Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Diseminarea programului Job Shadow Day, parteneri pentru o zi

Vineri, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”

Diseminarea programului Job Shadow Day, parteneri pentru o zi

Peste 160 de liceeni de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”, Colegiul Național „Mihai Eminescu” și Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, aflați în „umbra” a 65 de angajați din cadrul unor companii și instituții din Oradea și județul Bihor, au învățat joi, 10 aprilie 2014, despre profesiile de manager, profesor, polițist, educatoare, contabil, medic, judecător și mediator.

Ei au fost coordonați de doamnele prof.  Runcanu Teodora Monica, Bara Mariana, Ile Larisa, Filip Marinela, Pop Camelia și Boroș Izabela de la C.T. „Mihai Viteazul”, dna prof. Dolhan Anna de la C.N. „Mihai Eminescu” și dna prof. Teușdea Alexandrina de la C.T. „Andrei Șaguna”.
Vineri, 25 aprilie, participanții la programul internațional de orientare profesională Junior Achievement România, Job Shadow Day, s-au reunit în sala festivă a Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea pentru diseminarea ediției din 10 aprilie.
În deschiderea evenimentului, directorul colegiului, dl prof. dr. Ruben Filimon, referindu-se la postura în care s-au aflat elevii în acea zi – în „umbra” angajaților companiilor, a făcut o trimitere la Eratostene, care cercetând umbra obiectelor, avea să determine pentru prima oară raza Pământului. „Sper ca și pentru voi (cei din clasa a XII-a), această zi, în care ați fost în „umbră”, să fie foarte importantă: să ajungeți după 22 iunie, când umbra o să dispară, să aveți un job adevărat”, le-a urat dl director Ruben Filimon.
Doamna director adjunct, prof. ec. Simona Ardelean, coordonator al programului JSD la nivel local și moderator al evenimentului, a salutat participanții la cea de-a V-a ediție de diseminare a  Job Shadow Day, elevi, profesori coordonatori și reprezentanți ai companiilor și instituțiilor partenere, precizând scopul programului: „facilitarea accesului elevilor la lumea reală a locurilor de muncă, implicarea companiilor și a instituțiilor publice, de la manageri la profesioniștii din cele mai diverse meserii, în educația pentru orientare profesională a tinerilor. Elevii au fost pentru o zi, „umbra” uneia dintre persoanele angajate la companiile partenere ale programului pentru a înțelege responsabilitățile de la locul de muncă, abilitățile și competențele necesare pentru meseria respectivă...”, a conchis dna prof. ec. Simona Ardelean, invitând elevii să-și spună opiniile;
Ciuciu Romelia, a XI-a F, C.T. „Mihai Viteazul”: „Participarea la acest program mi-a adus nu numai o neprețuită experiență, dar și o mulțime de informații utile în ceea ce privește o posibilă viitoare carieră. Orele petrecute în compania doamnei Ciuciu Marilena de la Profesional Academy mi-a confirmat sau nu, părerile și impresiile pe care le aveam în legătură cu această meserie. Lucrul „pe teren” a confirmat încă o dată că teoria nu se potrivește mereu cu practica. Job Shadow Day este un proiect ingenios și foarte practic pentru elevii de azi și profesioniștii de mâine”, a apreciat Romelia.
„Am ales Grădiniță Nr. 20 deoarece una din carierele la care m-am gândit pentru viitorul meu este cea de educatoare; am vrut să văd dacă am calitățile necesare pentru această meserie. Chiar dacă remunerarea nu este pe măsura calităților cerute, eu cred că o meserie făcută cu dragoste și pasiune face toți banii”, a spus Faur Daiana, din a XI-a B.
În acest program i-am cunoscut pe cei care, peste câțiva ani, ar putea să ne fie șefi sau colegi. Am aflat ce înseamnă profesionalismul, perseverența, munca în echipă și responsabilitatea. Am înțeles că trebuie să ne gândim foarte bine atunci când vom lua decizia privind viitorul nostru profesional”, a adăugat Surlea Beniamin, clasa a XI-a G.   
Tot trei opinii am ascultat și din partea elevilor de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”: pe Lukacs Mark, Pantiș Andreea și Ispas Teodor, iar de la „Andrei Șaguna” a făcut aprecieri Varga David.
Mark și-a dorit să afle cum se practică profesia de mediator și a constatat că „a face ceva sau a avea o meserie este mult mai diferit decât ce înveți în cărți și în tratate și până la urmă totul se rezumă la abilitatea de a putea face față schimbărilor. Am învățat că teoria este aproximativ 10 la sută din ce înveți, practica este 90”, apreciază Mark.
„Voi, elevii, să faceți medierea conflictelor dintre voi!”
În replică la cele spuse de Mark, dl director a venit cu o propunere (sugestie) interesantă, considerăm noi, atât pentru conducerile școlilor, cât și pentru consiliile elevilor. „Ce-ar fi să facem niște cabinete de mediere pentru micile conflicte care apar între elevi? Voi, elevii, să faceți medierea conflictelor dintre voi!” e de părere dl director Ruben Filimon.
Andreea a vorbit despre experiența pe care a câștigat-o la o agenție de turism, „care necesită foarte multă muncă, dar mai cu seamă este important să fii la locul potrivit, la momentul potrivit”, consideră Andreea.
Din partea instituțiilor și companiilor partenere au participat: dna comisar-șef de poliție Ioana Indrieș, de la Inspectoratul de Poliție Județean Bihor și agent principal Lăcrimioara Fărcane; dna Daniela Lupșa, de la  Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor; Corpodean Anamaria, de la PG Turism SRL., Bîrsan Stelian, de la  S.C. Exa Broker de Asigurare S.R.L, Lupaș Daniela, profesor la „M. Viteazul”, Ciuciu Marinela, de la S.C. „Profesional Academy” S.R.L. și Adriana Maria Roibu de la  S.C. „Elidor” S.R.L.
Dna comisar-șef de poliție Ioana Indrieș a participat la toate cele cinci ediții, organizate la Oradea, după cum a ținut să sublinieze coordonatorul local de program, dna prof. ec. Simona Ardelean. „Am încercat să le explicăm cât de grea, dar și cât de nobilă este profesia de polițist. Este, în special, să zicem așa, pentru oamenii puternici, foarte bine pregătiți. Celor din clasa a XI-a, le promit să le prezint până la sfârșitul anului școlar un filmuleț despre ceea ce înseamnă să fii student la Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza”, a precizat dna comisar-șef de poliție Ioana Indrieș.
În continuare, au fost acordate diplome voluntarilor, precum și elevilor participanți prin intermediul profesorilor coordonatori.
Evenimentul a fost monitorizat de Mădălina Topai, studentă în anul III la Facultatea de Științe Economice, specializarea Marketing, pentru a fi utilizat ca studiu de caz la lucrarea sa de licență cu tema: „Propuneri privind îmbunătățirea marketingului evenimentelor”.
Să mai spunem că dl director Ruben Filimon și directorii adjuncți Mihai Bacoș și Simona Ardelean mulțumesc tuturor elevilor, agenților economici și profesorilor pentru interesul manifestat față de organizarea și desfășurarea acestei noi ediții Job Shadow Day.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Diseminarea programului Job Shadow Day, parteneri pentru o zi.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:16:30 Ora standard a Europei de Est