Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Sporturi tradiționale”

Întâlnire Comenius în Insulele Canare

„Sporturi tradiționale”

În perioada 6-9 aprilie 2014, a avut loc cea de-a 9-a întâlnire din cadrul proiectului Comenius, aflat acum în al doilea an de desfășurare.

Gazda acestui eveniment a fost Spania, mai precis localitatea Valsequillo, din Insulele Canare.
La întâlnire au participat reprezentanți ai tuturor celor 10 țări implicate în proiect: Spania, Franța, Italia, Finlanda, Irlanda de Nord, România, Turcia, Croația, Polonia și Portugalia. România a fost reprezentată de prof. coordonator Violeta Roman și dna învățătoare Ioana Micle de la Școala Gimnazială Nr 16, Oradea.
În Valsequillo, am vizitat mai multe școli: C.E.I.P. Valsequillo, C.E.I.P. Los Llanetes, am asistat la numeroase ore de curs, am luat contact cu sistemul educațional spaniol. A fost o experiență fantastică din care am învățat o mulțime de lucruri despre acest sistem, în care am trăit o bogăție de sentimente, în care am cunoscut copii și profesori care ne-au primit cu căldură, deschidere și prietenie.
Din partea țării noastre am împărțit copiilor din aceste școli felicitări de Paști, ouă încondeiate și stegulețe, realizate de elevii Școlii Gimnaziale Nr. 16 din Oradea, sub îndrumarea dnelor învățătoare și a dnelor profesoare implicate în proiect.
Tema acestei întâlniri a fost „Sporturi tradiționale” și toate țările au pregătit filmulețe pe această temă cu activități prin care copiii au exemplificat fiecare dintre sporturile prezentate, reguli și istoric. Filmulețul de prezentare a țării noastre a avut un real succes, unul dintre punctele de atracție fiind cel care amintea de Nadia Comăneci, de care reprezentanții celorlalte țări și-au amintit cu admirație.
Tot în cadrul acestei întâlniri am asistat la o serbare organizată de elevii și profesorii școlilor vizitate, serbare prin care am fost ,,purtați înapoi în timp” și am aflat despre istoria locuitorilor insulei, despre tradiții și obiceiuri păstrate de-a lungul anilor. Am asistat la reprezentații de wrestling canarian la o arenă sportivă din localitate, reprezentații oferite de elevii școlilor implicate în proiect. Emoționantă a fost seara întâlnirii cu familiile copiilor. Oamenii au fost foarte calzi, prietenoși, comunicativi și ne-au încântat servindu-ne mâncăruri tradiționale pregătite în casă.
O după-amiază a fost dedicată întâlnirii cu oficialitățile locale, cu primarul Francisco Atta și reprezentanți ai unor organizații non-profit ce vizează educația. Primarul a ținut să ne vorbească despre unicitatea insulei, despre tot ceea ce are de oferit dincolo de plajele spectaculoase, despre preocuparea pe care oficialitățile o au vizavi de educația copiilor, de oferirea unei șanse și acelora cu nevoi speciale. În acest sens s-au construit centre sociale în care acești copii pot participa la diverse activități, unde se oferă consiliere și sprijin atât copiilor, cât și părinților.
S-au mai organizat vizite la Universitate și la Muzeul de istorie.
La finalul întâlnirii toți participanții au apreciat activitățile desfășurate și s-a discutat despre întâlnirea următoare, din Portugalia, de la sfârșitul lunii mai.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
Înv. Ioana Micle
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Sporturi tradiționale”. 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:26:05 Ora standard a Europei de Est