gheran Diana și Drugaș Andreea) au interpretat un buchet de pricesne: La tine vin, Măicuță, Duminica de Florii, Sub o salcie pletoasă, Cruce sfântă părăsită. „La biserica din sat, ele le cântă împreună cu părintele paroh Ioan Ghitea”, a ținut să precizeze dna prof. Ioana Miron.
Șezătoare tradițională
Școala Gimnazială Nr. 1 Oșorhei a prezentat o șezătoare tradițională românească din regiunea Crișului Repede, în care replicile umoristice au fost completate de cântece populare, zicători din zonă și un dans tradițional din regiune. Șezătoarea a fost pusă în scenă de prof. Franciac Ana (director adjunct al școlii), prof.  Þoca Amalia, Romina Nemeș și Negruț Valerica. Expoziția de obiecte tradiționale  și meșteșuguri a fost realizată cu ajutorul elevilor de prof. dr. Claudia Tișe. A fost prezentat meșteșugul făuririi zgardei ca parte de decor tradițional al portului popular românesc. Icoanele pictate au fost coordonate de prof. Fekete Nausica. „Modernismul nu exclude tradiția. Folclorul este un mod de viață prin care  trecutul rămâne prezent în viața noastră, un model care ne oferă educație și prin care putem să devenim mai buni”, susține coordonatorul de proiect, prof. dr. Claudia Tișe.
Sceneta Zahail
Reprezentanții ciclului primar de la Școala Gimnazială „Puiu Sever” din Ineu au prezentat pe scenă sceneta Zahail; au interpretat: Kondor Andreea, Buciu Vanessa, Mendea Vlad, Harț Andreea, Sărăcuț Denisa, Gherghel Tudor; ei au fost coordonați de prof. Mariana Micloș, Kecskes Gabriela, Suciu Petronela și Karacsony Zoița.
La Răbăgani, obiceiul cu Turca
Elevii din Răbăgani, îndrumați de prof. Adela Petriș, Ionuț Stanciu și Mirela Iancu, au prezentat un recital de pricesne („Iisus al meu Mântuitor”, „La Tine vin” și „De mult, Iisuse”), solist Emanuela Sferle, un obicei local specific: Turca (iar Cosmin Pașca a alduit colacul), dansuri populare și o masă cu obiecte tradiționale: lămpaș, socală, furcă la picior cu roată, vârtelniță cu coarne, farfurii și oale din lut.
Obiceiuri la Roșia: Prinsul suratelor și Lioara
Reprezentanții Școlii Gimnaziale din Roșia, coordonați de prof. Florentin Ciuhandu și Gheorghe David, au prezentat pe scenă obiceiurile Prinsul suratelor și Lioara; două pricesne (Avem o țară și Mama), solistă, Andreea Zăvoian, iar ca obiecte tradiționale, au prezentat pieptenele de câlți și socala (Petruța Tirla a prezentat socala).
Bianca Drăgușanu s-a măritat la Săcădat   
Putem spune că Săcădatul ne-a șocat mereu cu câte ceva!
Acum au adus-o pe Bianca Drăgușanu care s-a măritat la Săcădat… cu un cioban!
Parodia (Nuntă cu un final neașteptat) a prins la micii spectatori care s-au distrat de minune; în rolurile cheie: primarul Vanghelie – Cornea Cosmin, Bianca – o fetiță (actriță) totală: Jurca Denisa, Victor Slav – Chiricuță Antonio, Adi Cristea – Zlibuț Ionuț, Coco Păun – Szilagyi Timotei; dansatori: Munteanu Denisa, Mate Alexandra, Sime Raluca, Ciabrun Adona. La prezentarea meșteșugului, Andreea Trifa (olimpică la geografie, calificată pentru etapa națională) ne-a arătat ce a cusut pe procouțe (preșuri) și ștergare. Ea a învățat meșteșugul de la bunica Ana. Camelia Ciabrun, talentată la pictură, a adus două icoane pe sticlă (Blândul păstor și Maica Domnului cu Iisus în brațe); echipajul de la Săcădat a fost coordonat de doamnele prof. Maria Sime și Nicoleta Mocan.
Scenetă de Paște la Þețchea
Copiii din Þețchea, îndrumați de prof. Mariana Marina și Florian Victor Irimescu,  au pus în scenă Învierea Domnului; au recitat poezii de Paști (Adrian Ionuț Bogdan, Varga Emilia Florentina, Torok Adalbert) și au interpretat pricesne (Hristos a înviat! Să faci, o, Isuse din inima mea), au expus icoane pe sticlă: Bogdan Adrian și Maria Zirbău; meșteșugul de Florii, Intrarea Domnului în Ierusalim, a fost prezentat de Andreea Maria Bogdan.
„Se pot face lucruri minunate!
Juriul celei de-a III-a ediții a fost alcătuit din: dna inspector școlar Felicia Ianța, prof. Adriana Indrie, directorul școlii și responsabil de proiect, prof. Bianca Bulgaru și Laura Pop, înv. Dana Incze și Florina Ducu, precum și eleva Camelia Mercea.
Înainte de înmânarea premiilor, președintele juriului, dna inspector școlar Felicia Ianța, ne-a declarat: „Am văzut la acest adevărat festival al tradițiilor, obiceiurilor și meșteșugurilor că se pot face lucruri minunate cu elevi talentați și dascăli motivați. Apreciez eforturile depuse, dăruirea și priceperea copiilor, dar  și implicarea responsabilă și eficientă a cadrelor didactice”.
Premiile acordate
locul I - Școala Gimnazială Nr.1 Oșorhei
loc.II - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
loc.III - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
Mențiuni: Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș, Școala Gimnazială „Puiu Sever” Ineu de Criș, Școala Gimnazială Nr.1 Roșia, Școala Gimnazială Nr.1 Săcădat, Școala Gimnazială Nr.2 Þețchea
La icoane
Locul I -   Ciabrun Camelia - Școala Gimnazială Nr.1 Săcădat
locul II - Popa Larisa - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
locul III - Zirbău Maria - Școala Gimnazială Nr. 2 Þețchea
Mențiune - Molnar Eniko - Școala Gimnazială Nr.1 Oșorhei
La meșteșuguri
Locul I - Școala Gimnazială Nr. 3 Calea Mare
locul II -  Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat
locul III - Școala Gimnazială Nr. 1 Oșorhei
Premiul  special  al  juriului pentru interpretare
Drugaș Andreea  - Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș
Zăvoianu Andreea -  Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia
Pașca Cosmin - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Sferle Emanuela - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Premiul  special  al  juriului la dansuri populare - Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Premiul  special  al  juriului pentru autenticitate costume
Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
Școala Gimnazială Nr.1 Roșia
Să mai spunem că și doamna inspector școlar Felicia Ianța a fost răsplătită cu un Premiu special (dar și presa).
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (118 poze), accesați Galeria foto: Tradiții folclorice între trecut și modernitate - ediția a III-a.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:24:03 Ora standard a Europei de Est