Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Agoriștii au sărbătorit Ziua Europei la Școala „Oltea Doamna”

Parteneriat cu „Oltea Doamna”

Agoriștii au sărbătorit Ziua Europei la Școala „Oltea Doamna”

O echipă de elevi ai claselor I, a II-a și a III-a de la Școala Gimnazială Internațională Agora, coordonați de dna prof. Miere Crina, au organizat vineri, 9 mai 2014, o activitate în colaborare cu clasa a II-a D de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, pentru a sărbători împreună Ziua Europei.

Agoriștii au realizat pentru această activitate câte o prezentare pentru fiecare stat membru al Uniunii Europene, precum și o prezentare generală a Uniunii, cuprinzând construcția europeană, simbolurile și valorile promovate de aceasta. Toate aceste materiale au fost prezentate clasei a II-a D, făcându-se o incursiune în cele mai marcante momente de la sfârșitul celui de-al doilea Război Mondial și până la crearea Uniunii Europene. A urmat o prezentare a fiecăruia din cele 28 de state ale uniunii, într-un mod deosebit: elevii de la Agora au pregătit câte un poster pentru statele membre, cu imagini specifice, reprezentând personalități, oameni de știință, inventatori și invenții, patrimoniul cultural, dar și faimoase desene animate, jocuri sau specialități culinare.
„Am fost foarte mândră să îmi prezint țara în fața unor copii de vârsta mea. M-am bucurat că aceștia știau că mașina Skoda este din Cehia, dar au fost surprinși să afle că tot aici s-au inventat lentilele de contact, zahărul cubic și la noi se află cel mai mare castel din lume!”, ne mărturisește Dominika, elevă la Agora în clasa a III-a, după intonarea imnului UE în limba cehă.
„Þara mea a fost cea mai cunoscută, ne povestește Francesco (cls. I), aproape toți au recunoscut Coloseumul, turnul din Pisa sau Gioconda, Ferrari și Nutella”. Martina, elevă în clasa a II-a, a prezentat informații despre Michelangelo și operele sale, iar Alex, colegul ei de clasă, ne-a dat detalii despre Leonardo da Vinci și opera sa preferată – „Omul vitruvian”.
Julian și-a prezentat strămoșii, în special pe Mozart și profesorul acestuia, Bach, ne-a arătat cum în Austria s-a inventat becul cu filament și bateriile reîncărcabile.
Foarte populară a fost prezentarea lui Adrian care, mândru de originile sale spaniole și lituaniene, ne-a povestit mai întâi despre Picasso și Dali, despre dansurile flamenco, despre Sagrada familia și mai apoi despre cum în Lituania s-a elaborat prima schiță de rachetă.
Sebastian din clasa a II-a, fascinat de viața și opera lui Albert Einstein, a adus în discuție teme destul de grele, precum energia atomică, ajungând apoi și la alte simboluri ale Germaniei, precum echipe de fotbal sau mărci cunoscute de mașini. Mândru de originile sale, Sebastian ne-a arătat și invențiile lui Petrache Poenaru – stiloul și drapelul României.
Nu s-au lăsat mai prejos cei mai mici delegați ai școlii Agora care au știut cum să le atragă atenția gazdelor: Ana a vorbit despre țara mamă a Motanului încălțat și a Cenușăresei, iar Aryana știa foarte bine de ce Mica Sirenă se află acum pe malul mării în Danemarca. Colegul lor, Sebastian, pe lângă detalii amănunțite despre tehnicile de luptă din ultimul război mondial, ne-a explicat foarte bine cum a plecat Dumitru Prunariu în spațiu, de ce Casa poporului este cea mai mare clădire din Europa și cum a ajuns aceasta să fie cea mai mare clădire de uz administrativ din lume.
La final am adus un omagiu părinților fondatori ai Uniunii prin intonarea imnului Oda bucuriei, în limbile elevilor noștri. Pentru modul în care elevii clasei doamnei prof. Laura Ienei-David au participat la proiectul dedicat Zilei Europei, aceștia au fost premiați cu diplome, cărți și pașapoarte europene.
Prof. Crina Miere

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:38 Ora standard a Europei de Est