Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De la Săliște de Vașcău la … Chișcău!

În săptămâna „Școala altfel”

De la Săliște de Vașcău la … Chișcău!

Potrivit calendarului școlar, în perioada 7-11 aprilie 2014, în toate școlile din România s-au ținut tot felul de activități, înscrise într-un program special extrașcolar, cuprinzând: vizite, excursii, proiecte, ecologizări, vizionări de filme…

La Școala Gimnazială Nr. 1 din Săliște de Vașcău, toată săptămâna a fost alocată unor astfel de activități, cu mare priză la elevi. Astfel, luni 7 aprilie, „Școala altfel” a debutat cu o zi a muzeului școlar și a evidențierii unor aspecte de natură etnografică și tradițională din zonă. În prima parte a activității, prof. Cosmin Macavei a prezentat un scurt istoric al meșteșugului olăritului din satul Leheceni, s-au prezentat de asemenea etapele confecționării obiectelor de ceramică, apoi, s-au prezentat, folosindu-se videoproiectorul, două documentare video: Muzeul Flutur din Chișcău și Atelierul de olărit din satul Leheceni (familia Bocșe). Astfel, elevii și cadrele didactice au aflat lucruri interesante despre istoricul meșteșugului olăritului din zonă, aspecte din viața și activitatea olarilor. Acest moment s-a dorit a fi și un semnal de alarmă privind pericolul dispariției olarilor și olăritului din zonă.
A doua parte a activității s-a desfășurat în muzeu. Sub îndrumarea domnului director Emil Petrișor, fiecare clasă și-a desemnat câte doi elevi, ca reprezentanți în cadrul unui concurs inedit. Elevii au tras la sorți câte un bilet, al cărui număr reprezenta un obiect din colecția muzeului școlii. Rând pe rând, fiecare echipaj trebuia să recunoască obiectul (războiul de țesut, roata olarului, desaga, melița…), să precizeze din ce este confecționat, rolul obiectului și importanța lui în viața comunității. Copiii au reușit să-și etaleze cunoștințele de civilizație locală; au fost și momente hazlii. Per ansamblu, activitatea a fost reușită, elevilor li s-au prezentat aspecte originale din viața comunității din care fac parte. S-a reușit cu succes să se  aducă în prim plan importanța muzeului etnografic școlar și rolul lui în redescoperirea unor momente de istorie și civilizație locală.
Prof. Cosmin Macavei
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: De la Săliște de Vașcău la … Chișcău!

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:58 Ora standard a Europei de Est