Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Ziua Bibliotecarului din România

Ziua Internațională a cărții și a drepturilor de autor

Ziua Bibliotecarului din România

Miercuri, 23 aprilie 2014, la Casa Corpului Didactic a Județului Bihor a fost marcată Ziua Internațională a cărții și a drepturilor de autor și Ziua Bibliotecarului din România.

La eveniment au participat, alături de bibliotecari din învățământul preuniversitar și doamnele bibliotecare Mariana Barna și Delia Pantea de la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”.
Oaspeții au fost întâmpinați de doamna bibliotecar Mariana Trofin care le-a oferit în dar o felicitare și un semn de carte.
În deschiderea întâlnirii, invitatul special, doamna lect. univ. dr. Claudia Pop de la Universitatea din Oradea, Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic, a subliniat importanța muncii bibliotecarului școlar. „Activitatea bibliotecarului școlar nu poate fi concepută în afara ansamblului activităților educative specifice școlii. Ea se integrează organic, se întrepătrunde cu întreaga acțiune educativă a școlii și devine astfel o componentă a întregului proces instructiv-educativ”.
Doamna bibliotecar prof. Mariana Trofin l-a citat pe bibliologul Bălăeț Dumitru care afirma: „Astăzi, mai mult ca oricând, biblioteca este o instituție de cultură complexă și de o uimitoare diversitate și elasticitate în adaptarea la condițiile pe care le oferă mediul social în care se dezvoltă”.
Deși este tot mai mult părăsită concepția că biblioteca este un depozit de cărți inert la care se apelează numai ocazional, din păcate, aceasta există încă, ignorându-se partea activă a muncii pe care o desfășoară. Biblioteca școlară are o sarcină educativă de mare răspundere. Ea trebuie să-și facă simțită prezența, să știe să-și dezvăluie în modul cel mai adecvat măreția tainelor, să-i cunoască bine pe cei ce doresc să-i devină cititori. Bibliotecarul școlar trebuie să cumuleze, alături de alte calități și pe cele de pedagog și psiholog.
În continuare, doamnele bibliotecare Mariana Lup de la Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea, Codruța Manea de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea și Dana Teședan de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” Oradea au prezentat materiale cu activitățile desfășurate în școală care au avut ca punct de plecare biblioteca sau în care biblioteca a fost implicată.
La ceas aniversar, a fost lansat un volum dedicat acestui eveniment, intitulat „Biblioteca în viața școlii”, autor Mariana Trofin.
 „Cum, de nenumărate ori, bibliotecarul școlar, din culisele scenei, dirijează diferitele acte culturale și nu numai, ne-am gândit să așternem pe hârtie câteva din activitățile inițiate de bibliotecarul școlar, precum și activități desfășurate în biblioteca școlară”, a spus doamna bibliotecar prof. Mariana Trofin, care a mulțumit colegelor care au contribuit la apariția acestei cărți în calitate de autori de articole: Borș Ileana de la Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”, Ciomoș Melania de la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”, Cotrău Mariana de la Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” Tinca, Lup Mariana de la Școala Gimnazială Nr. 11, Malița Silvia de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, Manea Codruța de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, Popescu Dorina-Felicia de la Colegiul Național „Teodor Neș” Salonta, Roibu Florica de la Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”, Simuț Mărioara de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș, Stan Elisabeta de la Colegiul Național ,,Octavian Goga” Marghita, Tecsi Florina și Găvriluț Mihaela de la Colegiul Tehnic Nr.1 Vadu-Crișului, Teședan Maria Dana de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” și Șaitoș Simona Agneta de la Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller” Tipi Delia de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Oradea, Tomescu Ileana Maria de la Școala Gimnazială ,,Miron Pompiliu” Ștei.
În ton cu subiectul și atmosfera, doamna prof. Mariana Trofin a citit epigrama dedicată de George ZarafuBibliotecarelor: „Competente și loiale,/ Am s-o spun și-n alte părți./ Merită a fi vestale/ Focului ascuns în cărți”.
La finalul manifestării, oaspeții s-au delectat cu piese muzicale interpretate de doamna profesor Maria Matei.
Bibliotecar CCD Bihor, prof. Mariana Trofin
Foto: Alexandru Morar
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ziua Bibliotecarului din România.

Trimite email
joi, 29 februarie 2024, 10:25:15 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Felicitări, domnule președinte!

Apropo de recepția lucrărilor la Campusul de învățământ dual, înfăptuită ieri, 28 februarie 2024.
Așa ceva nu mai există în Bihor, dar poate că nu greșim afirmând că nici în țară nu s-a mai văzut o asemenea realizare deosebită în învățământ!