Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

165 de elevi din trei licee orădene au petrecut o zi în „umbra” unui angajat

La a XII-a ediție Job Shadow Day,

165 de elevi din trei licee orădene au petrecut o zi în „umbra” unui angajat

Programul internațional de orientare profesională Job Shadow Day, aflat la a XII-a ediție, și derulat de organizația Junior Achievement România, cu sprijinul comunităților educaționale și de afaceri din toată țara, vine în ajutorul viitorilor absolvenți de liceu.

Petrecând o zi la locul de muncă dorit, tinerii au șansa să observe care sunt principalele responsabilități și abilități necesare și să găsească mai ușor răspunsuri la întrebările legate de viitoarea profesie. La rândul lor, angajatorii pot afla mai multe despre așteptările și pregătirea tinerilor de liceu, putând să contribuie activ la formarea lor profesională timpurie.
Joi, 10 aprilie 2014, 165 de elevi din trei colegii orădene (Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”, Colegiul Național „Mihai Eminescu” și Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” Oradea) au mers în shadowing la 67 de instituții și companii din Oradea și localitățile învecinate.
Activitatea Job Shadow Day/Parteneri pentru o zi este un program de parteneriat între comunitatea de afaceri și mediul educațional, destinat facilitării accesului tinerei generații la un loc de muncă.
Programul se adresează elevilor claselor a XI-a și a XII-a și a pornit de la ideea de a oferi elevilor o imagine reală asupra comunității de afaceri și a viitorului loc de muncă vizat, prin implicarea activă a acestora în lumea reală a companiilor, a economiei de piață. Parteneri pentru o zi a însemnat vizita elevilor în diferite companii sau instituții. Astfel, elevii au devenit pentru o zi „umbra” uneia dintre persoanele angajate la companiile partenere ale programului, putând dobândi o mai bună perspectivă despre ceea ce presupun anumite joburi din ramura pe care și-au ales-o, despre responsabilități și munca în echipă.  
Cele mai dorite meserii de anul acesta au fost: profesor, manager, polițist, contabil și educatoare.
„Ne dorim ca Job Shadow să devină o practică obișnuită a angajatorilor care își înțeleg rolul de investitori în educația și formarea tinerilor. O zi în care un licean ia contact cu mediul de afaceri sau instituțional, și observă ce se întâmplă într-o zi de muncă din punct de vedere al responsabilităților, al relațiilor dintre colegi și al relației cu clientul este o zi câștigată pentru toată lumea: elevi, angajați, profesori și părinți”, declară Daniela Staicu, Marketing & Communication Manager la Junior Achievement România.
Programul Job Shadow Day se adresează și elevilor din clasele 0-X, aceștia petrecând o zi de lucru la locul de muncă al unuia dintre părinți. În acest an, la program au participat peste 28.000 de elevi (6-19 ani) din 200 de localități din toată țara.
Activitatea de shadowing se va încheia în 25 aprilie, cu o ceremonie organizată la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea, festivitate la care sunt invitați să participe toți elevii și reprezentanții companiilor și instituțiilor participante în Job Shadow Day 2014.
Prof. ec. Ardelean Simona,
director adjunct al Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: 165 de elevi din trei licee orădene au petrecut o zi în „umbra” unui angajat .

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:15:15 Ora standard a Europei de Est