Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tabăra de dezvoltare personală „EU pot!”

Jurnal: Prima tabără a ștrumfilor

Tabăra de dezvoltare personală „EU pot!”

Ziua I, marți, 8 aprilie 2014. Cu mari emoții (e prima ieșire fără părinți), dar cu nespusă bucurie, ștrumfii, însoțiți de părinți, s-au întâlnit în Gara Oradea cu doamna învățătoare, gata de prima expediție din viața lor de școlari.

A fost interesantă călătoria cu personalul Oradea - Șuncuiuș. Pe drum, buna dispoziție a fost la ea acasă. Am ajuns cu bine la destinație. Părinții (ne-au fost alături încă de la începutul planificării acestei activități extrașcolare) ne-au însoțit pe tren, iar la destinație ne-au luat din bagaje ca să putem desfășura prima activitate sportivă - mers pe jos 2 km până la Pensiunea „Casa Bucătarului”. Vremea a fost minunată! Ne-am cazat, am repetat regulamentul de tabără și am luat în curtea pensiunii a doua gustare de acasă. A urmat o drumeție pe platoul (Dealul Simion - Bălnaca) de unde am admirat minunățiile naturii. Loviți de aerul ozonat, am căzut la pat la somnul de amiază. Până să luăm prânzul, am colorat și decupat individual imagini sugestive pentru lucrarea (colectivă) „Satul Ștrumfilor”. După-amiaza am petrecut-o alături de invitații surpriză de la „Prietenii veseliei”, care ne-au propus tema „Parada personajelor Disney”- jocuri de cunoaștere, distractive și de creativitate, baloane modelate, pictură pe față și magie.
Ziua a II-a. Miercuri. Trezirea a fost programată la ora 8.00, dar foarte dornici de o nouă zi ALTFEL, ștrumfii au dat deșteptarea cu mult mai repede. După activitățile de dimineață, am ieșit în curte la o primă înviorare, urmată de o analiză a primei zile departe de familie, nelipsind recompensele. La micul dejun (unul delicios!), majoritatea l-au savurat pe deplin. Chiar dacă vremea se arăta mohorâtă (la Oradea ploua cu găleata), am pornit cu mare hotărâre în drumeție la Peștera Unguru Mare. Pe drum copiii au făcut cunoștință cu pădurea de conifere și foioase și cu alte plante specifice zonei. Nu am intrat deoarece erau foarte mulți vizitatori, iar ploaia ne urmărea. Am hotărât să ne încumetăm la întoarcere să străbatem pădurea pe culmile muntelui... Am ajuns cu bine la pensiune, pelerinele de ploaie folosindu-le doar pe ultima sută de metri. După această plimbare, desertul surpriză pregătit de bunica Arianei (cornulețe cu nucă) ne-a potolit foamea înainte de somn. După prânz, pentru că vremea s-a înrăutățit, am decorat ouă de Paște, cu elemente grafice. În spațiul de recreere din interior, am desfășurat diverse activități recreative. Ziua s-a încheiat cu petrecerea în pijama!
Ziua a III-a. Joi. Azi, somnul de dimineață a fost mai dulce, petrecerea de aseară ne-a descărcat bateriile. După o zi ploioasă, soarele s-a arătat după munții din împrejurimi. La 8 și jumătate, am ieșit în curte pregătiți de înviorare. La micul dejun, toți truditorii au lăsat farfuriile goale! A urmat concursul „Povești cu învățături”. După audiția poveștii „Regele Midas”, au răspuns la întrebările legate de conținutul poveștii și au extras mesajul acesteia. Împărțiți pe grupe, au deslușit titlurile din cuprinsul celor șase cărți din Cutia cu povești. Pe agenda zilei, am avut ieșire spre centrul localității. Această plimbare a avut ca scop consolidarea unor reguli de circulație la deplasarea în grup, observarea unor elemente specifice satului românesc (case, curți și animale), vizitarea unor instituții din localitate (grădinița cu program normal) și recunoașterea și legarea literelor în cuvinte prin citirea reclamelor întâlnite. După prânz, am confecționat suporturi de creioane pentru birou, din materiale reciclabile. Și pentru că se apropie Paștele, am desfășurat o activitate în care personajul invitat Rilă Iepurilă le-a propus copiilor să găsească bomboanele pierdute în curtea pensiunii prin parcurgerea unor ștafetele și jocuri. După cină, ne-am întreținut la un minunat foc de tabără.
Ultima zi. Vineri, 11 aprilie. Devenită deja obișnuință, ziua a început cu înviorarea, completată cu câteva jocuri de cunoaștere. Fiind ultima zi, programul a fost mai lejer, la cererea copiilor… Am tras concluzii despre timpul petrecut în tabăra de la Șuncuiuș, desenând pe un postip doar fețe vesele, fericite... Apoi ne-am întrecut la concursul de ghicitori. La jocul „Scaunele muzicale” s-a cerut bis, iar jocul sticluței a fost cireașa de pe tort. Ne-am făcut bagajele și am trecut la somn.
După prânz, am mai profitat de aerul curat în timpul rămas până la plecarea spre gara Șuncuiuș.
Concluzii. S-a încheiat o săptămână… cu ALTFEL de școală! Deși suntem la început de drum ca școlari, avem doar șase - șapte ani, am planificat încă din noiembrie ceva care la-nceput părea de nerealizat: o tabără de cinci zile. Cu încredere, sprijin și ambiție, am reușit! Le mulțumim părinților că au avut mare încredere în noi, îi mulțumesc familiei mele pentru înțelegere și sprijin în derularea acestui proiect ambițios; mulțumesc conducerii școlii (Eco Școala „Avram Iancu” din Oradea) care mi-a dat girul în punerea în aplicare a acestui proiect: tabără de dezvoltare personală; dar nu în ultimul rând suntem recunoscători bunului Dumnezeu fără de care toate acestea nu ar fi fost posibile.
Monica și ștrumfii cei grozavi
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Tabăra de dezvoltare personală „EU pot!”

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:01 Ora standard a Europei de Est