Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Și școala a răsunat de glasuri de copii și pricesne…

În cadrul proiectului educativ zonal „Datini și tradiții pascale”

Și școala a răsunat de glasuri de copii și pricesne…

Joi, 10 aprilie 2014, când la Beiuș e sărbătoarea Târgului săptămânal, Colegiul Național ,,Samuil Vulcan” și-a deschis porțile pentru a primi copiii din Þara Beiușului la a patra ediție a concursului “Păstrătorii suntem noi”, din cadrul proiectului educativ zonal „Datini și tradiții pascale”.

Activitățile desfășurate au antrenat elevi gimnaziști și cadre didactice care au conștientizat importanța cunoașterii, conservării și transmiterii generațiilor de copii și tineri a frumoaselor tradiții de Paști din Zona Beiușului.
Partenerii noștri din acest an au venit de la: Școala Gimnazială Nr. 1 Buntești, Școala Gimnazială „Viorel Horj” din Drăgănești, Școala Gimnazială Nr. 1 Budureasa, Școala Gimnazială Nr. 1 Curățele, Școala Gimnazială Nr. 1 Rieni, Școala Gimnazială Nr. 1 Căbești,  Școala Gimnazială Nr. 1 Remetea, Școala Gimnazială Nr. 1 Lazuri de Beiuș, Casa de Cultură „Ioan Ciordaș” Beiuș.
Fiecare echipaj de la școlile partenere și din fiecare clasă de gimnaziu a Colegiului Național „Samuil Vulcan” a realizat un stand de prezentare a zonei din care provine, cu accent pe tradițiile pascale. Lucrările, realizate exclusiv de elevi, au evidențiat talente literare, plastice, muzicale, abilități meșteșugărești, toate valorificând potențialul creativ și imaginația elevilor, dezvoltând abilități de comunicare estetică, lingvistică, de lucru în echipă.
Icoane, ouă încondeiate, desene și picturi tematice pe sticlă, afișe, felicitări, creații literare, obiecte din lut, lemn, ceramică, împletituri etc. au evidențiat imaginația elevilor în exprimarea artistică, toate fiind analizate cu atenție și competență de un juriu al elevilor, coordonat de dl. profesor Cătălin Iagăr.
De o atenție sporită din partea participanților și a întregii asistențe s-au bucurat prezentările de costume populare românești și ungurești. A impresionat frumusețea straielor, dar și stăruința cu care fiecare copil a susținut detaliile portului din satele lor.
De menționat strădania copiilor de a deprinde arta încondeierii ouălor, demonstrată în timpul concursului.  Fiecare stand a adus în fața publicului și a juriului exponate cu motive tradiționale  măiestrit lucrate, astfel încât, la această probă, fiecare echipaj a obținut premiul I.
Premii și diplome au adus zâmbete și fericire pe fața fiecărui copil, a fiecărui cadru didactic. Și mai mult s-au bucurat de vizitarea Colecției de folclor „Plai Românesc” a școlii gazdă, de vizitarea colegiului și de schimbul de impresii de la Masa prieteniei.
Lucrările tuturor elevilor au fost reunite într-o expoziție tematică, aceasta bucurându-se deja de numeroși vizitatori.
Doamna profesor Florentina Hora, inițiatoarea și coordonatoarea proiectului, a apreciat seriozitatea cu care partenerii s-au implicat în realizarea activității, respectând tematica propusă. Consideră că proiectul și-a atins finalitățile, materialele realizate punând foarte bine în evidență tradițiile Sărbătorilor Pascale ale satelor din Þara Beiușului.
Dorința elevilor de a participa și la edițiile viitoare subliniază necesitatea unui astfel de proiect educativ deoarece frumusețea și complexitatea tradițiilor de Paști trebuie cunoscută de toate generațiile.
A consemnat prof. Elena Ojică
Foto: Ștefania Tripe
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Și școala a răsunat de glasuri de copii și pricesne…

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:18:41 Ora standard a Europei de Est