Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Stagiul de formare continuă Comenius, un imbold pentru noi perspective didactice

Diseminare proiect la Universitatea din Oradea

Stagiul de formare continuă Comenius, un imbold pentru noi perspective didactice

În perioada 7-18 aprilie 2014, am beneficiat de o mobilitate individuală de formare continuă pentru profesorii de limba franceză finanțată din fondurile Programului Sectorial Comenius.

Prezența la acest curs de formare pedagogică a fost posibilă cu sprijinul financiar furnizat de Comisia Europeană în cadrul Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții (LLP), prin intermediul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesional (ANPCDEFP).
Cursul s-a desfășurat în Franța, Vichy, la CAVILAM - Alliance française, (Centre d’Approches Vivantes des Langues et des Médias), cel mai important reper pentru profesorii de limba franceză, o instituție de învățământ superior privat, creată în 1964 în colaborare cu Universitatea din Clermont-Ferrand. Cursul „Actualizarea cunoștințelor de cultură și civilizație franceză a fost o adevărată șansă de a descoperi actualitatea culturală, socială și  politică a Franței.
La curs am participat 18 profesori din 8 țări (Germania, Spania, Italia, Polonia, Rusia, Finlanda, Suedia și România), dornici să ne dezvoltăm competențele prin noi metode de lucru la clasă în această nouă dimensiune comunicativă. Acest stagiu a fost o provocare și o reușită deoarece ne-am îmbogățit considerabil cunoștințele lingvistice și culturale, dar am reflectat și asupra metodelor active, moderne, participative de integrare a acestor descoperiri culturale în cadrul orelor de limba franceză. Totul a fost un schimb de idei și de bune practici europene, fiecare am făcut recurs la propria experiență profesională pentru a ne îmbogăți reciproc viziunea despre procesul educativ european.
Tematica și modul de organizare a stagiului au corespuns nevoilor mele de formare deoarece am acoperit aspecte variate ale contemporaneității aplicate la clasa de elevi. Cursul a cuprins 22 de module și un număr de 62 de ore de formare. Câteva din titlurile modulelor (Franța ultimelor 12 luni, priviri încrucișate, Fluxurile migratoare din Franța, TOM și DOM (DROM), Mutațiile societății franceze, Simbolurile Republicii, Instituțiile franceze, Actualitatea politică, Alegerile municipale, Obiectele care definesc Franța, Turul gastronomic al Franței, Noile expoziții și muzee, Presa franceză, Tinerii francezi, interese și provocări, Școala și noul ritm școlar, Munca în Franța, Viața asociativă franceză, Utilizarea cântecului la orele de limba franceză).
Aceste module au fost însoțite de ateliere tematice, unde am lucrat în echipe și am adaptat conținuturile pentru a fi utilizate în clasă. Documentele autentice și fișele pedagogice au fost discutate și puse în valoare de experiența  profesională pe care am împărtășit-o. În cadrul cursurilor era o atmosferă serioasă, dar cooperantă și prietenoasă.
Prin prezentările editoriale ne-am pus la curent cu ultimele apariții ale editurilor Hachette, Clé International, PUG. Excursiile organizate de Serviciul Cultural al instituției ne-au oferit informații prețioase în legătură cu regiunea Auvergne și principalele sale obiective turistice: Castelul Murol, satul Saint-Nectaire, orașul Moulins, cu Centrul Național al Costumelor de Scenă, Catedrala și tripticul Maitre de Moulins. Am putut vizita orașe apropiate ca Lyon și Clermont-Ferrand. Activitățile relaxante (degustarea de produse tradiționale, seri dansante, cinema sau teatru) au fost un bun prilej de a ne cunoaște mai bine și a ne împărtăși specificul cultural.
CAVILAM - Alliance française este o instituție prestigioasă, un adevărat centru de formare și îndrumare lingvistică și didactică pentru profesorii de limba franceză din lumea întreagă. Această experiență este dovada unei bune cooperări europene, un mod de a ne găsi valorile comune pentru a ne depăși limitele lingvistice și culturale. Mi-am dat seama că modul învechit și închistat în care ne situam în procesul educativ este cauzat de clișee și blocaje culturale. Trebuie să-l acceptăm pe Celălalt, să-l înțelegem pentru a evolua cu adevărat. Doar prin intermediul stagiului am putut descoperi care sunt adevăratele motoare europene: cooperarea, formarea continuă pentru rezultate mai bune calitativ, beneficiul interculturalității, importanța limbilor străine pentru a dialoga, toleranța, non-discriminarea, egalitatea șanselor și de sexe.
Prin aceste stagii de formare continuă, Proiectul Comenius ne-a ajutat să avem o imagine de ansamblu și să ne dorim să fim  inventivi în procesul educativ. Tema stagiului a fost o „plonjare” în actualitatea franceză pentru a înțelege modul actual de viață, filosofia, oportunitățile, dar și temerile societății franceze, totul în perspectiva utilizării și adaptării la particularitățile elevilor noștri. Formatorii ne-au antrenat în adevărate descoperiri ale dialogului didactic, observând care sunt așteptările și modul de motivare a elevilor. Subiectele aplicate, seminariile, atelierele de lucru, activitățile ludice, jocurile de rol, utilizarea tehnologiei informatice și comunicative (TIC), au fost modalități de lucru propuse de formatori. Subiectele cursurilor au fost abordate din dubla perspectivă, pentru o mai bună înțelegere a realităților franceze pentru a fi aduse în cadrul orelor, spre beneficiul și bucuria elevilor. Stagiul de formare este un adevărat motor profesional și personal și ne-a oferit cheia unor experiențe de clasă cu adevărat folositoare, eliberate de povara mecanicului și a lipsei de finalitate.
Am revenit îmbogățită spiritual, cu multe idei, dornică de a aplica strategiile și tehnicile învățate cu elevii mei care au fost foarte încântați de fotografii, de materialele autentice (ziare, reviste) și mai ales de noile metode care îi motivează și mai mult. Simt că pentru ei sunt un model de reușită și un exemplu al cooperării europene, fapt ce mă motivează să studiez, să caut noi metode și strategii didactice pentru a crește calitatea educațională și interesul elevilor pentru tematica europeană.
Simona Luțaș, profesor de limba franceză
la Școala Gimnazială „Puiu Sever”, Ineu, județul Bihor

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 10:29:45 Ora standard a Europei de Est