Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Școala altfel”, total schimbată, la Husasău de Criș

Implicare, armonie, bucurie!

„Școala altfel”, total schimbată, la Husasău de Criș

Programul „Școala altfel” cu tema „Să știi mai multe, să fii mai bun!” (7 - 11 aprilie 2014) a însemnat pentru elevii de la Școala Gimnazială Nr. 2 Husasău de Criș desfășurarea mai multor activități în care s-au implicat cu entuziasm, un motiv în plus de a se apropia de tot ceea ce înseamnă școală.

Sub îndrumarea doamnelor învățătoare și profesoare, s-au realizat diferite tipuri de activități: cultural-artistice, de educație ecologică și pentru sănătate, dar și  artistico-plastice.
Clasele primare, sub îndrumarea doamnelor învățătoare Cristian Ortanța, Rus Cristina, Sîrb Angela, Ciucle Adriana și Iuhasz Ana,  au desfășurat activități de igienizare în sala de clasă, în curtea școlii și în împrejurimi, astfel încât acestea să-și recapete aspectul plăcut și estetic. Înarmați cu răbdare și cu ustensilele necesare, ei s-au apucat de treabă de la primele ore ale dimineții, exprimându-și mulțumirea și încântarea că pot participa la această activitate și că munca în echipă este plăcută. Rezultatul a fost unul pe măsura așteptărilor: curtea școlii și împrejurimile au căpătat un aspect curat și îngrijit.
Marți, 8 aprilie, s-a desfășurat proiectul  „Stop, Violența!”  activitate care s-a desfășurat cu implicarea Poliției Locale Ineu. S-au discutat probleme legate de violență: cauzele violenței, violența în familie și în școală, consecințele violenței asupra dezvoltării copiilor și  prevenirea violenței în școală.
O altă activitate apreciată de elevi a fost vizionarea de filme educative și distractive, potrivit vârstei lor, pentru educarea unor comportamente, acasă, pe stradă sau la școală. 
În spiritul proiectului național „Viața”, conștientizând importanța exercițiilor fizice pentru o dezvoltare armonioasă, domnul profesor de educație fizică, Madar Florin, a organizat întreceri sportive. Plini de voie bună, elevii au participat la: ștafetă, aruncarea cu mingea, rotirea cercului și alergări.
Tot în această săptămână binecuvântată, micii artiști au încondeiat și pictat ouă de Paște în tehnici diferite, au realizat ornamente și felicitări specifice, promovând semnificația sărbătorilor pascale.
Vineri, 11 aprilie, cu ajutorul doamnelor învățătoare au pregătit diferite produse culinare pe bază de fructe cu scopul formării deprinderilor de igienă alimentară, și respectării unor reguli simple de viață sănătoasă.  
Sub îndrumarea doamnelor profesoare, clasele de gimnaziu, pe lângă activitățile desfășurate în parteneriat cu clasele primare, au organizat un concurs de cultură generală, au făcut o vizită în împrejurimi  și au luat parte la întrecerile sportive desfășurate la nivel de comună. La concursul de cultură generală, fiecare clasă a fost reprezentată de câte un echipaj. Întrebările, din mai multe discipline, au fost pregătite de către doamnele prof. Radu Sanda, Miron Ioana, Lazăr Ioana și Bughiu Ramona.
De un interes deosebit s-au bucurat meciurile de  handbal și de fotbal de la Școala Gimnazială Nr. 2 din Husasău de Criș, Școala Gimnazială Nr. 1 din  Botean și Școala Gimnazială „Puiu Sever” din Ineu.
Săptămâna „Școala altfel” s-a încheiat cu o vizită în împrejurimi, urmată de un picnic, unde elevii noștri au avut ocazia să aplice regulile de comportament civilizat însușite. Au mâncat, s-au jucat, s-au distrat, iar la plecare au lăsat natura curată, arătând că lor le pasă de mediul înconjurător, un bun al tuturor!
Dincolo de valențele instructiv-educative, activitățile au favorizat și  dezvoltat relații de prietenie, și bună conviețuire între elevi și au întărit parteneriatul  școală – familie –comunitate.
Reporter special,
Prof. Cristina Rus
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Școala altfel”, total schimbată, la Husasău de Criș. 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:24:54 Ora standard a Europei de Est