Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Datorie morală față de trecut!

Lecția de viață

Datorie morală față de trecut!

Vineri, 11 aprilie 2014, a avut loc un eveniment răsunător pentru urbea beiușeană, mai precis reabilitarea unui vechi cimitir evreiesc, de secol XIX, în mod regretabil devenit un spațiu neîngrijit și abandonat de concitadini.

Având în vedere amploarea acțiunii, lucrările desfășurate au necesitat efortul coroborat al elevilor claselor a XII-a C și a XI-a B, îndrumați de prof. Dan Ispas și prof. Jemima Feneși de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș, precum și al Primăriei Municipiului Beiuș. Inițiativa noastră n-ar fi prins contur însă fără determinarea și promptitudinea unei alte echipe de cinci voluntari, coordonată de persoana juridică dl. Barnaba Feneși. Lucrările de desțelenire s-au întins aproape pe toată durata zilei, urmând ca îngrădirea cimitirului și restaurarea câtorva dintre monumentele funerare să se facă la o dată ulterioară de aceeași echipă entuziastă de voluntari.
Motivația ce a stat la baza acțiunii este o lecție de viață pe care atât noi, în calitate de îndrumători, cât și elevii, în calitate de subiecți ai instruirii, ne-am însușit-o și asumat-o cu cea mai mare responsabilitate. Virtutea cea mai mare pe care o putem noi – simpli muritori – să o dobândim este cea de umanism arătat față de orice semen, iar în cazul de față acest umanism a luat forma filosemitismului. O societate care este adânc brăzdată de antisemitism sau xenofobie devine o societate închistată, intolerantă, brutală, deci implicit inumană. O educație completă a elevilor, dar și a cetățenilor în general, presupune confruntarea dintre prezent și trecut, sau a ceea ce a mai rămas din trecut. Dacă un eveniment istoric devine un simplu subiect bifat dintr-o tematică vastă supusă elevilor spre studiu, atunci conștientizarea și responsabilizarea lor este un proces condamnat eșecului încă din fază incipientă. Abordarea Holocaustului, chiar și în școli, s-a transformat într-o poveste spusă sporadic, lacunar și interpretabil. Ce ar mai putea așadar salva onoarea și imaginea unui neam deranjat în mod nejustificat de-a lungul secolelor de către așa-zișii semeni? Doar atitudinea noastră de respect care să condamne și pe viitor orice oroare, monstruozitate săvârșită față de cei care ne seamănă într-un fel sau altul.
Mânați deci de puterea exemplului, ne-am propus în calitate de dascăli ai științelor umane, să dăm și să ne dăm o lecție trainică, a cărei stringență să ne fie înfiptă pe veci în suflet, cuget și voință. Singurul gest apreciativ, minor ce-i drept, pe care-l puteam face față de semenii noștri evrei era cel de curățire a unui loc memorabil pentru conștiința colectivă.
Prof. Jemima Feneși
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Datorie morală față de trecut!

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:47:07 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!