Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prima ediþie a concursului de englezã „Let’s Growl!”

Miercuri, la Grãdiniþa „Trei Ursuleþi” (de pe Str. Horea) s-a desfãºurat

Prima ediþie a concursului de englezã „Let’s Growl!”

În 4 martie 2014, Grãdiniþele „Trei Ursuleþi” din Oradea au lansat, împreunã cu 10 instituþii de învãþãmânt, prima ediþie a concursului de limba englezã pentru copii, intitulat „Let’s Growl!”

„Competiþia are rolul de a încuraja copiii ºi de a le recompensa efortul depus în anii de grãdiniþã ºi clase primare, oferindu-le motivaþia necesarã de a studia limba englezã, atât la grãdiniþã sau la ºcoalã, cât ºi în timpul liber, ca hobby.
Proiectul Concurs în limba englezã ,,Let' s growl!” rãsplãteºte ambiþia ºi tenacitatea cu care profesorii de limba englezã se dedicã asimilãrii de cãtre preºcolari ºi ºcolari a acestei limbi, cât ºi perseverenþa constructivã a copiilor de a descoperi ºi stãpâni acest întreg univers lingvistic”, a precizat coordonatorul de proiect, dna prof. de englezã Timea Curta, managerul Grãdiniþelor „Trei Ursuleþi”.
Concursul s-a desfãºurat miercuri, 14 mai, la sediul Grãdiniþei „Trei Ursuleþi” (de pe strada Horea), în douã runde, de la ora 8.30 (preºcolarii) ºi de la ora 10.00 (ºcolarii).
La startul primei ediþii s-au aliniat 12 echipaje din 11 unitãþi de învãþãmânt, respectiv 7 grãdiniþe (din grupele mijlocie ºi mare): de la  Grãdiniþa „Trei Ursuleþi - 1”, director, prof. Bistran Mihaela; Grãdiniþa cu Program Prelungit „Trei Ursuleþi”, director: Iluþa Mihaela; Grãdiniþa Nr. 28 – „Nufãrul”, director, prof. Româneac Cornelia; Grãdiniþa Nr. 46, director, prof. ªtef Rodica; Grãdiniþa Nr. 56, director, prof. Lukacs Dana; Grãdiniþa din Sînmartin, director, prof. Pantea Domnica; Grãdiniþa „Don Orione”, director, prof. Stoica Alexandru ºi 5 ºcoli (din clasa pregãtitoare ºi clasa întâi): ªcoala Gimnazialã „Dacia”, director, prof. dr. Hava Florian; ªcoala Gimnazialã Nr.11, director, prof. dr. Iacob Adelina; ªcoala Gimnazialã „Avram Iancu”, director, prof. dr. Bîrlãdeanu Gheorghina; ªcoala Gimnazialã Sîntandrei, director, prof. Duma Elena; ªcoala Gimnazialã Internaþionalã  „Agora”, director, prof. Popa Alina.
Concursul a fost jurizat de profesori ºi inspectori ºcolari de specialitate: inspectorul ºcolar de specialitate, dna prof. Mile Anca, inspectorul ºcolar pentru  învãþãmântul particular, dna prof. Lupãu Mãdãlina, de profesori de englezã de la CCD ºi Biblioteca Judeþeanã „Gheorghe ªincai”, precum ºi de dna lect. univ. Gherdan Liana, de la Universitatea din Oradea, reprezentant al Bristh Council. Deloc intimidaþi de un asemenea juriu „internaþional”, copiii au fost naturali, spontani, sclipitori ºi teribili de simpatici, sinceri ºi geniali în copilãriile lor. Dupã ce s-au prezentat (în limba englezã) aºa cum au ºtiut ei sã o facã în modul cel mai direct ºi mai puþin sofisticat, au rãspuns întrebãrilor pe baza imaginilor de pe jetoanele alese de fiecare de pe masa juriului. Apoi au colorat potrivit indicaþiilor (cerinþelor) formulate de un membru al juriului, iar proba artisticã a fost una la alegere, de exprimare liberã prin dans, muzicã ºi poezie sau printr-o scenetã, probã care le-a dat posibilitatea sã fie creativi ºi originali, minunaþi ºi superbi, fãrã complexe ºi menajamente.
La finalul un „maraton” englezesc de deplinã angajare ºi dãruire pentru culorile „clubului”, teribilii mânuitori ai limbii lui Shakespeare au fost premiaþi cu premiul I, cu felicitãri ºi steluþe de campioni, cu douã excepþii, care întãresc regula: cã la aceastã vârstã, copiii vorbesc frumos ºi curat o limbã strãinã, dacã dascãlul ºtie sã le-o strecoare în sufleþel!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (114 poze), accesaþi Galeria foto: Prima ediþie a concursului de englezã „Let’s Growl!”

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:30:09 Ora standard a Europei de Est