Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna „Să știi mai multe, să fii mai bun”, la clasa pregătitoare A

Școala altfel la „Avram Iancu” din Oradea

Săptămâna „Să știi mai multe, să fii mai bun”, la clasa pregătitoare A

Săptămâna „Școala altfel” a fost una deosebită pentru elevii din clasa Florilor a Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” din Oradea.

În prima zi, ne-am jucat cu ouă în livada școlii. Apoi, așezați pe iarba verde de sub pomii înfloriți, am repetat poezia și cântecul despre sărbătoarea de Paște, ciocnind ouă de lemn, simultan cu salutul creștinesc: „Hristos a înviat! Adevărat a înviat!” În ziua a doua, am fost la Biserica Sfântului Nicolae, unde elevii ortodocși au primit Sfânta Împărtășanie și cu toții ne-am pus sub ocrotirea luminii aduse de Învierea Domnului... Am ieșit apoi în Parcul Ghioceilor să adunăm crenguțele uscate care împiedicau creșterea ierbii, după care ne-am dat pe hinte, balansoare și tobogane. În a treia zi, am vizitat o brutărie din zona apropiată școlii, aflâd cum se fabrică pâinea și primind în dar câte o bucată de cocă pe care am modelat-o la școală. La brutărie am mâncat cu poftă  covrigi cu sare sau cu susan, după care ne-am amăgit setea cu un pahar de limonadă. Am fost apoi să vizităm fostele doamne educatoare de la Grădinița Nr. 55, unde micii școlari le-au prezentat doamnelor educatoare din reușitele muncii lor de elevi harnici. Vizita s-a încheiat cu distracție pe aparatele de joacă din curtea grădiniței. În ziua următoare, am memorizat poezia  „Pâinea”,  de Elena Dragoș și am confecționat un suport de ouă pentru Paști, intitulat Iepurașul. În ultima zi, am vizionat filmul „Degețica”, în cabinetul multimedia al școlii.
A fost o  săptămână de școală altfel în care elevii au învățat practic, prin vizitele făcute și au înțeles că trebuie să fie mai buni, prin participarea la colecta de alimente neperisabile organizată de Asociația Piticot.
Prof. Cozma Aurica
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Săptămâna „Să știi mai multe, să fii mai  bun”, la clasa pregătitoare A.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:09 Ora standard a Europei de Est